یک سال دیگر، لحظه ای ماندگار در تاریخ اکتشافات فضایی رخ خواهد داد. به گفته کارشناسان، در ۲۴ دسامبر سال آینده میلادی، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا با سرعت خیره کننده ۱۹۵ کیلومتر بر ثانیه از کنار خورشید عبور می کند.

پارکر

به گزارش همشهری نیوز به نقل از بی بی سی: تا پیش از این هیچ وسیله ساخت بشری دیگری با این سرعت حرکت نکرده و به خورشید تا این حد نزدیک نشده است. دکتر نور رئوفی، دانشمند پروژه پارکر و دانشمند آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز، گفت: « این یک دستاورد بزرگ برای تمام بشریت خواهد بود. چیزی معادل فرود روی ماه در سال ۱۹۶۹ است.

سرعت پارکر ناشی از کشش گرانشی عظیمی است که هنگام سقوط به سمت خورشید احساس می کند. این اتفاق شبیه به پرواز از نیویورک به لندن در کمتر از ۳۰ ثانیه خواهد بود. کاوشگر خورشیدی پارکر آژانس فضایی آمریکا یکی از جسورانه ترین ماموریت هایی است که تاکنون انجام شده است.

هدف این پروژه که در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد، ایجاد گذرهای مکرر و هر چه نزدیکتر به خورشید است. مانور اواخر سال ۲۰۲۴ پارکر را تنها به ۴ درصد از فاصله خورشید-زمین (۱۴۹ میلیون کیلومتر) می رساند. چالشی که پارکر در انجام این کار با آن مواجه است البته بسیار بزرگ خواهد بود. در نزدیکترین حالت کاوشگر به خورشید، دمای جلوی فضاپیما احتمالا به ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید. استراتژی پارکر این است که سریع وارد مدار خورشید شود و سریع هم بیرون بیاید و محیط خورشید را با مجموعه ای از ابزارهایی که از پشت یک سپر حرارتی ضخیم مستقر شده اند، اندازه گیری کند.

بیشتر بخوانید:

محققان امیدوارند که پاداش این ماموریت سخت و پرچالش، دانش بیشتر در مورد برخی از فرآیندهای کلیدی خورشیدی باشد. مهمترین آنها توضیح واضح تری از عملکرد تاج آن به عنوان جو بیرونی خورشید است. پارکر قرار است چیزی را تجربه کند که به نظر می رسد فوق العاده غیر شهودی است. دمای خورشید در سطح آن تقریباً ۶۰۰۰ درجه سانتیگراد است، اما در داخل تاج می تواند به یک میلیون درجه یا بیشتر هم برسد.

ویدئویی که مدارگرد پارکر از سطح خورشید گرفته است را در زیر مشاهده فرمایید:

کد خبر 820103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    1 1
    فرود روی ماه توسط آمریکایی ها که یه دروغ بزرگه خالی بندهای تروریست