آیین معنوی اعتکاف، امسال نیز مانند هر سال، باشکوه و با استقبال گسترده اهالی عاشقی در حرم مطهر امام رضا(ع)برگزار شد.

رضا خوراکیان

همشهری آنلاین- علی ترابی: آیین معنوی اعتکاف، امسال نیز مانند هر سال، باشکوه و با استقبال گسترده اهالی عاشقی در حرم مطهر امام رضا(ع)برگزار شد که ما برای اطلاع بیشتر از کم و کیف آن، به سراغ رضا خوراکیان، مدیرعالی حرم مطهر رضوی رفتیم و سؤالاتمان را با وی در میان گذاشتیم.

فرایند اعتکاف رجبیه آستان قدس رضوی در سال۱۴۰۲ به‌لحاظ آماری چگونه بود؟ از تعداد ثبت نامی‌ها تا آمار حاضران در مراسم برایمان بگویید.
اعتکاف رجبیه حرم مطهر رضوی، همزمان با شامگاه ۱۲رجب المرجب مصادف با شب میلاد امیرالمومنین علی(ع) با حضور بیش از ۱۵۰۰معتکف در مسجد گوهرشاد این آستان نورانی آغاز شد.همانطور که مطلع هستید
هر ساله مراسم اعتکاف رجبیه در حرم مطهر رضوی ویژه برادران و خواهران در رده‌های سنی نوجوان، جوان و بزرگسال در بارگاه نورانی امام رضا(ع) برگزار می‌شود. در فراخوان ثبت نام اعتکاف رجبیه سال‌جاری که در ۱۲آذر ماه صورت گرفت، بیش از ۷۰هزار نفر متقاضی از استان‌های سراسر کشورمان و کشورهای همسایه در رده‌ سنی کودک تا میانسال برای اعتکاف در حرم رضوی نام نویسی کردند.ما البته ظرفیت پذیرش اعتکاف رجبیه ۱۴۰۲ را افزایش دادیم؛ در عین حال از مجموع ۷۰هزار نفر ایرانی و غیرایرانی، بیش از ۱۵۰۰نفر معتکف برای شرکت در مراسم نورانی اعتکاف رجبیه پذیرفته شدند که از ۱۲رجب المرجب در شبستان‌های مسجد گوهرشاد پذیرش شدند تا به‌مدت ۳ روز با خدا و محبوب خویش خلوت کنند.
جناب آقای خوراکیان، آیا اعتکاف حرم مطهر، ویژه رده سنی خاصی است؟
خیر، معتکفان حرم مطهر رضوی، در ۳گروه سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هستند که ۸۵درصد آنان را جوانان تشکیل می دادند. گروه سنی نوجوان از سن تکلیف دختران و پسران تا ۲۰سالگی است و علاوه بر این، گروه سنی جوانان ۲۰ تا ۴۰سال و گروه سنی میانسالان ۴۰سال به بالا را هم شامل می‌شود.
معتکفین در ۶ شبستان مسجد گوهرشاد، لباس اعتکاف بر تن کردند؛ پسران نوجوان در شبستان میلانی، جوانان در شبستان نهاوندی و معتکفین مرد میانسال در شبستان نجف‌آبادی استقرار یافتند. ۳ شبستان سبزواری، تبریزی و شبستان گرم نیز به معتکفین خواهر اختصاص داشت که نوجوانان در شبستان سبزواری، جوانان در شبستان تبریزی و میانسالان در شبستان گرم مستقر شدند.
آیا اعتکاف رجبیه در حرم مطهر امام ‌رضا(ع) فقط ویژه هموطنان ایرانی است یا از سایر کشورها نیز میزبانی می‌شود؟
بله، قطعا باعث خرسندی و افتخار ماست که در این آیین معنوی که بسیاری از ارادتمندان حضرت رضا(ع) مشتاق حضور در آن هستند، میزبان این عزیزان باشیم. پذیرفته‌شدگان در اعتکاف رجبیه امسال علاوه بر ایران از ۱۸کشور همچون کانادا، آمریکا، آلمان، نیجریه، استرالیا، کویت، سوریه، بنگلادش، آفریقای جنوبی، لبنان و... بودند و در این دوره از اعتکاف ۳۰استاد معتکف در قالب حلقه‌های معرفت، مباحث معرفتی را برای معتکفین مطرح کردند.
علاقه‌مندیم که از ویژه برنامه‌های فرهنگی که برای معتکفان تدارک دیده شد، برایمان توضیحاتی بفرمایید.
برنامه‌های فرهنگی- تبلیغی حرم مطهر رضوی ویژه معتکفین همواره براساس گروه‌های سنی مختلف پیش‌بینی می‌شود. در این محفل معنوی به‌مدت ۳روز، معتکفان از سخنرانی حجت الاسلام مهدی ماندگاری، حیدری کاشانی بهره‌مند شدند.سخنرانی روز اول بعد از نماز ظهر توسط حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری، سخنرانی قبل از دعای ندبه در روز جمعه توسط حجت‌الاسلام حامد کاشانی و ۲سخنرانی شب رحلت حضرت زینب(س) و روز پایانی اعتکاف توسط حجت‌الاسلام کاشانی بود.

۱۳۰۰جوان در مسجد گوهرشاد معتکف شدند

کد خبر 828374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha