آتش‌بس حتی از دیدگاه صهیونیستها به مفهوم پیروزی مقاومت است و نشان می‌دهد که تل آویو به اهداف خود در جنگ غزه دست نیافت.

اعلام آتش‌بس موقت رژیم صهیونیست از فردا ساعت 10 در غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: حدود دو هفته پیش، «یوآف گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از نشست کابینه نتانیاهو روبروی خبرنگاران در مقر نخست وزیری ایستاد و گفت: «بدون آزادی همه گروگان‌ها، هیچ آتش بسی در کار نخواهد بود.» گالانت که سکان فرمان جنگ غزه را در دست دارد، با تاکید بر آزادی همه اسرای اسرائیلی، رسیدن به هرگونه آتش بس را به شدت رد کرد. پیش از او، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهایی که جنگ و بمباران غزه در شدیدترین وضعیت ادامه داشت، هدف از جنگ را پایان کار و نابودی حماس عنوان کرده بود و هرگونه آتش بس را در شرایطی که حماس به حملاتش ادامه می‌دهد، غیرممکن عنوان کرد. با وجود این ادعاها، اما سرانجام در همان شبی که تل آویو شدیدترین حمله از زمان طوفان الاقصی را تجربه کرده بود، پذیرش آتش بس از سوی تل آویو با آزادی فقط ۵۰ نفر از جمع بیش از ۲۰۰ اسیر اسرائیلی تائید شد.

آتش‌بس شامل چه مفادی است؟

آتش بس اعلام شده در غزه که از سوی مقاومت فلسطینی حماس و همچنین اشغالگران صهیونیست اعلام شده است، دارای بخش‌های مختلفی است.

مفاد آتش بس: آتش بسی که از بامداد چهارشنبه از جانب رژیم صهیونیستی مورد تائید قرار گرفت، شامل توقف درگیری‌ها و اقدامات نظامی از سوی هر دو طرف، ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه، و تجهیزات پزشکی و سوخت به همه مناطق غزه خواهد بود. همچنین توقف پرواز جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی در جنوب نوار غزه طی این ۴ روز به مدت ۶ ساعت در روز از ۱۰ صبح تا ۴ عصر هم از بندهای موردتوافق این آتش‌بس موقت عنوان شده است.

زمان آتش بس: حماس اعلام کرده است که زمان آتش بس ۴ روزه است و از روز پنجشنبه به صورت رسمی آغاز می‌شود. رژیم صهیونیستی نیز گفته است که علاوه بر ۵۰ گروگانی که آزاد خواهند شد، به ازای هر ۱۰ گروگان آزادشده اضافی، آتش بس یک روز تمدید ‌خواهد شد.

نتایج آتش بس: آزادی ۵۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی اعم از زن و کودکان کمتر از ۱۹ سال در مقابل آزادی ۱۵۰ نفر از اسرای زن فلسطینی و کودکان کمتر از ۱۹ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی انجام خواهد شد. در واقع به ازای هر اسیر، سه اسیر فلسطینی آزاد می شوند. علاوه بر این، در روزهای آتش‌بس موقت، باید تردد آزادانه مردم در نوار غزه تضمین شود و به ویژه در خیابان صلاح الدین در مرکز غزه کسی مورد حمله قرار نگیرد و تردد از شمال نوار غزه به جنوب آن امکان پذیر باشد.

بازیگران آتش بس: دو طرف نبرد، یعنی نیروی مقاومت فلسطین یا همان حماس و همچنین ارتش رژیم صهیونیستی بازیگران اصلی این آتش بس هستند. دولت قطر هم نقش میانجی را در این آتش بس برعهده دارد. به نظر می‌رسد که مخالفت‌های افکارعمومی شهروندان آمریکایی با ادامه جنگ و همچنین گزارش برخی رسانه‌ها مانند واشنگتن پست درباره احتمال شکست دموکرات‌ها و دولت بایدن در انتخابات آتی آمریکا تحت تاثیر جنگ غزه از جمله دلایل حمایت آمریکا از آتش بس موقت در غزه بوده است.

تاثیرات جانبی آتش بس: در میدان جنگ نیز، حزب‌الله لبنان گفته است که اگر نیروهای اشغالگر اسرائیل به آتش‌بس پایبند باشند حزب‌الله نیز به آن پایبند خواهد بود. همچنین جنبش جهاد اسلامی نیز ضمن تاکید بر تعلل و لجاجت رژیم صهیونیستی در پذیرش توافق آتش‌بس با مقاومت فلسطین، تصریح کرده است که در صورت عدم آزادی اسرای ما، اسیران نظامی دشمن هم به آزادی نخواهند رسید.


بیشتر بخوانید:

ببینید| چرا مقاومت شکست ناپذیر است؟

تصاویر آزادی اسرای اسرائیلی در گذرگاه رفح


دلایل تن دادن اسرائیل به آتش بس

برقراری آتش بس در باریکه غزه در حالی صورت گرفت که پس از ۴۸ روز بمباران نوار غزه نه خبری از تضعیف و نابودی حماس است و نه برخلاف درخواست اولیه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همه اسرا در مرحله اول آزاد خواهند شد. پذیرش آتش بس از سوی تل آویو با وجود غرور ذاتی ارتش اسرائیل می‌تواند ناشی از چند دلیل باشد:

حماس نابود نشد: یکی از اهداف اولیه اعلام شده تل آویو در بمباران غزه، نابودی حماس بود. نتانیاهو صراحتا در ۸ اکتبر هدف خود از بمباران غزه را نابودی نیروهای مسلح فلسطینی اعلام کرد، اما ۴۸ روز بمباران غزه نتوانست موازنه قدرت در میدان جنگ را به نفع تل آویو تغییر دهد و شلیک موشک‌های حماس به تل آویو تا شب آتش بس نشان داد که با وجود اشغال زمینی شمال غزه، اما همچنان نیروهای حماس ابتکار عمل را در دست دارند.

فشارهای داخلی در تل آویو: ادامه جنگ در غزه و افزایش تلفات اسرای اسرائیلی با خشم زیادی از سوی خانواده‌های اسرا همراه شده است. در دو هفته گذشته بیش از ۶ تظاهرات ضد نتانیاهو در تل آویو و قدس اشغالی با هدف توقف جنگ در غزه و آزادی اسرا برگزار شده بود.

ترس از منطقه‌ای شدن جنگ: با ادامه بمباران غزه، بازیگران جدیدی در حمایت از فلسطین در حال ورود به جنگ بودند و این وضعیت چندان خوشایند رهبران تل آویو نیست. مصادره کشتی اسرائیلی در دریای سرخ توسط ارتش یمن و ۶۶ بار حمله به نیروهای آمریکایی به همراه تبادل روزانه موشک از جنوب لبنان همگی نشانه گسترش تدریجی جنگ به فراتر از مرزهای غزه است.

تحلیل کارشناسان و رسانه‌ها از آتش بس

«رضا زبیب»، سفیر ایران در اسپانیا: از ۷ اکتبر تا کنون، ۳ شکست بزرگ بر رژیم صهیونیستی تحمیل شده است. نخست شکست اطلاعاتی/راهبری در عملیات طوفان الاقصی، شکست دوم به عنوان شکست حقوقی و اخلاقی در بمباران وسیع غزه و شکست سوم در حال حاضر با پذیرش آتش بس بدون تحقق کمترین دستاورد نظامی.

«مهدی جهان تیغی»، فعال رسانه‌ای: اسرائیل آتش بس چهار روزه را در حالی پذیرفت که پیش از این گفته بدون هیچ قید و شرطی، اسرای صهیونیستی باید آزاد شوند و با حمله زمینی کار حماس را یکسره خواهد کرد. ضمن اینکه بعد چهل و هفت روز جنگ تمام عیار و اعلام آتش بس موقت، دستان مقاومت همچنان روی ماشه است.

روزنامه عبری زبان هاآرتص: نتانیاهو به دلیل فشار افکار عمومی مجبور شد همان توافقی را که رد کرده بود، بپذیرد.

روزنامه انگلیسی گاردین: نتانیاهو در داخل تحت فشار شدیدی قرار گرفته است. از سوی دیگر، فشارهای بین المللی نیز علیه جنگ افزایش یافته و بمباران و تهاجم زمینی در غزه باعث ایجاد یک بحران غیرنظامی شده است، لذا بسیاری خواستار توقف جنگ غزه هستند.

کد خبر 810164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    کاش اتش بس بود. توقف موقت انسان دوستانس. دوباره شروع میکنن اگه اسیرا رو پس ندن 😩