وزارت نفت مقصر جدید تبدیل ایران به واردکننده بنزین را معرفی و توپ ناترازی بنزینی را به زمین خودروسازان و وزارت صمت انداخت. داستان چیست؟

بنزین

به گزارش همشهری‌آنلاین، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت که با دردسر ناترازی بین تولید و مصرف بنزین مواجه است، در تازه‌ترین اظهارنظر گفته که خودروهای بی‌کیفیت مانع صادرات ۵۰ میلیون لیتری بنزین هستند. او با بیان اینکه مصرف سوخت خودروهای تولیدی نسبت به میانگین جهانی بالا است، می‌گوید: اگر خودروها با استاندارد بین‌المللی تولید می‌شد، مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش می‌یافت و می‌توانستیم روزانه ۵۰ میلیون لیتر صادرات داشته باشیم.

پاسکاری کردن ناترازی بنزین دوای درد نیست و پیشنهاد می‌شود دو وزارت نفت و صمت به قانون مراجعه و به مسئولیت‌شان برای جایگزینی خودروهای فرسوده و بنزین‌خوار و تنوع بخشیدن به سبد سوخت کشور عمل کنند؛ چرا که با استمرار سیاست تثبیت قیمت‌ها در افق بلندمدت راهی جز کنترل مصرف باقی نمی‌ماند. پس یکبار هم شده گام‌های بزرگ برای کم کردن مصرف بنزین بردارید.

اوج گیری مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از بهره‌برداری بخشی از واحدهای کیفی‌سازی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان تا پایان امسال خبر داد و گفت: میانگین مصرف بنزین در دی‌ماه امسال به ۱۱۳ میلیون لیتر در روز رسیده است. وی افزود: نزدیک به ۵۵ درصد از خودروهای کلان‌شهرها فرسوده هستند که مصارف بالایی دارند و نیاز است جایگزینی این خودروها انجام شود تا در بحث ناترازی تأثیرگذار باشد.

سالاری همچنین از اجرای برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور خبر داد و گفت: در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، بخشی از طرح‌های توسعه کیفی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که به‌دنبال آن ظرفیت تولید این پالایشگاه حدود ۲ میلیون لیتر افزایش می‌یابد، همچنین در پالایشگاه اصفهان نیز افزایش ظرفیت تولید حدود ۳ میلیون لیتری بنزین پیش‌بینی شده است که امیدواریم آن هم به‌زودی محقق شود.

کد خبر 822627
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمان SE ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    بنام خدا، وقتی خودرو ساز داخلی توان تامین خودرو مورد نیاز کشور را ندارد، در یک مقطع ورود خودرو را بدون انتقال ارز، یعنی کسانیکه در خارج از ایران هستند خودرو نو یا دست دوم کم کار وارد کنند، این کار نه تنها باعث کاهش آلودگی می شود بلکه باعث ورود سرمایه هم به کشور می شود.
  • انرژی مجانی = خود کشی جمعی
 IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    10 0
    انرژی مجانی = تولید وسایل پرمصرف::: 
انرژی مجانی = کسری بودجه::: انرژی مجانی = تورم::: انرژی مجانی = قاچاق سوخت::: انرژی مجانی = حقوق پایین::: انرژی مجانی = افزایش مهاجرت::: سوخت مجانی = بدمصرفی !!::: سوخت مجانی = آلودگی !!::: انرژی مجانی = خود کشی جمعی

  • سوخت ارزان یا رفاه .... IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    8 0
    در کشوری که قیمت یک تن ماهی معادل بیست لیتر بنزین آزاد باشد و به عبارتی با قیمت دو تن ماهی بتوانیم باک خودرو را پر کنیم ، تورم 46 درصدی نیز طبیعی است . ----- انتخاب اکثریت مردم همین بوده است یعنی انرژی و سوخت ارزان !!---- انرژی و سوخت ارزان میخواهیم یا رفاه ، توسعه و تورم پایین ؟ !--- انرژی و سوخت ارزان یعنی تورم بالا و نارضایتی اکثریت . --- تورم تابعی از درک عموم از اقتصاد و ارتباط اجزای آن است . --- هزینه انرژی و سوخت ارزان را باید همه ما بپردازیم . ---- ( هزینه انرژی و سوخت ارزان را با تورم بالا میپردازیم . ) --- اکثریت هم منتظرند تا اول حقوقها را دلاری کنند بعد قیمت سوخت را !!--- خب این انتظار متاسفانه ، سالهای دیگری نیز به طول خواهد انجامید . --- مگر اینکه اکثریت مردم زودتر متوجه عمق فاجعه شوند . --- در اقتصاد "ناهار مجانی وجود ندارد!! " --- انرژی و سوخت ارزان میخواهیم یا رفاه ، توسعه و تورم پایین ؟ !
---