آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل در پی نامه اش درباره وضعیت نوار غزه و درخواست آتش بس فوری و قطعنامه پیشنهادی امارات در این زمینه گفت: با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به شورای امنیت نامه نوشتم زیرا به نقطه فروپاشی رسیده ایم.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد

به گزارش همشهری آنلاین، دبیر کل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت افزود: ادامه عملیات نظامی دسترسی افراد نیازمند را به کمک های بشردوستانه محدود می کند. نگرانی از فروپاشی کامل سیستم حمایت بشردوستانه در غزه وجود دارد که عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

گوترش تصریح کرد: سازمان ملل متعهد به ادامه کمک به ساکنان نوار غزه است. من با استناد به اصل ۹۹ به شورای امنیت نامه نوشتم زیرا به نقطه فروپاشی رسیده ایم. من نگرانم که پیامدهای آنچه در غزه اتفاق می افتد برای امنیت کل منطقه ویرانگر باشد.

وی تاکید کرد: محدودیت‌های اعمال‌شده توسط اسرائیل در غزه، تامین نیازهای مردم را برای آژانس‌های سازمان ملل دشوار می‌سازد. ما انتظار داریم که حوادث غزه منجر به فروپاشی کامل نظم عمومی و افزایش فشار برای مهاجرت دسته جمعی به مصر شود.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: ۸۵ درصد از جمعیت نوار غزه بدون نیازهای اولیه زندگی مجبور به ترک خانه های خود شدند. ما پیش از این شاهد گسترش آنچه در غزه در حال رخ دادن است به کرانه باختری اشغالی، لبنان، سوریه، عراق و یمن بوده ایم.

گوترش گفت: تهدید علیه کارکنان سازمان ملل در غزه بی سابقه است. ۱۳۰ کارمند سازمان ملل کشته شدند که بسیاری از آنها به همراه خانواده هایشان کشته شدند و این بزرگترین خسارت در تاریخ سازمان ملل متحد تاکنون است.

او ادامه داد: به دلیل بسته شدن گذرگاه رفح، بمباران مداوم، کمبود سوخت و اختلال در ارتباطات، کمک های امدادی دیگر امکان پذیر نیست.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: سازمان ملل همچنان از طریق گذرگاه رفح کمک می‌کند، زیرا دسترسی به سایر مناطق امکان‌پذیر نیست و از شورای امنیت می‌خواهم خواستار آتش‌بس فوری و تسریع در ورود کمک‌های بشردوستانه شود.

به گزارش ایرنا، دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده است. این اولین باری است که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام می‌دهد. ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آنها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند.

گوترش در این نامه گفته است: «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بسردوستانه حتی به صورت محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است: وضعیت غزه ممکن است صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند و جامعه بین المللی باید از نفوذ خود برای پایان دادن به بحران استفاده کند.

دبیرکل سازمان ملل در این نامه از اعضای شورای امنیت خواسته است که برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورند و خواستار اعلام آتش بس بشردوستانه شده است.گوترش گفته است: «هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان در غزه وجود ندارد. هیچ‌جا در غزه امن نیست. جامعه بین‌المللی مسئولیت دارد از همه نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها و پایان دادن به بحران استفاده کند.»

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است: «اوضاع در غزه رو به وخامت گذاشته و در حال تبدیل شدن به فاجعه‌ای با تبعات برگشت‌ ناپذیر برای فلسطینی‌ها و در کل برای صلح و امنیت در منطقه است.»

کد خبر 814142
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    48 0
    سازمان ملل آمریکایی _ اسرائیلی
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    45 0
    تعداد شهدای غزه به ۱۷ هزار و ۴۸۷ تن رسید شمار شهدای تجاوزات نوار غزه از هفتم اکتبر تاکنون به ۱۷ هزار و ۴۸۷ تن رسیده است. افزایش شمار مجروحان در شصت و سومین روز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۴۶ هزار و ۴۸۰ تن در این باره گفت: رژیم اشغالگر اسرائیل در حال کشتار و نسل‌کشی تمام خانواده‌ها در مدارس و محله‌های مسکونی است. که اشغالگران رژیم صهیونیستی از ورود آمبولانس‌ها برای خارج کردن مجروحان و شهدا جلوگیری می‌کند و مجروحان به‌دلیل شدت خونریزی جان خود را از دست می‌دهند. تنها در چند ساعت گذشته ۳۱۳ شهید و ۵۵۸ مجروح به بیمارستان‌ها منتقل شدند و تعداد زیادی از جان‌باختگان همچنان زیر آوار و در جاده‌ها رها هستند. شمار شهدای تجاوزات نوار غزه از هفتم اکتبر تا کنون به ۱۷ هزار و ۴۸۷ تن رسیده است. ۷۰ درصد قربانیان تجاوزات رژیم اشغالگر به غزه را کودکان و زنان بی‌گناه تشکیل می‌دهند.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    42 0
    جو بایدن، نتانیاهو، هر دو جنایتکار هستند و هم در جنگ غزه به همراه ارتش رژیم کودک کش صهیونیستی و ارتش آمریکا مرتکب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت شده اند و باید در دادگاه دیوان کیفری بین المللی محاکمه شوند.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    37 0
    بایدجل.این جنگ گرفته شود کشورهای مسلمان کجا هستند
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    42 0
    صهیونیست ها، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروهای تروریستی 100 درصد فقط با کمک، هدایت، مدیریت، نظارت، حمایت و پشتیبانی آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    39 1
    آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه را وتو کرد/ و این در حالی است که آمریکا جنایتکار در جنگ غزه متهم اصلی است و نه مدعی آمریکا جنایتکار از مهرماه تاکنون به طور مستقیم از رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و هم در جنگ غزه کمک، حمایت و پشتیبانی نظامی کرده است و هنوز هم کمک، حمایت و پشتیبانی نظامی می کند. آمریکا جنایتکار شریک جرم تجاوزات، جنایات وحشیانه وحشی گری و غیر انسانی صهیونیست ها جنایتکار در فلسطین، غزه، لنبان و سوریه بوده است.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    38 0
    شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴ سوال اینجاست که پس چرا آمریکا جنایتکار رژیم کودک کش صهیونیستی را تحریم نمی کند. سوال اینجاست که پس چرا غرب جنایتکار رژیم کودک کش صهیونیستی را تحریم نمی کند. سوال اینجاست که پس چرا عربستان سعودی جنایتکار رژیم کودک کش صهیونیستی را تحریم نمی کند.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    42 0
    سوال اینجاست که پس چرا امارات جنایتکار رژیم کودک کش صهیونیستی را تحریم نمی کند. سوال اینجاست که پس چرا اردن جنایتکار رژیم کودک کش صهیونیستی را تحریم نمی کند. سوال اینجاست که پس چرا ترکیه جنایتکار رژیم کودک کش صهیونیستی را تحریم نمی کند. سوال اینجاست که پس چرا باکو جنایتکار رژیم کودک کش صهیونیستی را تحریم نمی کند. سوال اینجاست که پس چرا مصر جنایتکار رژیم کودک کش صهیونیستی را تحریم نمی کند.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    49 0
    شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲/ آمریکا با وتو کردن خواهان ادامه وحشی گری صهیونیستا هست
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    47 0
    شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸/ تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، 100 درصد فقط به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت ارتش سوریه و هم دولت سوریه بوده است که متاسفانه از سال 2011 تاکنون پاسخ و جواب تجاوز اسرائیل را ندادند چرا؟ چرا ارتش اسد جواب اسرائیل رانمی دهد.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    40 0
    شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷/ و این در حالی است که آمریکا، اروپا و ناتو در این مدت 21 سال از تروریسم، القاعده، طالبان و سایر گروه های تروریستی در افغانستان همه جانبه کمک و حمایت می کردند و هنوز هم از تروریست های داعش در افغانستان کمک و حمایت می کنند. کاخ سفید، تروریسم، القاعده، طالبان، داعش، تکفیری ها و دیگر گروه های تروریستی برای ما یکی هستند.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    39 0
    شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷/ آمریکا، غرب و اسرائیل از سال 2011 تاکنون در سوریه تسلیحات داعش و سایر گروه های تروریستی را تامین می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    42 0
    شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶/ اسرائیل از 15 مهر ماه تاکنون از سلاح‌های آمریکا برای کشتن غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد. اسرائیل از 15 مهر ماه تاکنون از سلاح‌های برخی کشورهای اروپایی برای کشتن غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد. کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس شریک جرم جنایت های صهیونیست ها در جنگ فلسطین و غزه هستند.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    39 0
    وتوی آمریکا جنایتکار در شورای امنیت ضد بشری است وتوی آمریکا جنایتکار در شورای امنیت غیر قانونی است است و نقض حقوق بشر بوده است آمریکا جنایتکار شریک جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی جنایتکار بوده است.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    37 0
    ۰۰:۲۸ ۱۴۰۲-۹-۱۸ آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه را وتو کرد/ و باز هم آمریکا جنایتکار هیچ غلطی نمی تواند بکند. و این در حالی است که آمریکا جنایتکار در جنگ غزه مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه شریک شده است و از 15 مهر ماه تاکنون برای همه مردم خاورمیانه و جهان ثابت شده است.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    40 0
    وتوی آمریکا جنایتکار در شورای امنیت سازمان ملل باز هم آمریکا جنایتکار دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی و غیرانسانی ارتش اسرائیل و ارتش آمریکا و برخی نیروهای کشورهای اروپایی در جنگ غزه سرپوش بگذارد. آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه را وتو کرد/ و باز هم آمریکا جنایتکار هیچ غلطی نمی تواند بکند. و این در حالی است که آمریکا جنایتکار در جنگ غزه مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه شریک شده است و از 15 مهر ماه تاکنون برای همه مردم خاورمیانه و جهان ثابت شده است.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    29 0
    آمریکا جنایتکار است و هم تروریسم بین المللی بوده است دیگر حق صلاحیت وتو کرد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را ندارد و تاکنون هم نداشته است. آمریکا جنایتکار نقض حقوق بشر است و از سال 1945 تاکنون برزگ ترین متجاوز به حقوق بشر در جهان بوده است و تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    34 0
    ۰۹:۴۳۱۸ آذر ۱۴۰۲/ آمریکا جنایتکار است و هم تروریسم بین المللی بوده است دیگر حق صلاحیت وتو کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را ندارد و تاکنون هم نداشته است. آمریکا جنایتکار نقض حقوق بشر است و از سال 1945 تاکنون برزگ ترین متجاوز به حقوق بشر در جهان بوده است و تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    31 0
    سازمان ملل از سال 1945 تاکنون شریک جرم تجاوزات، وجنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    32 0
    شورای امنیت سازمان ملل از سال 1945 تاکنون شریک جرم تجاوزات، وجنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    33 0
    شورای حقوق بشر سازمان ملل از سال 1945 تاکنون شریک جرم تجاوزات، وجنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
  • بابائی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار از 15 مهر ماه تاکنون در جنگ غزه از صهیونیست ها جنایتکار کمک، حمایت و پشتیبانی نظامی می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.