بیماری قلبی همان طور که علت اصلی مرگ مردان است، علت مرگ اصلی مرگ زنان هم هست، اما بسیاری از زنان از چندان با خطرات حمله‌های قلبی و علائم و نشانه‌های آن آشنا نیستند.

heart

پس این برداشت که بیماری قلبی فقط یک بیماری مردانه است، به کلی نادرست است و باید آن را کنار گذاشت.

در زنان نیز مانند مرداشایع‌ترین علائم و نشانه‌های حمله قلبی در زنان نیز مانند مردان درد قفسه سینه و تنگ نفس است؛ اما حمله قلبی در زنان با احتمال بیشتری نسبت به مردان ممکن است با علائم غیرمعمولی مانند تهوع، استفراغ، خستگی و درد در فک، پشت یا سایر نواحی غیرمعمول بدن بروز کنند.

عوامل خطرساز بیماری قلبی در زنان هم مشابه مردان شامل فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، چاقی، بیحرکتی و استرس و افسردگی و بالاخره سیگار کشیدن است.

با توجه به این عوامل خطرساز اندازه‌گیری فشار خون، قند و چربی خون و وزن می‌تواند به پیشگیری از حمله قلبی کمک کند.

اندازه‌گیری فشار خون به خصوص بسیار مهم است، زیرا فشار خون بالا ممکن است کاملاً بی‌علامت باشد. اندازه‌گیری قند هم می‌تواند دچار بودن به دیابت را شناسایی کند و اندازه‌گیری چربی خون هم می‌تواند به کشف موارد بالا بودن چربی بینجامد که آن هم می‌تواند کاملاً بی‌علامت باشد.

بالاخره باید به تأثیر بارداری در زنان بر سلامت قلبی آنها اشاره کرد. بارداری در زنان شبیه به «تست استرس» برای تشخیص بیماری‌های قلبی است، اما در مقیاسی بزرگتر. همانطور که پیش از شروع یک مسابقه ماراتون خودتان را از لحاظ بدنی آماده می‌کنید تا بتوانید به خط پایان برسید، شما هم باید با سلامت کامل وارد بارداری شوید.

به خصوص باید توجه داشته باشید که زنان باردار دچار فشار خون بالا نسبت به زنان بارداری که این عارضه را ندارند، دو برابر بیشتر در معرض خطر به دچار شدن به بیماری قلبی در سنین بالاتر هستند.

کد خبر 829980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha