جز تیم فوتبال لیورپول غول‌های اروپایی شنبه بدی را در لیگ‌هایشان پشت‌سر گذاشتند.

لیگ برتر انگلیس

به گزارش همشهری‌آنلاین، ‌ شنبه روز خوبی برای بزرگان فوتبال اروپا نبود. فردا و پس‌فردا آخرین هفته از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا برگزار می‌شود و به‌خاطر همین بیشتر بازی‌های لیگ‌های داخلی قاره روز شنبه برگزار شد و عجیب اینکه تقریبا همه غول‌ها باختند یا متوقف شدند. فقط پاری‌سن‌ژرمن مقابل نانت (۲بر یک) و اینترمیلان مقابل اودینزه (۴بر صفر) و لیورپول مقابل کریستال پالاس (۲بر یک) از شومی این شب سیاه جان سالم به‌در بردند.

میلان

میلان که ۲فصل پیش بدون ستاره و با پیولی قهرمان سری‌آ شده بود، به بازی با ستاره‌ها عادت ندارد و با اینکه امسال فصل نقل‌وانتقالات عالی تابستانی داشت ولی نتیجه نمی‌گیرد. این بار نوبت آتالانتا بود که در دقایق تلف‌شده روسونری را شکست دهد (۳بر ۲). پس از قهرمانی فصل ۲۰۲۱-۲۲، میلان بازیکن بیشتری خرید و در همین مدت از اینتری که نتیجه می‌گیرد، بیشتر بازیکن فروخته تا بازیکن بخرد. و این یعنی پیولی کار با ستاره‌ها را بلد نیست.

آتالانتا برای نخستین بار از ژانویه ۲۰۲۱ مقابل میلان در سری‌آ پیروز شد (۳بر صفر و خارج از خانه). آنها برای نخستین بار در این رقابت‌ها از دسامبر ۲۰۱۹ (۵ بر صفر) در خانه مقابل روسونری پیروز شدند.

میلان برای نخستین بار از ‌ماه مه گذشته ۳بازی خارج از خانه در سری‌آ را بدون برد به پایان برد. آنها در هر یک از آخرین بازی‌های لیگ در خارج از خانه، حداقل ۲گل دریافت کرده‌اند.

اولیویه ژیرو از زمان نخستین بازی خود در سری‌آ (۲۲-۲۰۲۱)، مسن‌ترین بازیکن (۳۷سال سن) است که در هر یک از ۳فصل گذشته در لیگ‌های بزرگ اروپایی بیش از ۱۰گل زده است.

ژیرو به همراه هری کین تنها بازیکنان در ۵لیگ معتبر اروپا هستند که سال ۲۰۲۳، ۸گل از روی ضربه سر به ثمر رسانده‌اند.

میلان این فصل در بازی‌های بزرگ تنها ۲ بر یک پاریس را برده؛ باخت ۵بر یک مقابل اینتر، تساوی بدون گل با نیوکاسل و دورتموند، باخت یک بر صفر مقابل یوونتوس، شکست ۳بر صفر از پاری‌سن‌ژرمن، تساوی ۲ - ۲ با ناپولی، باخت ۳ بر یک مقابل دورتموند و شکست ۳ بر ۲از آتلانتا.

آرسنال

۳شب بعد از سیتی، آرسنال هم در ویلاپارک تسلیم شد. البته توپچی‌ها برخلاف سیتی مقابل استون‌ویلا خیلی خوب بازی کردند اما نتوانستند میزبان را از پانزدهمین پیروزی پیاپی خانگی محروم کنند. آخرین بار خود آرسنال بود که بهمن سال گذشته ۴بر ۲ در ویلاپارک میزبان را شکست داده بود. پس از آن بازی هیچ تیمی با امتیاز از این ورزشگاه بیرون نیامده است.

ویلا برای نخستین بار در تاریخ ۱۴۹ساله خود، در ۱۵بازی خانگی متوالی در لیگ پیروز شد. ویلا پنجمین تیم با این رکورد است.

فعلا این فصل استون ویلا به غیراز باخت به لیورپول، در سایر جدال‌های خود با بیگ سیکس لیگ برتر پیروز بوده است؛ پیروزی ۲ بر یک مقابل تاتنهام، برد یک بر صفر مقابل منچسترسیتی، چلسی و آرسنال.

استون ویلا پس از لیورپول در دسامبر ۲۰۰۰، ساوتهمپتون درماه مه ۲۰۰۱و منچستریونایتد در دسامبر ۲۰۰۲، چهارمین تیمی است که در بازی‌های متوالی لیگ برتر با ۲تیم برتر فصل قبل بازی کرده و در هر دو بازی پیروز شده است.

بوکایو ساکا صدوپنجاهمین بازی خود در لیگ برتر را در سن ۲۲سال و ۹۵روزگی انجام داد و پنجمین جوانی بود که به این رکورد رسید؛ وین رونی با ۲۱‌سال و ۶۷روز سن، فابرگاس با ۲۱سال و ۲۱۰روز، جیمز میلنر با ۲۱سال و ۳۱۰روز، رحیم استرلینگ با ۲۲سال و ۸۷روز و ساکا با ۲۲سال و ۹۵روز سن، نفرات قبل از او هستند.

شب سیاه بزرگان فوتبال جز لیورپول | گلباران عجیب بایرمونیخ و تحقیر منچستر در تئاتر رویاها

این صدمین بازی اودگارد در لیگ برتر بود و او را به شصت‌وهفتمین بازیکنی تبدیل کرد که به این تعداد بازی برای آرسنال در این رقابت‌ها می‌رسد.

آرسنال در خارج خانه وقتی در نیمه‌اول از حریف عقب بیفتد، قادر به برگرداندن نتیجه نیست. آنها در ۲۲بازی گذشته تنها یک‌بار و وقتی که بین دو نیمه از میزبان عقب بودند، توانستند به پیروزی برسند که همان برد ۴بر۲فصل پیش مقابل استون‌ویلا بود. این تیم در بقیه بازی‌ها ۴تساوی و ۱۷شکست به‌دست آورده‌ است.

اونای امری در ۲۶بازی از ۴۱بازی خود در لیگ برتر به‌عنوان سرمربی استون ویلا (۶تساوی و ۹شکست) پیروز شده که بیش از بردهایش در ۵۱بازی روی نیمکت آرسنال در این رقابت‌هاست (۲۵برد، ۱۳تساوی ۱۳شکست).

دورتموند

با شکست ۳بر۲خانگی مقابل لایپزیش، تیم دورتموند تقاص پیروزی برابر بایرلورکوزن در بازی قبلی را داد؛ مسابقه‌ای که باید با اختلاف چند گل به صدرنشین می‌باخت. ۱۰نفره‌شدن کار دورتموند را ساخت و لایپزیش را در رده چهارم جدول ماندنی کرد. البته یاران ترزیچ ۸۰دقیقه ۱۰نفره بازی کردند و تقریبا بیشتر دقایق بازی را مشغول دفاع بودند.

دورتموند در۶بازی پیاپی نتوانسته دروازه‌اش را در بوندس‌لیگا بسته نگه دارد.

بایرن‌مونیخ

طبیعی‌ این بود که بایرن ۵بر یک بازی را ببرد، البته نه به‌خاطر شرایط بازی، فقط به این دلیل که ذهن همه به این بردها عادت کرده است اما مونیخی‌ها با همین نتیجه به فرانکفورت باختند.

برای نخستین بار در نوامبر ۲۰۱۹ بود که بایرن در یک بازی بوندس‌لیگایی ۵گل دریافت کرد. شکست قبلی بایرن هم با همین نتیجه مقابل اینتراخت بود؛ ۵بر یک نوامبر ۲۰۱۹ (با اخراج نیکو کواچ) و ۵ بر یک دسامبر ۲۰۲۳.

شب سیاه بزرگان فوتبال جز لیورپول | گلباران عجیب بایرمونیخ و تحقیر منچستر در تئاتر رویاها

مونیخی‌ها برای اولین‌بار در ۴۸سال اخیر، طی ۶۰دقیقه در یک بازی از بوندس‌لیگا حداقل ۵گل دریافت کردند. (شکست ۶بر صفر مقابل فرانکفورت).

با این برد اینتراخت به ۴شکست پیاپی خود پایان داد.

درحالی‌که اینتراخت فرانکفورت در این فصل فقط ۱۹گل زده بود، در یک بازی موفق شد به بایرن‌مونیخ ۵گل بزند و آمار گل‌هایش را به ۲۴برساند.

منچستر

بلافاصله پس از پیروزی ۲ بر یک بر چلسی در یک بازی خوب، منچستریونایتد باز هم به روال عادی خودش برگشت و یک بازی بد و باخت بد را تجربه کرد؛ آن هم با نتیجه ۳بر صفر مقابل تیم گمنام بورنموث.

تعداد باخت‌های خانگی منچستریونایتد پس از دوران الکس فرگوسن از کل باخت‌های دوران او پیشی گرفت. فرگی فقط ۳۴بار در اولدترافورد شکست خورده بود اما مربیان پس از او ۳۵شکست را در ورزشگاه خانگی باشگاه ثبت کردند. فرگی ۳۰سال و جانشینان او ۱۰سال سرمربی یونایتد بودند.

بازی بعدی یونایتد فردا در لیگ قهرمانان و مقابل بایرن‌مونیخ برگزار می‌شود که بازی مرگ و زندگی است. یازدهمین شکست این فصل منچستر(در ۲۳بازی) و نخستین شکست فصل بایرن در بوندس‌لیگا همین شنبه رقم خورد. بازی بعدی من‌یو در لیگ برتر هم مقابل لیورپول صدرنشین برگزار می‌شود. برونو فرناندز در این بازی محروم است و پس از آن یونایتد به مصاف وستهم و سپس استون‌ویلا می‌رود. چه شود!

شب سیاه بزرگان فوتبال جز لیورپول | گلباران عجیب بایرمونیخ و تحقیر منچستر در تئاتر رویاها

منچستریونایتد این فصل در هر ۵بازی خانگی مختلف در تمامی رقابت‌ها، ۳گل دریافت کرده است. آخرین باری که آنها این فاجعه را در بازی‌های مختلف در اولدترافورد ثبت کردند، فصل ۶۳-۱۹۶۲ بود که ۶شکست خانگی با دریافت ۳گل متحمل شده بودند.

برای نخستین‌بار منچستریونایتد در اولدترافورد با اختلاف ۳گل مقابل تیمی از نیمه‌دوم جدول شکست خورد.

بورنموث از اواخر اکتبر پیشرفت زیادی کرده است. آنها ۲۸اکتبر نخستین پیروزی فصل خود را به‌دست آوردند و حالا فقط لیورپول (۱۷) امتیاز بیشتری نسبت به این تیم (۱۶) به‌دست آورده است. آرسنال(۱۵امتیاز) هم تیم بعدی است.

رئال مادرید

در شب عروسک‌باران ورزشگاه بنیتو ویامارین، تیم رئال‌مادرید در زمین رئال بتیس تن به تساوی یک - یک داد. هر سال با نزدیک شدن به کریسمس، طرفداران تیم رئال‌بتیس که در ورزشگاه این تیم حضور دارند، زمین بازی را غرق اسباب‌بازی می‌کنند. این اسباب بازی‌ها به خیریه باشگاه می‌رسد و سپس به کودکانی که نیاز دارند، اهدا می‌شود. این حرکت از سال ٢٠١٨ به سنت این باشگاه تبدیل شده است و هر سال تقریبا ۱۵هزار اسباب بازی جمع می‌شود. نکته این دیدار درخشش ایسکو مقابل تیم سابق خودش بود که در ثانیه‌های پایانی بازی، یک ضربه سر هم به دیرک دروازه رئال کوبید. بازی اتفاقات دیگری هم داشت؛ هواداران میزبان سبایوس را که بازیکن سابق خودشان بود هو کردند. مودریچ هم هنگام تعویض عصبانی بود.

بلینگام برای زدن ۱۶گل با پیراهن رئال به ۱۸بازی نیاز داشت. کریستیانو رونالدو و داوور شوکر با ۱۷بازی به این تعداد گل رسیده بودند.

آمار بلینگام در این فصل برای رئال‌مادرید؛ ۱۸بازی، ۱۶گل و ۴پاس‌گل.

بلینگام برای دهمین بار در این فصل بهترین بازیکن میدان شد.

ستاره انگلیسی رئال‌مادرید این فصل در ۵بازی لالیگایی گل اول تیمش را زده است. در تاریخ لالیگا فقط جرارد مورنو و بورخا مایورال با ۷گل آمار بهتری داشته‌اند. ویلیان ژوزه هم ۵بار گل اول را زده است. در ۱۲بازی قبلی که بلینگام گل زده بود، رئال پیروز شده بود.

شب سیاه بزرگان فوتبال جز لیورپول | گلباران عجیب بایرمونیخ و تحقیر منچستر در تئاتر رویاها

بلینگام در ۱۴بازی اولش در لالیگا ۱۲برد کسب کرده است. روماریو، رونالدو نازاریو، ویری، کریستیانو و لواندوفسکی آخرین نفراتی هستند که به این آمار رسیده بودند. آخرین باری که یک بازیکن غیرمهاجم چنین کاری کرده بود، یوهان کرویف در سال ۱۹۷۴بود.

جود بلینگام به‌عنوان بازیکن رئال‌مادرید هنوز ۲بازی متوالی بدون گلزنی را تجربه نکرده است.

آلابا و فرلان مندی به رکورد ۱۰۰بازی با پیراهن رئال‌مادرید رسیدند.

رئال‌مادرید ۱۱سال است که به‌عنوان صدرنشین در ویامارین پیروز نشده است. آخرین باری که رئال به‌عنوان صدرنشین در زمین بتیس به پیروزی رسید، دهم مارس سال ۲۰۱۲ بود که با نتیجه ۳بر ۲بازی را به پایان برد.

۱۱سال است که پلگرینی رئال‌مادرید را شکست نداده است. آخرین باری که مربی شیلیایی توانست رئال را ببرد، ایسکو در ترکیب تیمش در مالاگا بازی می‌کرد و با نتیجه یک بر صفر در لاروسالدا به پیروزی رسید.

رئال‌مادرید در ۱۶بازی اول این فصل لالیگا فقط ۱۰گل خورده و با بهترین آمار تاریخش برابری کرده است. رئال فصل ۶۲-۱۹۶۱ با آراکیستین درون دروازه و فصل ۹۲-۱۹۹۱ با پاکو بویو درون دروازه، به آمار مشابهی رسیده بود.

لیورپول

گل دوم لیورپول توسط هاروی الیوت دقیقه ۲+۹۰ به ثمر رسید. این گل، چهل‌وسومین گل لیورپول در لیگ برتر، پس از دقیقه ۹۰بود. دومین تیم از این نظر آرسنال است که در دقایق تلف‌شده ۳۲گل زده. تاتنهام با ۳۱گل، منچستریونایتد با ۲۹ و چلسی با ۲۶‌گل در رده‌های بعدی قرار دارند. لیورپولی‌ها ۱۵گل هم در دقایق تلف‌شده دریافت کرده‌اند. بیشترین گل دریافتی در این دقایق متعلق به تاتنهام با ۲۷گل است. استون‌ویلا با ۲۴، اورتون، فولام و وستهم با ۲۰ و منچسترسیتی با ۱۹گل تیم‌های بعدی هستند.

لیورپول صدرنشین تازه لیگ برتر این فصل عادت بدی دارد؛ این تیم در هر بازی باید گل اول را بخورد تا موتورش گرم شود.

لیورپول در این فصل از لیگ برتر ۴پیروزی را پس از دریافت گل اول کسب کرده است، بیش از هر تیم دیگری در فصل ۲۴-۲۰۲۳ و یک بازی بیشتر از کل فصل گذشته (۳).

شب سیاه بزرگان فوتبال جز لیورپول | گلباران عجیب بایرمونیخ و تحقیر منچستر در تئاتر رویاها

پالاس حریف محبوب یورگن کلوپ است. سرمربی لیورپول در ۱۳بازی از ۱۷بازی خود در لیگ برتر مقابل کریستال پالاس پیروز شده است (۲شکست و ۲برد). او در دوران مربیگری خود در لیگ مقابل هیچ تیم دیگری برد بیشتری نداشته است.

گل تساوی محمد صلاح دویستمین گل او برای لیورپول در تمام رقابت‌ها بود و او را به پنجمین بازیکنی تبدیل کرد که به این رکورد در این باشگاه می‌رسد.

صلاح همچنین صدوپنجاهمین گل خود در لیگ برتر را مقابل کریستال پالاس به ثمر رساند که فقط ۴بازیکن در این رقابت‌ها در بازی‌های کمتری نسبت به این بازیکن مصری (۲۴۷) به این نقطه رسیده‌اند؛ آلن شیرر (۲۱۲)، سرخیو آگوئرو (۲۱۷)، هری کین (۲۱۸) و تیری آنری (۲۲۰).

کد خبر 814902
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha