سهیل اسعد فعال فرهنگی آرژانتینی گفت: از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی فراگیر شدن پیام و صدای شیعه است. در برهه‌ای از تاریخ وقتی از تشیع صحبت می‌کردیم اصلا هیچ تصوری از این عبارت نبود و نمی‌دانستند شیعه چیست.

سهیل اسعد

به گزارش همشهری آنلاین، در آستانه چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و در این بین فهم دستاوردهای انقلاب در ابعاد گوناگون از مهم‌ترین مسائل است. در این راستا با سهیل اسعد؛ فعال فرهنگیِ بین‌المللی که اهل آرژانتین است گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

احیای دیانت توسط انقلاب اسلامی

اسعد در ابتدا گفت: از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایجاد یک گفتمانی بود که توانسته است در عرصه عمل و در برهه‌های گوناگون متجلی شود. به عقیده من این تجلی و موفقیت انقلاب اسلامی را در چند موضع به خوبی می‌توان شناسایی کرده و مورد تحلیل قرار داد. اولین آن‌ها در مورد دین است، اساساً انقلاب اسلامی مفهومی از دین را پیش پای مردم قرار داد که با تلقی‌ای که از دین می‌شد متفاوت بود. 2500 سال دیانت مسیحی در جهان به جایی رسید که دست آخر چیزی برای عرضه نداشت و معتقد به فوت خدا شدند. در آن سو هم رجال دینی چیزی برای احیا نداشتند و مجبور شدند به نحوی تن به سکولاریسم دهند. در اینجا سکولاریسم چیزی فراتر از انفصال دین از سیاست است و مربوط به انفصال دین از امور انسانی می‌شود. امام خمینی این تعریف و تلقی را نفی کرد و تأکید داشت دین می‌تواند موتور محرک یک رهبر و امت باشد و تا جایی این قدرت را دارد که می‌تواند یک نظام سیاسی را در جهان بهم بریزد، همان کاری که انقلاب اسلامی انجام داد و جمهوری اسلامی را روی کار آورد.

رهبری جدید

وی افزود: موضوع بعدی مسأله رهبری است. انقلاب اسلامی با استقلال از شرق و غرب عالم رهبری جدیدی را پیش پای افراد می‌گذارد که نه نیاز به کاپیتالیسم غربی دارد و نه به مارکسیسم شرقی! جهان آن روز، جهان معرکه رهبری‌ها بود و انقلاب اسلامی الگوی جدیدی از رهبری را عرضه داشت.

بازسازی امت اسلامی

یکی دیگر از دستاوردهای مهم انقلاب را باید در بازسازی مفهوم امت دانست، یعنی امام خمینی سناریویی را بازسازی و تولید کرد که قهرمان اصلی آن مردم و امت اسلامی هستند و اگر آن‌ها پای کار انقلاب باشند، پیروز می‌شود و تداوم پیدا می‌کند. هنر انقلاب اسلامی ایجاد یک امت متحرک و در حال حرکتی است که قصد دارد اهداف و آرمان‌ها را به هر نحوی محقق سازد.

احیای تشیع

از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی فراگیر شدن پیام و صدای شیعه است. در برهه‌ای از تاریخ وقتی از تشیع صحبت می‌کردیم اصلا هیچ تصوری از این عبارت نبود، نمی‌دانستند شیعه چیست و با چه خورشتی آن را می‌خورند! اما این انقلاب اسلامی بود که توانست شیعه و اقتدار و عزت آن را در جهان بازسازی و احیا کند.

کد خبر 830883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha