سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه عصر چهارشنبه از نهایی شدن توافقنامه جامع همکاری‌های بلندمدت تهران- مسکو و امضای آن در آینده نزدیک خبرداد؛ موضوعی که از تعمیق هرچه بیشتر مناسبات راهبردی ایران و روسیه حکایت دارد.

ایران و روسیه

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: ماریا زاخارووا در جریان نشست هفتگی خود در مسکو به این نکته هم اشاره کرد که دوطرف به‌صورت مفصل درباره بندهای مختلف این موافقتنامه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرده‌اند و مقام‌های عالی‌رتبه دوطرف به‌زودی آن را امضا خواهند کرد. اعلام این موضوع ازسوی طرف روس نشان‌ می‌دهد مسکو اهمیت ویژه‌ای برای گسترش روابط راهبردی با تهران قائل است. ازسوی دیگر کارشناسان معتقدند با توجه به تحولات جاری در ساختار نظم جهانی، توسعه مناسبات تهران – مسکو، ترسیم‌کننده تصویر نوینی از همکاری‌های بین‌المللی است.

مسیری که طی شد

یک کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره به رویکرد دولت‌سیزدهم در گسترش همکاری‌ها با روسیه اظهارکرد: در اواخر دهه ۷۰ شمسی، میان ایران و روسیه موافقتنامه‌ای با عنوان «همکاری‌های اصولی» شکل گرفت که ازسوی روسای‌جمهور دو کشور به امضاء رسید و زیربنای ۵ ساله داشت، اما اکنون دوطرف به توافقنامه‌ای راهبردی و بلندمدت دست‌یافته‌اند.

روح‌الله مدبر افزود: طی دو سال‌گذشته و با آغازبه‌کار دولت‌سیزدهم مناسبات تهران – مسکو شکل تازه‌ای به خود گذشت و با عبور از بی‌عملی‌های گذشته، همکاری‌های همه‌جانبه به مسیر جدیدی هدایت شد. براین اساس هم بود که امضای توافقنامه بلندمدت ۲۰ ساله میان دوطرف مطرح شد.

وی با بیان اینکه این توافقنامه ازسوی روس‌ها مورد بررسی قرار گرفته و اکنون در مرحله نهایی قرار دارد، اظهارکرد: به‌نظر می‌رسد در دیدار اخیر روسای‌جمهور دو کشور، جمع‌بندی‌ها و رایزنی‌های نهایی درباره این توافقنامه بلندمدت انجام شده‌است. البته باید درنظر داشت که طی حدود یک‌سال‌ونیم اخیر ایران و روسیه مذاکرات فشرده‌ای درباره بخش‌هایی از قرارداد داشته‌اند و درنهایت در «آینده‌ نزدیک» ازسوی روسای‌جمهور دو کشور به امضاء می‌رسد.

هشدار درباره موج تازه تبلیغات ضد روسیه | در پشت‌پرده روسیه‌هراسی چه می‌گذرد؟

باید از گذشته درس گرفت

این کارشناس مسائل روسیه درباره مزیت‌های این قرارداد عنوان‌کرد: نکته‌ای مهمی که باید درنظر داشت، این است که امروز روسیه فضای فوق‌العاده‌ای برای فعالیت ایران در حوزه‌های متکثر به‌حساب می‌آید. در شرایط کنونی دست تهران در روسیه باز است. به‌عنوان مثال اکنون شاهد در نقاط مختلف این کشور انواع تبلیغات فرهنگی، اقتصادی و... ایران درحال انتشار است و ما فعالیت‌های گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف در روسیه داریم.

مدبر با تاکید بر اینکه روسیه رویکرد دوستانه‌ای نسبت به ایران دارد، ادامه داد: مسکو امکان حضور زیربنایی ایران دراین کشور را نیز فراهم کرده‌است. بنابراین باید از این فرصت بی‌نظیری که برای جمهوری‌اسلامی فراهم شده‌است، استفاده کرد.

وی با اشاره به برخی کم‌کاری‌های گذشته دراین زمینه افزود: باید از رویکردهای گذشته درس گرفت. نباید اجازه داد موضوع همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه گرفتار کم‌کاری‌هایی شود که در گذشته شاهد آن بوده‌ایم. در گذشته برخی دولت‌های غربگرا، مناسبات با روسیه را کمرنگ کردند.

هشدار درباره تبلیغات ضد روس

این کارشناس مسائل روسیه با تاکید بر اینکه عزم روسیه برای گسترش مناسبات راهبردی با ایران جزم است، ادامه‌داد: امروز کشورهای متعددی در صف توسعه همکاری‌ها با روسیه قرار گرفته‌اند. به‌عنوان مثال کشورهای عضو اتحادیه‌عرب خواهان تعمیق روابط با روسیه هستند و حضور این روزهای سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در مراکش، شاهدی براین مدعاست.

مدبر با تاکید بر اینکه نباید به تبلیغات ضد روس برخی جریان‌های غربگرا توجه کرد، افزود: اکنون که روس‌ها حاضر به امضای موافقتنامه همکاری‌های بلندمدت با ایران شده‌اند، باید با تدوین برنامه‌ها و طرح‌های عملیاتی، بهره‌برداری مناسبی از این سطح همکاری‌ها داشت.

وی تصریح‌کرد: در روزهای اخیر مقام‌های روس دوبار به موضوع امضای موافقتنامه راهبردی با ایران اشاره کرده‌اند؛ موضوعی که نشان‌دهنده اهمیت این تحول است. برهمین‌اساس هم هست که شاهد ابزار نگرانی برخی دولت‌های غربی درباره گسترش همکاری‌های تهران – مسکو هستیم.

مدبر ادامه‌داد: همزمان با انتشار اخبار درباره امضای موافقتنامه، رسانه‌های غربی درحال انعکاس این خبر همراه با ابراز نگرانی هستند و می‌کوشند با ایجاد موج ضد روسی، این همکاری‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهند، چراکه این موافقتنامه مزیت‌های بسیاری برای مردم ایران خواهد داشت.

فرصتی بی‌نظیر برای ایران

این کارشناس مسائل روسیه با تاکید بر اینکه فرصت بی‌نظیری برای ایران فراهم شده‌است، عنوان‌کرد: اعلام این خبر ازسوی روس‌ها، دربردارنده پیامی برای آمریکا و تروئیکای اروپایی است که از عزم روسیه برای گسترش روابط دوجانبه حکایت دارد. غربی‌ها این روزهای شیطنت‌های مختلفی را بر علیه ایران در نهادهای بین‌المللی به‌راه انداخته‌اند که نشان دهنده نگرانی‌های آنان از توسعه همکاری‌های تهران – مسکو است.

مدبر با بیان اینکه باید شرایط زیرساختی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه فراهم شود، ادامه‌داد: صرف عکس یادگاری گرفتن با روس‌ها غلط است و نباید فرصت‌های به‌وجود آمده را از دست بدهیم.

وی اضافه‌کرد: در شرایطی که غرب فشارهای سیاسی – تحریمی خود را بر مردم ایران افزایش می‌دهد، همکاری‌های روسیه و ایران برادرانه بوده و مسکو ثابت کرده در گسترش روابط با ایران جدی است. نباید از یاد برد که روس‌ها شرایط عضویت ایران و سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس را فراهم کردند.

کد خبر 817522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 0
    با روس ها دست دادن افتخار نداره
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 0
    اقای کارشناس طوری صبت میکنه که انگار روسیه داره منت میذاره سر ایران که رابطه برقرار میکنه با ایران-همه دنیا دیدن ارتش به اصطلاح دوم دنیا چطور در اوکراین گیر افتاده-ضمنا چرا دوباره روسیه از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر ایرای دفاع کرده؟