مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

این روزها با گذشت بیش از ۳‌ماه از اجرای عملیات طوفان‌الاقصی و پس از آن تجاوز نیروهای صهیونیست به غزه، تقریبا کل جامعه بین‌الملل و به‌ویژه افکارعمومی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که پایان‌دادن به مقاومت راهکار نظامی و حتی غیرنظامی ندارد و اسرائیلی‌ها نمی‌توانند مقاومت را حذف کنند.

ایرانی

همشهری آنلاین- محمد ایرانی؛ سفیر پیشین ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه: این موضوع را بسیاری از محافل بین‌المللی و پژوهشی هم مطرح کرده‌اند. از طرفی با گذشت بیش از ۱۰۰روز به‌سادگی می‌توان تحلیل کرد که اسرائیلی‌ها حتی به اهداف اولیه‌شان هم نرسیده‌اند چه رسد به نابودی جنبش مقاومت، حماس و آزادسازی اسرایشان، در شرایطی که وسعت غزه چندان زیاد نیست و به ۳۶۰کیلومترمربع می‌رسد. در واقع ارتش تا دندان‌مسلح اسرائیل با همه تجهیزاتش تنها دستاوردش در این مدت تخریب ساختمان‌ها، منازل مسکونی، بیمارستان‌های غزه و قتل‌عام مردم بوده است. بنابراین می‌توان شکست رژیم صهیونیستی را در چند بخش تحلیل کرد.
۱ اسرائیل به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند در غزه‌ کاری انجام بدهد به همین دلیل شروع به کاهش نیروهای خود به‌ویژه در بخش زرهی کرده است. کاهش نیروها ابتدا از شمال و اکنون در جنوب غزه شروع شده و شاید مهم‌ترین دلیلش ایجاد خسارت‌ها و مورد هدف قرار گرفتن نیروهایش باشد؛ بنابراین شروع به کاهش نیروها در این مناطق کرده است.

۲ اسرائیل در تبلیغات خود اعلام کرده که ما عملیات‌های مقاومت را متوقف کرده‌ایم و به بسیاری از اهداف‌مان رسیده‌ایم اما نیروهای مقاومت بلافاصله پس از طرح این موضوع ظاهر می‌شوند و بسیاری از نیروهای ارتش اسرائیل را زخمی کرده و به تانک‌هایشان آسیب می‌زنند. این کار باعث شد تا اسرائیلی‌ها مجبور شدند به شکست اعتراف کنند.

۳ شاخص دیگر شکست اسرائیلی‌ها پس از گذشت بیش از ۱۰۰روز، شروع حرکت‌های حقوقی و دیپلماتیک در سطح بین‌المللی است. یکی از این حرکت‌ها طرح شکایت آفریقای جنوبی در دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه علیه اسرائیل را می‌توان نام برد. این شکایت بر مبنای نسل‌کشی اسرائیل مطرح شده و پس از آن طرفداران زیادی پیدا کرده است. درحالی‌که صهیونیست‌ها در حال فرار از آن بودند اما اگر این موضوع به نتیجه برسد باعث می‌شود تا بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به مواضع سابق خود تجدید نظر کنند.

۴ تغییر افکارعمومی در اروپا هم شکست دیگری برای اسرائیل است. مردم اروپا به‌دلیل تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه مورد هجوم واقع شده‌اند و حملاتشان دفاع مشروع است، دچار تردید شده بودند اما اکنون به سمت واقعیت‌ها رفته و به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل اهداف دیگری از کشتار مردم دارد.

۵ یکی دیگر از مهم‌ترین شکست‌ها در داخل اسرائیل است به‌گونه‌ای که تظاهرات‌ها و اعتراضات گسترده‌ای در تل‌آویو علیه نتانیاهو رخ می‌دهد که درخواست استعفا و آزادسازی اسرا در توافق با حماس را دارند چون می‌دانند که با جنگ به جایی نمی‌رسند.

۶ در این میان بحث‌های دیگری هم رخ داده و هرچه آمریکایی‌ها به زمان انتخاباتشان نزدیک می‌شوند، دمکرات‌ها درخواست‌هایی در تجدید نظر در ارتباطات با اسرائیل دارند.
نتیجه این تحلیل‌ها نشان می‌دهد با وجود شهید و زخمی شدن هزاران فلسطینی و تخریب خانه‌ها، در عزم مردم و مقاومت خللی وارد نشده است و این را می‌توان بزرگ‌ترین شکست رژیم صهیونیستی دانست. چون در تمام دنیا وقتی جنگی رخ داده، مردم مهاجرت کرده یا از دیار خود فرار کرده‌اند و نمونه‌اش هم اوکراین و شمال سوریه بود اما مردم غزه مانده‌اند چون به حفظ سرزمین خود با همه کشتارها اعتقاد دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که این مقاومت باعث توجه افکارعمومی و تخریب رژیم صهیونیستی شده است. بنابراین پیروز میدان خواهند بود.

کد خبر 825631
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha