سخنگوی فضایی وزارت دفاع از ساخت و پرتاب ماهواره بر سریر و سروش در آینده ای نزدیک خبر داد.

حسینی

به گزارش همشهری آنلاین،نشست خبری سید احمد حسینی مونس، سخنگوی دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیروز (سه شنبه) با حضور خبرنگاران و رسانه‌ها برگزار شد. حسینی مونس در این نشست آخرین اقدامات و دستاوردهای فضایی کشور و وزارت دفاع را تشریح کرد.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع در ابتدای سخنان خود گفت: بدون تکنولوژی و فناوری ابعاد زندگی آینده بشر دچار مشکل خواهد شد. بنابراین آیندگان درباره ما و اقداماتمان قضاوت خواهند کرد. نقش رسانه ها در این صحنه مهم است و انتظار است رسانه‌ها مطابق نیاز جامعه به پیشرفت های فضایی نقش خود را به خوبی بیان کنند.

حسینی مونس در ادامه با اشاره به بیانیه چند کشور اروپایی مبنی بر محکومیت اقدامات فضایی ایران اظهار داشت: فعالیت فضایی در وزارت دفاع کاملا علمی و فناورانه است. ماهواره بر سیمرغ با وزن ۸۰ تن انجام ماموریت کرد. در تمام دنیا فعالیت های فضایی کاملا شناسنامه دار و جدای از اقدامات نظامی است. بنابراین صحبت هایی که مطرح می‌شود به دنبال جلوگیری از شکستن فناوری های فضایی است و در راه پیشرفت فضایی کشور منتظر اجازه از کسی نخواهیم ماند.

وی ادامه داد: پرتاب‌های فضایی کشور در شورای عالی فضای کشور با ریاست رئیس جمهور محترم تصویب می‌شود و در ادامه پرتاب‌های جدیدی با استفاده از ماهواره بر سیمرغ و مدل های ارتقا یافته انجام خواهیم داشت.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع در پاسخ به همشهری درباره نقش نخبگان و شرکت های دانش بنیان در بخش فضایی وزارت دفاع عنوان کرد: در مجموعه صنعت فصایی وزارت دفاع جمعی از خبرگان و نخبگان جوان در حال کار هستند. همان طور که مستحضر هستید ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ اولین پرتاب ماهواره توسط ماهواره بر سفیر امید انجام شد و کشورمان در این زمینه رکورد شکنی کرد. الحمدلله در این سال‌ها تجربیات زیادی به دست آوردیم و از نیروهای جوان و نخبگان دانشجویی و شرکت‌های دانش بنیان در پروژه ها در حال استفاده هستیم. همچنین ده ها شرکت دانش بنیان که نمیتوانیم اسم آن ها را بگوییم در حال فعالیت هستند. در حقیقت فناوری ها و زیر سیستم ها در صنایع فضایی عمدتا توسط شرکت های دانش بنیان و مجموعه های دانشگاهی انجام می‌شود.

حسینی مونس در ادامه در پاسخ به سوال دیگر همشهری درباره پروژه ‌ها و پرتاب‌های فضایی در آینده گفت: مطابق نقشه راهی که داریم ان‌شاءالله در نسخه‌های بعدی، ماهواره‌بر «سریر» را خواهیم داشت که وزنی معادل یک و نیم تن را در مدارات نزدیک زمین قرار خواهد داد.

وی افزود: سریر می‌تواند شش یا هفت ماهواره را در مدارات پایین قرار دهد یا یک ماهواره را در مدار 36 هزار کیلومتری قرار دهد. در آینده دورتر ماهواره‌برهای خانواده سروش را خواهیم داشت که محموله‌هایی از 6 تا 15 تن را به فضا خواهند برد.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع تصریح کرد: اولویت ما تکیه بر توانمندی‌های داخلی است اما با سایر کشورها هم همکاری می‌کنیم اما منتظر کسی نخواهیم بود؛ لذا از پنجره‌هایی که به ما فرصت استفاده از فناوری‌ها را می‌دهد استفاده می‌کنیم.

حسینی مونس همچنین گفت: دلیل افزایش نرخ پرتاب‌ها نگاه ویژه‌ای است که دولت سیزدهم به حوزه فضایی دارد. تأکید بر برنامه فضایی در بالاترین سطح خودش توسط رئیس جمهور بر این روند تأثیرگذار بوده و ایشان خیلی صمیمانه این حوزه را دنبال می‌کنند.

وی گفت: بخش دیگر به دلیل آن است که ما چند محصول را همزمان دنبال می‌کردیم و در این‌حوزه حمایتی که از لحاظ بودجه‌ای انجام شده با قبل متفاوت است البته هنوز با دریافت بودجه مطلوب فاصله داریم که امیدواریم در آینده به اندازه نیاز به این حوزه بودجه تزریق شود.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع اظهار داشت: با توجه به اینکه پرتابگرهای ما مراحل آخر تثبیت را طی می‌کنند در حوزه پرتابهای زیرمداری هیچ مشکلی نداریم و می‌توانیم‌ برای کشورهای مختلف این کار را انجام دهیم و در حوزه مداری هم در رده وزنی 150 کیلو می‌توانیم پرتاب را برای کشورهای همسو انجام دهیم و مذاکراتی با برخی کشورها هم در این حوزه انجام شده که خبرهای خوبی به زودی از این مذاکرات شنیده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بستر فضایی آینده بر ماهواره‌برهای سوخت مایع خواهد بود تا بتوان محموله‌های سنگین را در مدار 36 هزار کیلومتری قرار داد اما در کنار آن ماهواره‌برهای سوخت جامد را هم در دستور کار داریم و پرتابهای تحقیقاتی ماهواره‌بر ذوالجناح را در دستور کار داریم که در آینده پرتاب عملیاتی هم خواهد داشت

حسینی مونس در پایان گفت: هر یک از کشورهای مسلمان اگر بخواهند با آنان نیز همکاری و کمک خوبی در زمینه پرتاب ماهواره ها خواهیم داشت.

کد خبر 828981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha