وزیر خارجه انگلیس دیوید کامرون از گفت‌وگو با همتای ایرانی‌ درباره وقایع اخیر در دریای سرخ خبر داد و بار دیگر خود را به جای متهم در جایگاه مدعی قرار داد.

دیوید کامرون

به گزارش همشهری آنلاین، وزیر خارجه انگلیس دیوید کامرون امروز یکشنبه در پیامی در ایکس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان خبر داد.

وی در ادامه حمایت از تل‌آویو و جنایات این رژیم در غزه مدعی شد «حملات در دریای سرخ جان بی‌گناهان و اقتصاد جهان را تهدید می‌کند» و افزود «به صراحت اعلام کردم ایران با توجه به حمایت طولانی از حوثی‌ها (انصارالله یمن) در جلوگیری از این حملات مسؤولیت برعهده دارد».

کامرون اخیراً هم در مصاحبه با روزنامه تلگراف ایران را به انجام «فعالیت‌های مخرب» در بریتانیا و منطقه غرب آسیا متهم کرده بود؛ ادعایی که واکنش سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی را در پی داشت. کنعانی گفت: اتهامات و ادعاهای غیرقابل قبول وزیر خارجه انگلیس، مشابه ادعاهای آمریکا بی‌پایه و اساس و تکراری و نخ‌نما و مردود و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم غاصب صهیونیستی است.

وی افزود: انگلیس در مورد تحولات جاری در غزه کشور دارای مسؤولیت حقوقی و بین‌المللی است. انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی در ارتباط با دیگر کشورها و طرف‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

پیش از این نیز نماینده انگلیس در نشست شورای امنیت ادعا کرده بود ایران از طریق «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و حمایت از گروه‌های نیابتی از جمله حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی» تهدیدی علیه منطقه به‌شمار می‌رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مقامات انگلیس درباره ارتباط ایران با حملات انجام‌شده در دریای سرخ، اعلام کرد گروه‌های مقاومت از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند.

در هفته‌های اخیر و به موازات شدت گرفتن حملات اسرائیل در غزه، ارتش یمن عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که مقصدشان اراضی اشغالی است و قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ را دارند، تنگ‌ کرده است.

حملات ارتش یمن در دریای سرخ از روز ۱۹ نوامبر آغاز شد و جنبش انصارالله اعلام کرده تا زمان توقف حملات اسرائیل در غزه تداوم خواهد داشت. نیروهای دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه هر کدام مدعی شده‌اند که پهپادها یا موشک‌های شلیک‌شده از یمن را ساقط کرده‌اند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن یحیی سریع جمعه ۲۹ دسامبر (هشتم دی) به آمریکا و کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف دریایی علیه صنعاء هشدار داد عواقب تشدید تنش‌ها برعهده واشنگتن است.

ائتلاف دریایی آمریکا برای حمایت از جنایات ارتش اسرائیل در غزه که از ابتدای شکل‌گیری با عدم پیوستن چند کشور عربی و غربی عملاً شکست خورده، موجب تغییر موضع صنعاء نشده و رهب انصارالله تاکید می‌کند «ما همیشه آرزوی جنگ مستقیم با اسرائیل و آمریکا را داریم».

نهم دی یک شبکه مصری با انتشار تصویری ماهواره‌ای از بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد که برای اولین بار در این بندر هیچ کشتی‌ای برای تخلیه بار وجود ندارد.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله محمد البخیتی درباره ماهیت مبارزه صنعاء علیه ائتلاف تل‌آویو و واشنگتن تصریح کرده «همانطور که یمن در نبرد اخلاقی علیه ائتلاف آمریکایی پیروز شد، چنانچه مورد حمله قرار گیرد، در هر نبرد نظامی دیگر هم پیروز خواهد شد».

کد خبر 820423
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    24 0
    انگلیس جنایتکار از سال 1982 تاکنون در تمامی جنایات همه گروه های تروریستی شریک جرم است. انگلیس جنایتکار از سال 2011 تاکنون در تمامی جنایات داعش شریک جرم است.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    30 0
    انگلیس متجاوز باید نابود شود.
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    30 0
    آمریکا جنایتکار و انگلیس جنایتکار از 15 مهر ماه تاکنون در جنگ غزه از صهیونیست ها جنایتکار کمک، حمایت و پشتیبانی نظامی می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
  • بابائی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    28 1
    از سپاه پاسداران در خواست داریم ورود کشتی های لندن را به خلیج فارس جلوگیری کند. باید تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی انگلیس و مزدورانشان را به دنیا معرفی کنیم
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    22 0
    انگلیس جنایتکار از مرداد ماه سال 1332 تاکنون در امور داخلی ایران دخالت و مداخله می کند و همچنان نیز ادامه می دهد. انگلیس جنایتکار مورد اعتماد ما نیست و از سال 1332 تاکنون هم نبوده است. اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و کانادا و ناتو و اسرائیل وعربستان ومزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند. لندن در جنگ تحمیلی 8 ساله شریک جرم جنایات رژیم صدام دیکتاتور بوده است. لندن هم مانند کاخ سفید همچنان هیچ غلطی نمی تواند بکند. آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می‌کند انگلیس در امور داخلی ایران دخالت می‌کند ما ملت ایران برجام نمیخوایم آمریکا و هم اروپا به دنبال توافق هسته ای و برجام نیستند از سال 1332 تاکنون در هر جای ایران جنایتی رخ می دهد دست انگلیس جنایتکار در کار است پس مذاکره ایران با انگلیس جنایتکار از همان ابتدا غلط و اشتباه بوده است. انکلیس جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایر سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار منطقه خاورمیانه و جهان را بی‌ثبات کرده است.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    19 0
    انکلیس جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایر سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار منطقه خاورمیانه و جهان را بی‌ثبات کرده است. انگلیس جنایتکار همچنان تهدیدی برای منطقه و جهان است.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    26 0
    اسرائیل از 15 مهر ماه تاکنون از سلاح‌های آمریکا برای کشتن غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد. اسرائیل از 15 مهر ماه تاکنون از سلاح‌های برخی کشورهای اروپایی برای کشتن غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد. کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس شریک جرم جنایت های صهیونیست ها در جنگ فلسطین و غزه هستند.
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    21 0
    آمریکا جنایتکار 100 درصد فقط مسئول تشدید تجاوز اسرائیل به غزه است. انگلیس جنایتکار 100 درصد فقط مسئول تشدید تجاوز اسرائیل به غزه است.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    18 0
    کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا همراه با چند کشور دیگر در جنگ تحمیلی هشت ساله تسلیحات رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور را تامین می کردند. در جنگ تحمیلی هشت ساله همه کشورهای عربی جنایتکار از رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور کمک و حمایت مالی می کردند.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    16 2
    و این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان متأسفانه از سال 1400 تاکنون همه جانبه با مزدوران عربی مذاکره، گفت گو، ملاقات، دیدار و همکاری می کند و همچنان نیز ادامه دارد چرا؟ و این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان متأسفانه از سال 1400 تاکنون همه جانبه با مزدوران اروپایی مذاکره، گفت گو، ملاقات، دیدار و همکاری می کند و همچنان نیز ادامه دارد چرا؟
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    23 1
    اتهام زنی انگلیس علیه ایران در حملات یمن به کشتی‌های صهیونیستی/ دخالت و مداخله درامور داخلی ایران است و هم 100 درصد فقط به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت حسین امیرعبداللهیان بوده است.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    19 0
    آمریکا، کشورهای اروپایی و مزدورانشان 100 درصد فقط عامل اصلی جان‌باختگان ناآرامی‌های سال گذشته در کشور بودن و هستند.
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    28 0
    نیروی دریایی انگلیس جنایتکار حق حضور در آب‌های دریای سرخ را ندارند.
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    10 0
    سرویس‌های اطلاعاتی 5 کشور در اتاق عملیات تل‌آویو مشارکت دارند که سرویس‌های اطلاعاتی 5 کشور غربی در اتاق عملیات تل‌آویو مشارکت دارند اما تا کنون شکست خورده‌اند. که اسرائیل تا الان در سطح اطلاعات نظامی هم شکست خورده است. در حال حاضر پنج کشور در سطح اطلاعاتی و استخباراتی در دو اتاق عملیات اسرائیل مشارکت دارند که یک اتاق عملیات اطلاعاتی در تل‌آویو است و یک اتاق در مجاورت نوار غزه است و کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در آن حضور دارند. کشتن کودکان و زنان در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه مدعیان حقوق بشر در این مدت 3 ماه است که درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند. کشتن کودکان و زنان در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه سران بی ادب 5 کشور غربی جنایتکار در این مدت 3 ماه است که درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    24 0
    عامل اصلی حمله به غزه آمریکا جنایتکار است. عامل اصلی حمله به غزه انگلیس جنایتکار است.
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    17 0
    دیگر هیچ کس در انگلیس و لندن و بریتانیا نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    18 0
    حضور نیروهای نظامی انگلیس جنایتکار در عراق و سوریه و یمن غیر قانونی است و هم نقض قوانین بین المللی است. نیروهای انگلیسی حق حضور در سوریه و عراق و یمن را ندارند.
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    24 0
    نیروهای نظامی انگلیس جنایتکار در فلسطین اشغالی چه غلطی می کنند؟ نیروهای نظامی انگلیس جنایتکار در غزه چه غلطی می کنند؟
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    20 0
    انگلیس جنایتکار به همراه اروپا جنایتکار و آمریکا جنایتکار و مزدورانشان در جنگ تحمیلی هشت ساله شریک جرم جنایات وحشیانه وحشی گری و غیرانسانی رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور بوده است. آمریکا، کشورهای اروپایی و مزدورانشان 100 درصد فقط عامل اصلی جان‌باختگان ناآرامی‌های سال گذشته در کشور بودن و هستند.
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    22 0
    نیروهای نظامی انگلیس جنایتکار از سال 2001 تاکنون در منطقه خاورمیانه چه غلطی می کنند؟ نیروهای نظامی انگلیس جنایتکار از سال 2003 تاکنون در عراق و لیبی چه غلطی می کنند؟
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    16 0
    انگلیس جنایتکار یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی ضد انقلاب، گروهک تروریستی منافقین، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی بوده است. آمریکایی ها دهان سگ هارشان را در انگلیس ببندند
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    18 0
    سازمان بین الملل از سال 1945 تاکنون شریک جنایات انگلیس است. سازمان بین الملل از سال 1945 تاکنون شریک جنایات رژیم صهیونیستی است.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    15 0
    حضور نظامی انگلیس در خاک عراق، نقض حاکمیت عراق است. حضور نظامی انگلیس در خاک لیبی، نقض حاکمیت لیبی است. حضور نظامی انگلیس در خاک سوریه، نقض حاکمیت سوریه است. حضور نظامی انگلیس در خاک یمن، نقض حاکمیت یمن است
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    17 0
    اگر سازمان های بین المللی قدرت و توانایی جلوگیری از جنایت آفرینی های آمریکا، انگلیس، فرانسه،آلمان، ناتو، امارات، ترکیه، اسرائیل، عربستان و مزدورانشان را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    23 0
    و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که انگلیس جنایتکار همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    24 0
    ملت ایران از سال 1357 تاکنون به خاطر جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و کشورهای اروپایی و مزدورانشان بیش از 500 هزار شهید داده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل خیانتکار از سال 1357 تاکنون شریک جرم جنایت های آمریکا و متحدانش بوده است.
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    16 0
    ۲۱:۵۳۱۰ دی ۱۴۰۲/ ملت ایران از سال 1357 تاکنون به خاطر جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و کشورهای اروپایی و مزدورانشان بیش از 500 هزار شهید داده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل خیانتکار از سال 1357 تاکنون شریک جرم جنایت های آمریکا و متحدانش بوده است.
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    19 0
    ۲۲:۴۹۱۰ دی ۱۴۰۲/ از سال 1917 تاکنون در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست انگلیس جنایتکار در کار است.
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    21 0
    این کشورهای جنایتکار غربی مثل همین روباه پیر،امریکا و... بجای اینکه به ایران ،اردن،مصرو عمان و....تلفن بزنند و خواستار اعمال نفوذ این کشور بر جبهه مقاومت وحماس برای جلوگیری از گسترش درگیری ها هستند نیاز نیست با اینهمه کشور تماس بگیرند !!! اگر واقعآ خواستار صلح هستند به یک رژیم آن هم رژیم اشغالگر اسرائیل تماس بگیرند که جنگ و اشغالگری و نسل کشی را بر علیه مردم غزه و فلسطین را متوقف کند !!!! چرا از اسرائیل نمی خواهند جنگ را متوقف کند !!!!
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    15 0
    انگلیس جنایتکار از سال 1917 تاکنون شریک جرم جنایت های صهیونیست ها جنایتکار در فلسطین بوده است. انگلیس شریک جرم تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی اسرائیل و آمریکا در جنگ غزه است.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    18 0
    انگلیسی ها جنایتکار برای پیوستن به داعش از کانادا وارد ترکیه می شوند شهروندان وحشی انگلیسی برای پیوستن به گروه تروریستی داعش در سوریه از راه کانادا وارد ترکیه می شوند.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    22 0
    دست‌های آمریکا جنایتکار از مرداد ماه سال 1332 تاکنون به خون ملت ایران آغشته است. دست‌های انگلیس جنایتکار از مرداد ماه سال 1332 تاکنون به خون ملت ایران آغشته است. انگلیسی ها جنایتکار، آمریکایی ها جنایتکار و صهیونیست ها جنایتکار از سال 1917 تاکنون ثابت کردند که بویی از انسانیت نبرده اند. نقش انگلیس جنایتکار از سال 1917 تاکنون در اشغالگری رژیم اسراییل و نسل‌کشی فلسطینیان روشن است. انگلیس جنایتکار دشمن تاریخی مردم ایران است. شورای بی امنیت سازمان بی ملل تاکنون هیچ اقدامی برای توقف جنایت علیه غزه نکرده است چرا؟ اسرائیل 100 درصد فقط و با کمک، هدایت، مدیریت، نظارت، حمایت و پشتیبانی آمریکا جنایت می کند، آدم می کشد و هم دست به اقدامات تروریستی می زند. اسرائیل 100 درصد فقط و با کمک، هدایت، مدیریت، نظارت، حمایت و پشتیبانی انگلیس جنایت می کند، آدم می کشد و هم دست به اقدامات تروریستی می زند.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    19 0
    ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱/ بارها هشدار دادیم که نیروهای دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه حق حضور در دریای سرخ را ندارند.