سهم ایرانیان از سرمایه‌گذاری مستقیم در گرجستان از زمان استقلال این کشور تا کنون به ۳۰.۵ میلیون دلار رسیده یعنی هر سال اندکی بیش از یک میلیون دلار و به این ترتیب سهم ایرانی‌ها از کل سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در گرجستان کمتر از ۱۱ صدم درصد بوده است.

سرمایه گذاری خارجی

به گزارش همشهری آنلاین، سهم ایرانیان از سرمایه‌گذاری مستقیم در گرجستان از زمان استقلال این کشور تا کنون به ۳۰.۵ میلیون دلار رسیده یعنی هر سال اندکی بیش از یک میلیون دلار و به این ترتیب سهم ایرانی‌ها از کل سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته در گرجستان کمتر از ۱۱ صدم درصد بوده است.

نکته مهم اما این است بر اساس آخرین آمارهای منتشره میزان سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ۹ ماه نخست ۲۰۲۳ میلیادی به ۶۵۰ هزار دلار رسیده و به نظر می‌رسد در کل این سال به یک میلیون دلار هم نرسد. داستان اینکه سال ۲۰۲۳ ایرانی‌ها در گرجستان ۳.۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده بودند و حالا سوال اینجاست که چرا انگیزه‌ها فروکش کرده است. یک دلیل اصلی این افت انگیزه شهروندان ایرانی برای سرمایه‌گذاری در گرجستان نگرانی از تمدید نشدن مجوز اقامتشان بوده است بنابراین اگر به فکر خرید ملک در این کشور هستند دست نگه دارید و مطمئن شوید که دارایی‌تان از بین نمی‌رود.

چرا که خرید ملک مسکونی و حتی سپرده‌گذاری کردن در بانک‌های این کشور، گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست و دولت این کشور بیشتر دنبال جذب سرمایه‌گذارانی است که بخواهند در طرح‌های مشخص و از پیش تعریف شده ساختمانی، تولیدی و خدماتی سرمایه‌گذاری کنند و به اشتباه برخی فکر می‌کنند این کشور یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری است تا جایی که ایرانی‌ها بعد از روسیه دومین شهروندان جهان هستند که در این کشور ملک خریده‌اند.

سرمایه گذاری در ملک یا اقامت در گرجستان؟

اصلی‌ترین چالشی که سرمایه‌گذاران ایرانی در کشورهای دیگر با آن مواجه هستند، به انگیزه آنها برمی‌گردد که آیا به دنبال گرفتن اقامت دایم و بهره‌مندی از مزیت‌های بیشتر هستند یا اینکه دنبال سوداگری و کسب بازه بالاتر. خروج سرمایه از کشور در سال‌های متفاوت روند گاه صعودی داشته و البته تبلیغات گسترده در شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای باعث ترغیب شهروندان ایرانی شده تا جایی که دلارهای زیادی از کشور خارج و برای خرید ملک روانه کشورهای دیگر از جمله ترکیه، گرجستان و قبرس شده است.

بی اطلاعی از وضعیت قوانین و مقررات البته باعث شده تا شهروندان ایرانی دچار دردسر شوند چرا که هدف دولت‌های دیگر جذب سرمایه‌گذاری است و از جمله گرجستان در این سال‌های تلاش کرده تا موتور اقتصادی‌اش را با سرمایه‌های خارجی روشن نگه دارد و البته بر سر راه کسانی که فقط دنبال سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات بدون بازده موثر در اقتصاد این کشور هستند، مانع ایجاد کرده است.

آمارها چه می‌گوید؟

آمار سرمایه‌گذاری خارجی در گرجستان در ۹ ماه از سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱.۴ میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی شده که حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده باشد. نکته اینجاست که جمع سرمایه گذاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این ۹ ماه بالغ بر ۵۴۰ میلیون دلار بوده که نزدیک به ۳۹ درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی در گرجستان است. از کشورهای غربی که عضو اتحادیه اروپا به حساب نمی‌آیند هم انگلستان با ۱۸۸ میلیون دلار جایگاه دوم و امریکا با ۱۲۴ میلیون دلار جایگاه سوم سرمایه‌گذاری خارجی گرجستان در این مدت را به خود اختصاص داده است.

ریسک خرید ملک در همسایه شمالی | مطمئن شوید که دارایی تان از بین نمی رود!

کد خبر 819849
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha