دبیر کل سازمان ملل در اقدامی نادر با فعال‌سازی یک ماده از منشور جهانی سازمان ملل ضمن اعلام هشدار نسبت به وضعیت غزه از شورای امنیت این سازمان خواست تا اقدامی اساسی در رابطه با برقراری آتش‌بس انجام دهد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد با استناد به ماده ۹۹ منشور این سازمان از شورای امنیت خواسته است تا در مورد توقف جنگ غزه و برقراری آتش‌بس دوستانه سریعا وارد عمل شود.

به گزارش «الجزیره» این اقدام نادر از سوی دبیرکل در حالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت هنوز هیچ قطعنامه‌ای مبنی بر آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی را تصویب نکرده است.

شورای امنیت سازمان ملل با ۱۵ عضوی که دارد، قدرتمندترین نهاد سازمان ملل محسوب می شود که وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد.

گوترش در جریان نامه‌ای به رئیس شورا با استناد به مسوولیت مذکور گفت که معتقد است اقدامات رژیم صهیونیستی می‌تواند تهدیدات موجود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تشدید کند.

گوترش از تاریخ ۱۸ اکتبر خواستار برقراری آتش‌بی فوری در غزه شده است و وضعیت غزه را همراه با «رنج وحشتناک انسانی و آسیب‌های گسترده در سراسر سرزمین‌های اشغالی» توصیف کرده است.

وی روز پنجشنبه در حساب ایکس (توییتر) نوشت: «با در نظر گرفتن خطر از کار افتادن سیستم‌های امدادرسانی انسان‌دوستانه در غزه، من از شورای امنیت می‌خواهم که مانع از وقوع یک فاجعه انسانی شود و درخواست می‌کنم یک آتش‌بس انسان‌دوستانه فوری را اعلام کند».

نماینده امارات متحده عربی در شورای امنیت در پاسخ به نامه گوترش گفته است که پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به شورای ارائه کرده و خواستار تصویب فوری قطعنامه آتش بس دوستانه شده است.

اگر شورای امنیت تصمیم بگیرد که به توصیه گوترش عمل کند و قطعنامه آتش‌بس دوستانه را تصویب کند، برای اطمینان از اجرای قطعنامه مذکور اختیارات بیشتری خواهد داشت که قدرت اعمال تحریم‌ها و یا اجازه استقرار یک نیروی بین‌المللی از این موارد است.

با این حال ۵ عضو دائم شورای امنیت یعنی چین، آمریکا، روسیه، بریتانیا و فرانسه حتی با وجود فعال‌سازی ماده ۹۹ می‌توانند قطعنامه مذکور را وتو کنند.

این اولین باری است که گوترش از زمان آغاز مسوولیتش در سازمان ملل از سال ۲۰۱۷ به ماده ۹۹ سازمان ملل استناد می‌کند. وی در توضیح اقدام خود گفته که وخامت شدید اوضاع امنیتی در غزه و عدم اقدام شورای امنیت او را وادار به این اقدام کرده است.

گوترش در این رابطه هشدار داده است که وضعیت در غزه به سرعت در حال بدتر شده به سمت یک فاجعه با پیامدهای بالقوه غیرقابل بازگشت برای فلسطینی‌ها و برای صلح و امنیت در منطقه همراه است. به گفته وی باید به هر قیمتی که شده از بدتر شدن وضعیت فعلی جلوگیری کرد.

کد خبر 813913
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • حسن ازساوجبلاغ IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    49 4
    پس از پایان جنگ جهانی دوم،جناح پیروز برای خود یک حق ظالمانه درسازمان ملل وشورای امنیت این سازمان قائل شدند بنام((حق وتو)). این حق باعث شده است تا دنیا دنیاست هرکشوری که بااین کشورهاست بتواند هرغلطی در جهان انجام دهد ومطمئن باشد هیچ قطعنامه ای در سازمان ملل علیه اش صادرنمیشود چون عضو شورای امنیت طرفدار این کشور آنرا وتو خواهد کرد. همچنین برعکس،هیچ کشوری هم نتواند هیچ قطعنامه ای که برخلاف منویات کشورهای عضو شورای امنیت ودارای حق وتو است را درسازمان ملل به تصویب برساند چون قطعا وتو میشود. این حق ظالمانه باید ازبین برود واین درصورتی امکان پذیراست که یا خودشان این حق را لغو کنند ویا جنگ جهانی سوم رخ دهد واین حق با شکست آنها از ایشان سلب شود. وگرنه تا دنیبا دنیاست همین ظلم وبیعدالتی،جنایت وتجاوز،غارت واستثمار ادامه خواهدداشت مگر اینکه مصلح جهانی(حضرت بقیه الله الاعظم،روحی وارواحنا بمقدمه الفدا) ظهور کند ودنیا را پراز عدل وداد نماید همانطوریکه از ظلم وجور وستم پر شده است.
  • شهروند IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    26 2
    سازمان ملل تبدیل شده به سازمان علل و کار آمدی اش را عملأ از دست داده است !!!!!!
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    24 5
    عوضش عربهای عربستان و اردن و کویت در رفاه هستند و بیخیال از فاجعه غزه
  • تولیدکننده RU ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    16 3
    ایا فلسطین حق داشتن سلاح در تراز رژیم صهیونیستی نیست؟
  • خاکستری IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    24 2
    ۱۵۵۰۰نفرقتل عام می شوند هنوز جامعه جهانی از حد حرف جلوتر نمی رود! اگر احدی از خانواده این قربانیان از دنیای ظلم و جور سیر شده و دست به عملیات انتحاری بزند به عنوان تروریست از طرف قدرتمندان معرفی شده و همه جوامع بین‌المللی تمام قد در مقابل او و همفکرانش می ایستد.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    12 34
    چرا در جنگ روسیه و اکراین اقدام فوری نکردی ؟
    • علی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      28 4
      خفه شود نوکر اسرائیل کودک کش ... جنگ روسیه و اوکراین بعد از یکسال یک دهم جنایت های اسرائیل کشته نداشته است
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      20 2
      جوابش ساده است خودت هم میدونی چون تو اوکراین نسل کشی و کودک کشی انجام نشده جنگ نابرابر و مظلوم کشی هم نیست
    • ايراني IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
      0 0
      پاسخ به ١٥:٥٥ با گذشت بیش از ۵۰۰ روز از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، ۹۲۸۷ غیرنظامی شامل ۵۳۷ کودک جان باخته‌‌اند. ۱۶ هزار و ۳۸۴ نفر شامل ۱۱۱۷ کودک نیز در این درگیری‌ ها زخمی شده ‌اند
  • US ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    15 2
    گو ترش هیچ کاره است دلخوش به همین گوترش نباشید .
  • علی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    17 1
    گوترش میتواند قطعنامه روتصویب کند آمریکا وتومیکند به امید روزی که وتوکردن قطعنامه ازبین برداشته شود اگر چنین باشد دیگر آمریکا نمی‌تواند زعیف کشی ارده وادعای قدرت کند خدا خودش امریکارونابودکند اسراییل همخواهدشد ننگبر نتانیاهوکودک کش جانی
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      0 0
      خیلی وقتا روسیه وچین همین وتو بنفع ما انجام داده اند پس هم نفع دارد هم ضرر ضمنا ما هشت سال جنگ داشتیم با صدوسی هزار شهید هیچ کس به صدام تو هم نگفت جنگ همینه عزیزان مقاومت کارشان جسورانه بود ولی این محاسبات نکرده بودند بدون این محاسبات جنگ همینه دوطرف تلاش میکنند کشته دارند زخمی دارند ویرانی هم دارند از دوطرف حق باطل اسرائیل که خودش نمی‌گوید باطلم قدرتهای جهانی هم نمیگویند به رسمیت شناخته اند انشاالله حق پیروز شود
  • فرشاد IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    10 7
    وقتی هر کدام از اعضای ثابت شورای امنیت میتونن ماده ۹۹ رو وتو کنن؛پس چرا اینهمه شلوغ میکنید.آآآآی ماده ۹۹ فعال شد.کُولی که میگن؛دقیقا شمایید
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      5 4
      خودت چرا برای حق وتوی آمریکای تروریست کُولی بازی در میاری
    • قاسم IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
      0 0
      برادر کلمه « ضعیف » به این شکل است . منبع : کتاب فارسی اول دبستان !
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    10 2
    آنها (کافران)دوست دارند شما(مومنان) در رنج و زحمت باشید. ۱۱۸ آل عمران
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    7 4
    گوترش کیلویی چنده؟ اگه توانشو داشت از اول جلوی فاجعه رو میگرفت یا گروگان ها رو آزاد میکرد تا ماجرا بیخ پیدا نکنه ،الان فایده نداره باید این داستان کلا تمام بشه یکبار برای همیشه ،هفتاد سال بسه دیگه شاید اسرائیل تا یکی دو ماه آینده محو شد و همه راحت بشن دیگه از شعار دادن وشعار شنیدن خسته شدیم شاید آروم بگگیریم
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    1 3
    ماده ۹۹ تا حالا کجا بود تلفات صهیونیست ها بالا رفته جنگ و ادامه آن مقرون به صرفه نیست کم کم بااین بهانه ها می خوان به دست بگیرن جنگ جواب داد ادامه می دن جواب نداد بااین ماده ها جمعش می کنن برای همه روشن است که این سازمان ها عروسک آمریکا هستن واگر به وظایف خود عمل نکردن باید ما هم به اندازه عملکردش در آن حضور داشته باشیم ولی همانطور که آمریکا اسرائیل را اتمی کرده حامیان غزه از جمله کره شمالی و روسیه باید غزه را اتمی کنند تا منطقه واقعا دو قطبی بسه
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    باسلام۰اقای گوترش دراین ۲ماه کجابودی؟ساعت خواب ۰بعد۲ماه دیگه چه خوابی دیدید۰حالا که غزه رانابودکردید تازه بفکر دلسوزی افتادید ازماده ۹۹ استفاده میکنید اینم اگروتونکنند۰جهت جلب افکار جهانیان میخواهید ازاین طریق سناریو بازی کنید۰انشا۰۰۰ا خیره ههههه اللهم عجل لولیک الفرج
  • احمد.ی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    1 0
    آمریکا هییییچ غلطی نمی‌تواند بکند.اسراییل هم همینطور.فقط ویران میکنند و هیچکس جرات نمیکنه صداش دربیاد (ازترس)
  • ساسان IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    کلا سازمان ملل و حقوق بشرو این نهادهای اینجوری فقط ویترینن و فقط بیانیه میدن و محکوم میکنن