علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه دروگران و مبل‌سازان تهران می‌گوید: ما به خریداران توصیه می‌کنیم اگر قرار است به جایی مبلمانی را سفارش دهند هنگام نوشتن فاکتور همه مشخصات کالا از جمله نوع چوب، رنگ، پارچه و جنس و رنگ آن، فوم و اسفنج را درج کنند. درواقع، قول و قرارها فقط در قالب حرف نباشد و همه چیز ثبت شود.

بازار مبل

به گزارش همشهری آنلاین، از روزی که چیدمان خانه‌ها مدرن شد، مبلمان پای ثابت دکوراسیون ایرانی شد و امروز تقریبا در هر خانه‌ای یک دست مبل وجود دارد. افزون بر نقش تزئینی مبلمان در دکوراسیون منازل، راحتی و کیفیت مبلمان هم اهمیت زیادی دارد. یک مبل خوب و استاندارد ضمن تامین راحتی شما، در حفظ سلامت شما هم تاثیرگذار است.

اما از کجا می‌توان مبل استاندارد خرید؟ از کارگاه تولیدی، از مغازه فروش مبل، از نمایشگاه یا به صورت اینترنتی؟ علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه دروگران و مبل‌سازان تهران، در گفت‌وگو با همشهری به این پرسش‌ها پاسخ داده است.

مبلمان استاندارد را از کجا بخریم؟

حتما از واحدهای صنفی که پروانه کسب دارند و به اصطلاح شناسنامه‌دار هستند، مبل بخرید.

مگر واحدهای غیرمجاز تولید مبل هم داریم؟

بله، واحدهای غیرمجاز زیاد هستند.

خب در این شرایط کسانی که قصد خرید مبل دارند چگونه واحدهای مجاز و غیرمجاز را از یکدیگر تشخیص دهند؟

مطابق قانون، هر واحد صنفی که پروانه کسب دارد باید جواز کسب خود را در مغازه خود در معرض دید قرار دهد و مشتری هم باید قبل از ورود به مغازه ابتدا جواز آن را رصد کند. اما واحدهای غیرمجاز این جواز را ندارند.

اگر احیانا از غیر مجازها مبل بخریم، چه چیزی در انتظارمان است؟

اگر خریداران مبل از واحدهای غیرمجاز دچار مشکل شوند، این موضوع در اتحادیه قابل پیگیری نیست. ما نمی‌توانیم به شکایت شاکیان رسیدگی کنیم چون واحدهای غیرمجاز از اعضای ما نیستند.

خرید اینترنتی و آنلاین را توصیه می‌کنید؟

خیر. در اتاق اصناف و وزارت صمت بحث مهم این است که کسانی که کالای خود را به صورت آنلاین می‌فروشند حتما باید از اتحادیه مربوط پروانه کسب داشته باشند و مشخص باشد چه کسانی هستند نه این‌که فقط یک شماره تلفن داشته باشند. در غیر این صورت، موارد زیادی اتفاق افتاده که پول مشتری را برداشته و کالایی به او تحویل نداده‌اند یا کالایی که تحویل داده‌اند بی‌کیفیت بوده است. دقت داشته باشید این مشکل در بخش تعمیرات مبل هم زیاد اتفاق می‌افتد. بنابراین، توصیه ما این است که مردم هم برای خرید مبلمان نو و هم تعمیر مبلمان دست دوم خود به صورت حضوری مراجعه کنند.

با این حساب، پاساژهای مبلی که در تهران وجود دارند و تعدادشان هم هر روز بیشتر می‌شود، قابل اطمینان هستند؟

آن‌هایی که پروانه کسب دارند، قابل اعتماد هستند.

نحوه نظارت بر روند تولید و فروش مبل به چه صورت انجام می‌شود و کیفیت مبلمان چگونه بررسی می‌شود؟

ما ۳ فاز مبلمان داریم؛ مبلمان مدرن که شامل مبلمان راحتی و نظایر آن است. مبلمان اداری، و مبلمان کلاسیک که به استیل هم معروف است. همه این‌ها به نحوی کار هنری محسوب می‌شوند و ممکن است شما مبلمانی را در مغازه‌ای ببینید که مشابه آن را قبلا در جای دیگری دیده‌اید اما این شباهت فقط در ظاهر باشد و در کیفیت کاملا با هم متفاوت باشند. داخل مبلمان یا همان کلاف مبل که مولفه بسیار مهمی در تعیین کیفیت و استاندارد مبل است، قابل رویت نیست و مشخص نیست چه مواد اولیه‌ای برای ساخت آن مصرف شده است. مصرف‌کنندگان باید از کسانی که سابقه کاری خوبی دارند، خرید کنند تا زمانی که کار رنگ‌کاری و رویه‌کوبی شد خیالشان راحت باشد که چوب و کلاف مبل مرغوب است.

بعضی اوقات بین زمان سفارش و تحویل مبل، وقفه پیش می‌آید، در مورد کیفیت هم گاه کاری که مشتری در مغازه دیده با کاری که به دستش می‌رسد متفاوت است، راهکار شما برای رفع مشکل چیست؟

از خریداران خواهش می‌کنیم که اگر قرار است به جایی مبلمانی را سفارش دهند در هنگام نوشتن فاکتور همه مشخصات کالا از جمله نوع چوب، رنگ، پارچه و جنس و رنگ آن، فوم و اسفنج را درج کنند. در واقع، قول و قرارها فقط در قالب حرف نباشد و همه چیز ثبت شود.

در سال‌های اخیر خرید مبل از تولیدی‌ها خیلی مد شده است، تفاوت خرید مبل از مغازه و کارگاه تولید مبل چیست؟

در صنعت مبل، بخش تولید و توزیع از هم جدا هستند. البته تعداد زیادی از کسانی که در صنعت مبلمان‌سازی تولیدکننده هستند، خودشان توزیع‌کننده هم هستند یعنی کالاهایی را که به فروش می‌رسانند تولید کارگاه خودشان است. بر این اساس، کسانی که از واحدهای صنفی خرید می‌کنند که تولیدکننده هم هستند مشکلی برایشان پیش نمی‌آید اما طبق قانون تولیدکننده باید کالای خود را به توزیع‌کننده بدهد و توزیع‌کننده کالا را به فروش برساند.

با این حساب اگر کسی بخواهد مبلمان ارزان بخرد، از کجا می‌تواند آن را تهیه کند؟

مراکز بورس مبلمان، دلاوران، یافت‌آباد و نعمت‌آباد است. در این مراکز انواع مبلمان با قیمت‌های مختلف هم ارزان هم گران موجود است.

اصلا چرا در سال‌های اخیر قیمت مبل تا این حد بالا رفته است؟

برخی‌ها به بهانه حمایت از تولید داخل جلوی واردات مواد اولیه را می‌گیرند در حالی که این وضع قیمت تمام‌شده محصول را بالا می‌برد. در نتیجه معتقدم بیشتر مشکلات به تامین مواد اولیه برمی‌گردد. تامین‌کنندگان مواد اولیه انحصار ایجاد کرده‌اند. یکسری دلال و واسطه بین تامین‌کننده و تولیدکننده محصول نهایی وجود دارند که سبب می‌شوند تولیدکنندگان مواد موردنیاز خود را چند برابر قیمت اولیه خریداری کند. متاسفانه دستگاه‌های نظارتی هم در این زمینه نظارت چندانی ندارند.

برای این‌که مبلمان ارزان‌تر به‌دست مصرف‌کننده برسد، راهکار شما چیست؟

اگر می‌خواهیم در صنعت مبلمان هم قیمت مناسب باشد و هم کیفیت کار افت نکند، باید واردات مواد اولیه آزاد شود و در عین حال بر تامین‌کنندگان داخلی مواد اولیه نظارت شود. به عبارت بهتر، باید انحصار در توزیع مواد اولیه حذف شود.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 829253
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha