سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز حملات نظامی آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه را شدیدا محکوم کرد و نسبت به خطر گسترش ابعاد و جغرافیای جنگ و درگیری در منطقه هشدار داد.

ناصر کنعانی

به گزارش همشهری‌آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۱۴ بهمن ماه به حملات نظامی آمریکا به مناطقی در عراق و سوریه واکنش نشان داد و این حملات را شدیدا محکوم کرد.

در پی کشته شدن سه نظامی آمریکایی در پایگاه این کشور در اردن، جنگنده‌های آمریکایی در ساعات پایانی جمعه ۱۳ بهمن ماه ۸۵ موضع را در خاک عراق و سوریه بمباران کردند. براساس اعلام دولت عراق در این حملات مناطق «عکاشات» و «القائم» در غرب عراق و چند نقطه غیرنظامی در مجاورت این مناطق توسط جنگنده‌های آمریکایی هدف قرار گرفته است.

در همین خصوص ناصر کنعانی این حملات را ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه، حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل متحد خواند و افزود: افزون بر حمایت تمام عیار آمریکا از چهار ماه حملات بی‌امان و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه غربی و نیز حملات نظامی به یمن و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، حمله شب گذشته به سوریه و عراق، اقدام ماجراجویانه و خطای راهبردی دیگری توسط دولت آمریکاست که نتیجه‌ای جز تشدید تنش و بی ثباتی در منطقه نخواهد داشت.

آمریکا پیش از این به همراه انگلیس نیز چندین بار اقدام به حمله به یمن کرده بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی حملات نظامی آمریکا به عراق و سوریه و یمن را صرفاً تامین کننده اهداف رژیم صهیونیستی برشمرد و گفت که اینگونه حملات، دولت آمریکا را بیشتر از قبل در منطقه درگیر می‌کند و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی ضمن هشدار مجدد نسبت به خطر گسترش ابعاد و جغرافیای جنگ و درگیری در منطقه، تداوم اینگونه ماجراجویی‌ها را تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران مجددا بر مسؤولیت جامعه جهانی و نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد در پیشگیری از حملات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در منطقه و پیشگیری از توسعه دامنه‌های بحران تأکید می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: همانگونه که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده ریشه تنش و بحران در منطقه، به اشغالگری رژیم اسرائیل و تداوم عملیات نظامی این رژیم در غزه و نسل‌کشی فلسطینی‌ها با حمایت نامحدود آمریکا برمی‌گردد و بازگشت ثبات و امنیت در منطقه جز در سایه تمرکز بر ریشه بحران و علاج آن متصور نیست.

براساس اعلام دولت عراق در حملات جمعه شب ۱۶ عراقی شهید شده‌اند.

کد خبر 829867
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • حسن IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    63 31
    به نظرم امریکا نمی تواند عملیاتی از طریق حوزه خلیج فارس علیه کشور ما انجام دهد عربستان از ترس خودش اجازه نمیدهد بنا براین استفاده از اسمان عراق و سوریه برایش بهتر است هم عملیات علیه مقاومت و غیرو در خاک این دو کشور و عراق خود را بی تتفاوت می بیندو واکنشی شدید نسبت به تاخت تاز امریکا در خاکش ندارد نمونه اش عملیلت برون مرزی در موشک باران معاندنددر اربیل و بلافاصله نشست با اعراب و محوم کردن ایزانو ،،،،،
    • ایرانی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      7 9
      عراق و سوریه هم اجازه استفاده حریم هوای خودشونو به این رژیم جنایتکار نمیدن ولی اشغالگر این حرفارو نمیفهمه و کار خودشو انجام میده، به امید خدا پایان اسرائیل غاصب نزدیکه و جبهه استکبارم باید از خاورمیانه برن گمشن، هر چی بدبختی در دنیا بخصوص جهان اسلام داریم زیر سر امریکا و انگلیسه،اونا اگه نمیبودن اسرائیلی متولد نمیشد که الان مثل سرطان منطقه رو اینجوری به اتیش بکشه، خدا لعنت کنه این غربیهای خبیث و جنایتکارو
  • علیرضا IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    60 46
    لعنت خدا بر اسرائیل و آمریکا ی جهان خوار .
    • رضا IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      31 14
      این منفی ها هم اصلا سایبری و منافقین نیستند
  • حسن IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    44 25
    چرا به صورت رسمی به سازمان ملل و شورای امنیت از این عمل‌های ددمنشانه آمریکا و انگلستان شکایت نمی‌شود بهترین است که این مسائل رسماً به شورای امنیت و سازمان ملل منعکس و لااقل جنبه‌های قانونی را پیگیری کنند تا تصمیم نهایی در مقابله با این اعمال وحشیانه گرفته شود
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      21 33
      پس این موشکهایی که ما به عراق و سوریه و... زدیم تجاوز حساب نمیشه پس اونا هم باید شکایت کنن
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      33 20
      چرا چرت میگی? ماپایگاه تروریست‌ها رو زدیم که خون مردم منطقه ی مارو توشیشه کردن, ولی رژیم تروریستی آمریکا نیروهای ضد تروریستی رو بمباران کرد. واقعا بعضیها چقدر بی شعورند.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    15 38
    چرا وقتی حشد الشعبی با حمله به آمریکا تنش درست کرد واکنش ملایم الحن نشان نداید؟ تورا بخدا بیش از این تنش نباشه مردم توان جنگ ديگري را ندارند میفرمایید دروغ عرض میکنم نظر سنجي گسترده برگزار کنید. با تقدیم احترام.
  • ایرانی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    35 9
    خدایا نگاهی به مسلمانان کن ونسل کفار را از زمین بردار.آمین یارب العالمین
  • عماد IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    14 6
    رییس جمهور عراق نمی خواهد سازمان ملل شکایت کنه یا عرضه نداره خخخخخخ
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    36 10
    بایدن واسرائیل در تدارک حمله نظامی به ایران هستند و اینکه بایدن اعلام کرده به خاک ایران حمله نخواهد کرد دروغ است وعملیات فریب است، تا نظامیان ما و اقتصاد ما غافلگیر شود ، مسئولین باید کشور را برای شرایط جنگ آماده کنند و ذخایر نظامی و معیشتی و اقتصادی کشور را پر کنند.
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    13 45
    سخنگوی وزارت خارجه پاسخ دهند نیروهای ایران در سوریه و عراق چکاردارند
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      21 0
      اطلاع میدن باهات تماس بگیره توضیح بده
  • پرویز IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    15 27
    آخه به ما چه ربطی داره.به حصرت عباس خودمون غرق در انواع مشکلات هستیم.بخاطر خدا به داد مردم برسید.خانه را آباد کن بعد به همسایه کمک کن
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      1 8
      حصرت نه حضرت سواد هم چیزی خوبی هست
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    33 6
    روسیه خواستار بررسی فوری حملات آمریکا به سوریه و عراق در شورای امنیت شد/ واین در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل خیانتکار از سال 2011 تاکنون شریک جرم تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی آمریکا جنایتکار در سوریه و عراق بوده است.
    • امین IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      10 25
      روسیه،امریکاهردوازیه قماشن.مگه حمله وحشیانه روسیه به اوکراین موردبررسی سازمان ملل قرارگرفت؟
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    30 8
    شورای امنیت سازمان ملل خیانتکار حملات آمریکا جنایتکار به سوریه و عراق را بررسی نمی کند و از سال 2011 تاکنون هم برای همه مردم سوریه، عراق، منطقه و جهان ثابت شده است.
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    5 13
    شما غیر از محکوم کردن چیزی دیگه ای بلد نیستین
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    4 1
    چطور وقتی عراق با ایران در جنگ بود آمریکا و اروپا و ژاپن و...سلاح به صدام برای کشتن مردم ایران می دادند بد نبود خیلی هم خوب بود حالا ایران تسلیحات نظامی به کشور های مختلف بدهد بد است . یا از رقیب ترسیده اند
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    7 28
    واکنش شدیدالحن ایران به تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    23 1
    باطوفان الاقصی وحمله هابه پایگاههای امریکا بیش از نیمی از ابهت وتوانایی استکبار نابود شده باید چالش بیشتر شود ملاحظه ایراکهتابحال مستضعفان داشتند حالا امریکا هست کهباید داشته واحتیاط کند تاباد انرانبرد
  • صادق IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    1 0
    تنها‌راه‌چاره‌فرستادن‌تابوت‌اجساد‌سربازان‌امریکایی‌است‌.تا‌مردم‌عراق‌سوریه‌یمن‌‌لبنان‌فلسطین‌نفس‌راحتی‌بکشند‌.