پس از سرقت داده های یک شرکت سفارش آنلاین غذا به وسیله یک گروه هکری که پیش از این هم داده های یک تاکسی اینترنتی را هک کرده بودند، یک بار دیگر بحث درباره خلأ قانونی در این حوزه داغ شد.

حفاظت از داده

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حالا یکبار دیگر از نهایی شدن لایحه حفاظت از داده های کاربران تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داده است. در حالی که رهبر انقلاب پیش از این درباره حفاظت از داده ها و حریم خصوصی مردم فتوا داده اند، اما با سپری شدن بیش از ۲ سال از حضور زارع پور در وزارت، به نظر می رسد که او همچنان درگیر مسائلی است که در عین اهمیت، ارتباط زیادی با حفاظت از دیتای شخصی کاربران ندارد. با این حال، اقدامات حفاظتی و امنیتی متنوعی در این زمینه از سوی متولیان صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

جدول قیمت های جدید اینترنت اپراتورها | آخرین به روز رسانی اپراتورها

از جمله این اقدامات می توان به ایران اکسس کردن بعضی از سایت ها، مسدود کردن، توصیه های امنیتی، تولید چند محصول حفاظتی، فعال کردن دکمه safe search گوگل برای همه کاربران و سطح بندی اینترنت برای کودکان اشاره کرد. این در حالی است که لایحه حفاظت از داده همچنان در حال بررسی و بازنگری است و دولت هنوز آن را نهایی نکرده است. نمایندگان مجلس هم به خاطر تخصصی بودن موضوع ترجیح داده اند از ورود به آن پرهیز کنند تا دولت طی یک لایحه کارشناسی و مدون لایحه ای کارآمد را تهیه کند.

لایحه حفاظت از حریم خصوصی کاربران تصویب می شود؟
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات

واکنش وزیر به هک اسنپ فود

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعات مردم سرقت شد است، گفت: «دوستان در حال بررسی این موضوع هستند. در تقسیم بندی صورت گرفته از سوی مرکز ملی فضای مجازی، پلیس فتا مسئول رسیدگی به مسائل امنیتی کسب و کارهای اینترنتی است»

زارع پور همچنین درباره لایحه حفاظت از حریم خصوصی گفت: «ما این لایحه را به دولت ارسال کرده ایم و به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شده در حال بررسی آن است تا سپس به صحن علنی دولت بیاید.»

به گفته او، این لایحه سپس به مجلس ارسال می شود تا کلا بحث حفاظت از داده های شخصی افراد در فضای مجازی نظام مند و قانونمند شود و سازوکارها و تکالیفی برای پلتفرم ها و مردم تعیین شود.

لایحه حفاظت از حریم خصوصی کاربران تصویب می شود؟

لایحه ای به قدمت ۲دهه

اگرچه لایحه حریم خصوصی در خرداد ۱۳۸۳ در کمیسیون لوایح دولت تصویب شد، اما تغییر دولت یک سال پس از تصویب و سرعت پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی این لایحه را به محاق برد. مهرماه ۱۳۸۴ در حالی که مدت کوتاهی از شکل گیری دولت جدید سپری شده بود، این لایحه از سوی نمایندگان مجلس رد شد، اما سرعت فناوری های ارتباطی و فراگیری آن، یک بار دیگر اهمیت این لایحه را به سیاستگذاران تحمیل کرد.

بیشتر بخوانید:

دی ماه ۹۶ وزارت ارتباطات با همکاری تعدادی از پژوهشگران، تدوین پیش نویس لایحه «صیانت و حفاظت از داده های شخصی» را آغاز و سپس در ششم مرداد ۹۷ از آن رونمایی کرد. اما باز هم مجلس چشمش به جمال لایحه ای که از داده های شخصی کاربران محافظت کند، روشن نشد.

لایحه حفاظت از حریم خصوصی کاربران تصویب می شود؟

فعالیت دولت سیزدهم

از ۲ سال پیش اما دولت سیزدهم تمام هم و غم خود را بر این گذاشت تا این لایحه به سامان برسد. به عنوان مثال، محمد خوانساری که در آن زمان از سوی عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات به عنوان رئیس سازمان فناوری اطلاعات منصوب شده بود اعلام کرد که «ما در حال بازبینی لایحه GDPR که در دولت قبل برای حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده مطرح شده بود، هستیم.»

خوانساری پیش بینی کرده بود که رویه کارشناسی بازنگری این لایحه تا قبل از سال به پایان برسد.

بیشتر بخوانید:

حدود یک سال بعد، یعنی پنجم دی ماه ۱۴۰۱ وزیر ارتباطات اعلام کرد که این لایحه در حال طی مراحل نهایی برای ارسال به مجلس است. حدود ۲ ماه بعد در هفتمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال پیش‌نویس لایحه پیشنهادی «حمایت و حفاظت از داده‌های شخصی» مطرح و کلیات آن به تصویب رسید. آبان ماه گذشته هم وزیر ارتباطات در دیدار با دستیار رئیس جمهور یکبار دیگر از تنظیم لایحه حفاظت از داده و حریم خصوصی توسط وزارتخانه متبوعش خبر داد گفت: «به‌زودی در جلسات هیئت دولت برای تصویب و ارائه به مجلس طرح خواهد شد.»

لایحه حفاظت از حریم خصوصی کاربران تصویب می شود؟

اکنون به تازگی و در آخرین اظهار نظر، زارع‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا این لایحه امسال آماده خواهد شد یا خیر؟ گفت: «امسال به مجلس ارسال خواهد شد، اما زمان بررسی آن در مجلس مشخص نیست.»

گزارش: عمادالدین قاسمی پناه

کد خبر 821450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha