ایرج رهبر، کارشناس مسائل اقتصادی گفت‌: وقتی انبوه‌سازان قیمتی را درباب مالیات مصوب شده می‌دانند و در عرصه عمل قرار می‌شود با آن‌ها نظیر سایر پیمانکاران برخورد شود، نتیجه آن خواهد شد که انگیزه لازم برای ورود به نهضت ملی مسکن کم شود و توان و انرژی لازم تهلیل رود. 

ایرج رهبر

به گزارش همشهری آنلاین، مسکن، خانه، سقف بالای سر و... دغدغه‌هایی است که این سال‌ها بیش از هرچیزی مردم ایران، بالاخص جوانانِ پر آمال و آرزو را درگیر خود ساخته است! گرانی مسکن و حتی نبود آن در برخی نواحی موجب شد تا ما در این سال‌ها شاهد آن باشیم که طیفی از مردم شهرهای بزرگ دست به مهاجرت بزنند و به مناطق و شهرهای کوچک یا حاشیه کلان‌شهرها بروند. اما در دولت و مجلس حال حاضر، شعار از ابتدا توجه به قضیه مسکن بوده و هست. برای بررسی اقدامات دولت در این مدت در قبال موضوع مسکن با ایرج رهبر، کارشناس مسائل اقتصادی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

حل یک مشکل اساسی با تصویب یک قانون

رهبر در ابتدا گفت: مصوبات مربوط به مسکن حمایتی موضوعی بود که از سال 1387 سوابق آن را داریم و آخرین آن قانون جهش تولید مسکن بود که مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی بود. تا قبل از آن در قبال برخی شعبات مسکن مهر برخی چالش‌ها وجود داشت، نظیر مالیات؛ تأمین اجتماعی، عدم قبول بعضی از مسائل حقوقی از سوی دیوان عدالت اداری و... که در مصوبه جدیدی که تبدیل به قانون شد بسیاری از این گره‌ها و چالش‌ها حل شده است؛ چرا که واقعاً‌ما با این نواقص روبه‌رو بودیم و نیاز بود تا آن به نتیجه مطلوبی برسد.

چه چیزی انگیزه انبوه‌سازان نهضت ملی مسکن را کم می‌کند؟

وی افزود: اما در عرصه اجرایی ما با برخی چالش‌ها مواجه هستیم، موضوعاتی نظیر همخوانی موضوعات مالیاتی که امروزه تبدیل به قانون شدند از سوی حوزه‌های مالیاتی و ایرادهای وارده بر آن موجب شده کمی اخلال در روند کار صورت بپذیرد، که البته پیگیری‌های مورد نیاز از وزارت دارایی، اتاق‌های بازرگانی و وزارت راه و شهرسازی در این مورد صورت گرفته است. اشکال کار در جایی است که وقتی انبوه‌سازان قیمتی را درباب مالیات مصوب شده می‌دانند و در عرصه عمل قرار می‌شود با آن‌ها نظیر سایر پیمانکاران برخورد شود، نتیجه آن خواهد شد که انگیزه لازم برای ورود به نهضت ملی مسکن کم شود و تهلیل رود.

هماهنگی باشد، مردم به خانه هم خواهند رسید

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: برای رفع و حل این مشکلات لازم است هماهنگی لازم بین وازرت‌خانه‌ها صورت پذیرد؛ برای مثال موضوع انشعابات آب و برق، بودجه، حمایت‌ها و... اگر به شکل اصولی مورد بررسی قرار گیرد ما شاهد آن خواهیم بود که موضوع مورد نظر که ساخت مسکن است در روند مطلوبی به پیش می‌رود و شاهد آن خواهیم شد که اقشار ضعیف جامعه نیز قدرت خانه‌دار شدن را خواهند داشت.

کد خبر 833054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha