عینک ساخته‌شده با لنزهای مارپیچ می‌تواند به شما کمک کند هم واضح‌تر و هم دورتر را ببینید.

لنز مارپیچی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، دانشمندان نوع جدیدی از عدسی‌ها را توسعه داده‌اند که با ایجاد چندین نقطه کانونی می‌تواند دید واضح‌تری را در فواصل دورتری ارائه دهد. راز آن چیست؟ شکل مارپیچی.

لنز یا عدسی چشم ما به طور طبیعی نور را روی شبکیه متمرکز می‌کند، اما شرایط ژنتیکی، محیطی یا مسائل مرتبط با سن می‌تواند نقطه کانونی را مختل کند. اگر این نقطه کانونی خیلی جلوتر یا خیلی عقب‌تر باشد، دنیا تار می‌شود. خوشبختانه، برای افراد با انواع مختلف مشکل چشم، لنزهای اطلاحی مناسبی وجود دارد. اغلب هر کدام از این لنزها یا عدسی‌ها، یک نقطه کانونی دارند، اما لنز چندکانونی نیز رایج است. برای مثال، عینک شما ممکن است برای دید فاصله دورتر در بالا و خواندن در پایین اصلاح شود. اما این می‌تواند استفاده از عینک را سخت کند.

بیشتر بخوانید:

در یک مطالعه جدید، دانشمندان آزمایشگاه فوتونیک، علوم عددی و نانو (LP۲N) در فرانسه نوع جدیدی از عدسی‌ها را ساخته‌اند که دارای چند نقطه کانونی است و نام آن را دیوپتر مارپیچی گذاشته‌اند. همان‌طور که از نام آن پیداست، این لنز شکل مارپیچی دارد که سه نقطه کانونی مختلف در میدان دید ایجاد می‌کند.

برتراند سیمون، نویسنده این مطالعه گفت: برخلاف لنزهای چند کانونی موجود، لنز ما تحت طیف وسیعی از شرایط نوری عملکرد خوبی دارد و بدون توجه به اندازه مردمک، چند کانونی را حفظ می‌کند. این لنز می‌تواند دید دائمی واضحی را ارائه دهد و به طور بالقوه انقلابی در چشم پزشکی ایجاد کند.

این طرح مارپیچی چیزی را ایجاد می‌کند که به عنوان گرداب نوری شناخته می‌شود. لنز جدید با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته ماشین‌کاری دیجیتالی به شکل مارپیچ در آمد و تیم توانست کیفیت لنز را با تغییر تعداد چرخش‌های مارپیچ تنظیم کند. این لنز به روش قدیمی مورد آزمایش قرار گرفت؛ با دیدن حروف دیجیتالی شفاف روی یک تخته نور. داوطلبان گزارش کردند که تصاویر در طیف وسیعی از فواصل و در شرایط نوری مختلف واضح‌تر به نظر می‌رسند.

البته با این لنز، تصاویر در همه فواصل شفاف نیستند. هر چند وضوح دیدن از طریق این لنز در فواصل دورتر، واضح‌تر است، اما هنوز کامل نیست. این تیم قصد دارد بررسی کند که لنزهای جدید تا چه حد برای تصحیح بینایی در سناریوهای واقعی کار می‌کنند و چقدر می‌تواند در فناوری‌های دیگر هم نقش داشته باشد.

نتایج این تحقیق در مجله اوتیکا (Optica) منتشر شده است.

کد خبر 832273
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    اصلا شاید لنز های نظامی نیز ساخته شوند ، لنز هایی که برای سربازانی که چشم آنها هیچ مشکلی ندارد و کار دوربین را در یکی از کانون ها انجام دهد ، دید در شب بهتری داشته باشد و ...