نوسازی و لوکوموتیو و واردات واگن، سال‌هاست که یک نیاز حیاتی در بخش حمل‌ونقل ریلی بوده و آن‌گونه که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: قرار است اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد. پیگیری مجوز واردات واگن و اولویت دهی به نوسازی لوکوموتیوها، از جمله این اتفاقات هستند.

واردات واگن قطار

به گزارش همشهری، سال‌هاست که در برنامه‌های بالادستی بر افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از بار و مسافر تأکید می‌شود؛ اما باوجود همه تلاش‌ها، هیچ‌گاه مقصود سیاست‌گذار برآورده نشد. حالا اما، سیاست‌های حمل‌ونقلی دولت با وزن بیشتری به حوزه ریلی توجه کرده و قرار است با اتفاقات مثبت در نوسازی لوکوموتیو و واردات واگن به ارتقای کمیت و کیفیت حمل‌ونقل ریلی کمک شود.

وزیر راه و شهرسازی از پیگیری دریافت مجوز واردات واگن‌های مسافری از سران قوا خبر داده و می‌گوید: همه توان در بخش ریلی برای نوسازی لکوموتیو به کار گرفته شده تا در اولویت قرار بگیرد.

مهرداد بذرپاش در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، گفت: در کنار اینکه به دنبال توسعه واگن مسافری و نوسازی ناوگان از طریق واردات با اخذ مجوز از سران قوا هستیم. توافق با شرکت‌های صاحبان بار را در نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که سرمایه‌گذاری و حمل به خود شرکت‌ها واگذار شود و آنها در حوزه کشنده، لکوموتیو و توسعه خطوط مشارکت داشته باشند.

آنچه در اظهارات بذرپاش قابل‌توجه بوده، این است که در کنار تلاش برای توسعه و تجهیز ناوگان، در حوزه زیرساخت‌های ریلی نیز اقدامات قابل‌توجهی در دستور کار قرار دارد و در کنار اضافه شدن شهرهای جدید به شبکه ریلی، پروژه‌های دوخطه کردن مسیرها و تسریع در اجرای پروژه‌های قطار برقی نیز در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: ساخت و توسعه راه‌آهن رشت به کاسپین، رشت به آستارا و شلمچه به بصره، شهرکرد به اصفهان، درود به خرم‌آباد در دست اقدام قرار دارند که از این پروژه‌ها، در دهه فجر شاهد آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن رشت-کاسپین خواهیم بود.

در آن‌سوی ماجرا، عملیات اجرایی کریدور ارس نیز با تعیین پیمانکار آغاز شده و قرار است با ساخت پل روی رودخانه ارس و تعریض جاده، ایران به نخجوان متصل شود. طبق اظهارات بذرپاش، ظرف ماه آینده، توافقنامه کریدوری بین روسای جمهور ایران و آذربایجان با حضور نمایندگان روسیه امضا خواهد شد.

در مرکز کشور نیز تکمیل پروژه ریلی اقلید - یزد تا پایان سال در دستور کار دارد که با بهره‌برداری از آن، در حوزه جابه‌جایی بار کمک شایانی به صاحبان بار و مسافران خواهد شد.

پروژه ۱۷۰ کیلومتری پروژه میانه به اردبیل با پل‌ها و تونل‌های بزرگ نیز از دیگر پروژه‌های بزرگ ریلی است که باوجود پیشرفت فیزیکی مساعد، به‌واسطه شرایط آب و هوایی با مشکلاتی روبرو شده است.

در جنوب شرقی کشور، همچنان تمرکز حوزه ریلی بر احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان معطوف است که احتمالاً تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و عملاً تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی سراسری متصل خواهد کرد.

در این میان، ساخت و توسعه قطار سریع‌السیر نیز گرچه آهسته اما به‌صورت مداوم در دستور کار قرار دارد؛ اما به اعتقاد وزیر راه و شهرسازی، ایران به چند هزار کیلومتر قطار پرسرعت نیاز دارد و برای زمینه‌سازی تأمین این نیاز باید به فناوری قطار پرسرعت دست پیدا کنیم تا فناوری پایه حمل‌ونقل ریلی کشور تغییر کند.

کد خبر 816800
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha