نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، خبر ارسال پیام‌های متعدد از سوی آمریکا به ایران در ۲ روز گذشته را رد و اعلام کرد که هر حمله‌ای به خاک ایران، منافع و یا اتباع آن در خارج از مرزها با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد.

پرچم ایران در مقر سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسش برخی رسانه ها درباره انتشار اخباری مبنی بر اینکه آمریکا در دو روز گذشته از طریق واسطه ها پیامهای متعددی به ایران ارسال کرده و تهران نیز هشدار داده است، گفت: چنین پیام هایی رد و بدل نشده است. با این وجود، این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که اگر هر طرفی به خاک ایران یا منافع و اتباع آن خارج از مرزهای ایران حمله کند، با پاسخ قاطع و قوی مواجه خواهد شد.

برخی رسانه های خبری مدعی شده اند: واشنگتن در دو روز گذشته از طریق واسطه‌ها پیام‌های متعددی به تهران ارسال کرده مبنی بر این که خواهان جنگ گسترده نیست و هشدار داده که گسترش جنگ با تحرکات آمریکا همراه خواهد شد و ایران نیز در پاسخ هشدار داده حمله در داخل خاک ایران خط قرمز است و با پاسخ مناسب همراه خواهد بود.

در پی حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه کوچک آمریکایی در اردن، هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ سه سرباز ارتش آمریکا کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر مجروح شده اند.

پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) و در پی دور جدید جنگ اسرائیل و فلسطین، هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه در نامه ای به رئیس شورای امنیت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.

ایروانی گفت: «همانطور که قبلاً در مکاتبات ما از جمله نامه‌های مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ تاکید شده بود، هیچ گروهی وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، خواه در عراق، سوریه یا هر جای دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل جمهوری اسلامی ایران یا از طرف آن عمل کنند، وجود ندارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.»

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: «علاوه بر این، اقدامات انجام شده توسط ایالات متحده در سوریه و عراق هم غیرقانونی بوده و هم ناقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، به ویژه ماده ۲ (۴) منشور است. در نتیجه، مطالب ایالات متحده که در نامه فوق‌الذکر به شورای امنیت ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد ارائه شده است، فاقد مبنای قانونی است و نمی‌تواند چنین اقداماتی را مشروعیت بخشد.»

کد خبر 829080
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 26
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    14 17
    امریکا مستقیم ایران را میزنه هرکس غیرازاین تحلیل کنه احمق هست توهمین هفته هم میزنه
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      5 1
      جنگ نمی شه درایران چون این وسط چیزهایی مثل تعامل،توافق،سازش و...به صورت کاملاسری وپنهانی هستش امادر رومخالف حرف می زنند. جهان امروزجهانی که ۱_یابایدجنگ کنی که بدترین ضربه به کشورهاست ۲_یابایدعلنی وواضح ویاپنهانی ونااشکارا توافق،سازش،ارتباط کنی. همه کشورهااین گونه هستندوازاین دوموردخارج نیستند.
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      10 7
      غلط کرده سگی که الکی پارس کنه نمیتونه بگیره مررررررگ بر آمریکا.هیچ غلطی نمیتونه بکنه .
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    4 8
    جمهوری اسلامی باید با دنیا با زبان تعامل و خضوع و زبان مودبانه اسلامی سخن بگوید نه با زبان تهدید و زبان آمریکایی. ما مسلمانیم و شیعه وحتی با دشمنانمان هم باید مودبانه صحبت کنیم همان گونه که معمار انقلاب امام خمینی ره ادب کلام و خضوع و زبان نرم در مقابل فرعونهای زمانه و آمریکا داشتند.
  • علی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    26 21
    پاکستان به همه نشون داد زد بزن ... و الان به نظر میرسه حتی عراق هم تلافی کنه چه برسه به آذربایجان ...امریکا هم که ابرقدرته
    • رادمهر IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      3 4
      اینکه آمریکا و اسراییل و شبکه های مزدور وابسته به اینا و غرب گراهای داخلی که عین ربات میمونن و هیچ تحلیلی از خودشون ندارن هی دنبال این هستن یجوری ایران و همسایه های شرقی رو یجوری بجون هم بندازند دلیل داره و دلیل اصلی حالا غیر از اینکه فشاری به نیروی نظامی ایران وارد بشه اما در اصل می‌خوان بدونن توان نظامی و تجهیزات مخفی و آشکار ایران رو بسنجند و بتونن برای فشار و حمله به ایران چه تاکتیک و هزینه ای براشون داره قدرت نظامی و موشکی و غیره ایران آنقدر واسشون مجهول هست که حتی جنگنده های اف ۳۵ رو که آنقدر مهمه براشون و اعتبار زیادی براشون داره حتی تو نزدیکی مرزهای ایران جرات نمیکنن به پرواز در بیارن که احیانا اگر ایران بتونه ردگیری و منهدم کنه ضربه سنگینی به اعتبارشون و فروش تسلیحات شون داره به همین کشکی ها نیست علی جون
  • سس IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    30 7
    سلام‌.عالیه.اگرآمریکاهرحمله انجام دادچنان بزنیدش که یگه پروبازی درنیاره
  • امیر IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    22 9
    مرگ برامریکا
  • حسین IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    8 16
    چل سال درگیری چل سال تحریم دنبال چی هستیم
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    9 16
    من با نظر شما کاملا مخالف هستم..ایران با توجه به مشکلات اقتصادی واجتماعی وتورم افسارگسیخه همچنین عدم روابط سیاسی با نود ونه درصد کشورهای جهان وهمچنین اذعان به پشتیبانی از گروه های مذهبی در عراق ولبنان ویمن وفلسطین وهمچنین عدم تجهیزات مناسب جنگی به هیچ عنوان توانایی مقاوم در برابر امریکا ومتحدانش رو نداره ...مثل قضیه حجاب اجباری رفتار نکنید .حتما فکر کنید وپیشامدها رو در نظر بگیرین.
  • حسین IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    16 5
    ایران راهبردها و اهداف خود را ادامه خواهد داد این حق طبیعی ایران است هم به دریای سیاه دسترسی داشته باشد و هم مدیترانه اگر عقب نشینی کنیم یعنی خفگی ژئو پلیتیکی
  • ایمان IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    9 18
    نه آمریکا نه هیچ ابر قدرتی جرات حمله وتجاوز به کشورم را ندارد یاشاسین ایران
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      1 8
      👏👏👏👏👏👊👊👊👌👌👌
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    15 8
    خیلی باید احمق وکودن باشن که به ایران حمله کنند خدای ناخواسته چنین اتفاقی بیافتد تمام پایگاهها وناوها وکشتی ها ومنافع انان درهرکشوری باشد بدون هیچ ملاحظهای حمله ونیست ونابودخواهد شد ..........
    • SG ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      5 4
      شماتوانایی تثبیت ارزش دلار رو ندارید
  • خسته قادر IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    6 13
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند بزنید پدرش را در بیاورید نترسید خدا با ماست ۰
  • محمدروزبهانی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    15 10
    آیا قدرت یک رییس جمهور در داخل خانه شما یا کیلومترها دورتر فرقی میکنه؟ آمریکام همینه، در منطقه باشه یا کشورش تفاوتی توی قدرتش بوجود نمیاد، با چهارتا تحریم زیر و رومون میکنه، پس بهتره بجای اینهمه لجبازی یکم باهم راه بیایم
  • GB ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    6 5
    امریکا بلاترین رکورد فروش تسلیحات رو جابجا کرد ۲۳۸میلیارد دلار وتمام این تهدیدات با بودن کشور ایران وروسیه وچین امریکا داره صلاحش رومیفروشه اسراییل هم داره غزه رومیگیره ؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    9 7
    ما مرد جنگیم از حمله آمریکا هیچ ترسی نداریم
  • علی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    8 14
    کشور تاب وتوان جنگ نداره نصف مردم گرسنه اند دلار60هزارتومنه میخواهید جنگ کنید بسم الله
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    7 4
    مثل انتقام سخت که رسما سردار سلامی اعلام کردن که در این حمله هیچ سربازی از آمریکا کشته یا زخمی نشد؟!
    • احمد IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      1 3
      گشنته برو از میلیاردها پس اندازات یکم خرج کن مرگ بر آمریکا
  • محمدی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    30 2
    گویا آمریکا سلاح هایش رودستش مانده . ولی غافل از اینکه با همان سلاح هایش گورخودش را می ک ند
  • US ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    11 2
    سهیونیستها با پشتیبانی اروپا و امریکا نسل کش میکنند و دائم کشورهای منطقه را بمب باران میکنند و میگویند ما دنبال گسترش جنگ نیستیم! یعنی ما شما را میکشیم ولی لطفا تحمل کنید و هیچ پاسخی ندید! امریکا و اروپا بهترست از ادم کش های سهیونیست پشتیبانی نکنند. و الا این جنگها تا ابد ادامه خواهد داشت. این واقعیتست.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    3 2
    نحوه حمله به پایگاه آم در اردن دقیقا مانند زمانی بود که در سایه هواپیمای روسی وارد و باعث کشته شدن نیروهای روس شد. اینبار در سایه پهباد امریکایی عمل کرده . بنظر اسراییل دست دارد نه مقاومت
  • علی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    3 1
    مرگ بر آمریکا - مرگ بر اسرائیل
  • Rezaei IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    9 1
    من نژاد پرست نیستم و زد نژاد پرستی هستم فرقی نمیکنه همه انسانیم و از سرسخت ترین و پایبندترین به دین اسلام هستم ولی دشمن ما دشمن کوچیکی نیست طرف نزدیک 6000 تا بمب اتم داره با 10 تاش میتونه 5 تا کشور بزرگ رو نابود کنه پس خودمونو گول نزنیم دشمنمونو کوچیک نشماریم
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    4 1
    دلار ۶۰ تومنی را کنترل کنید روزانه همه چیز داره گران میشه امید از بین رفته