نخست وزیر ارمنستان با تاکید بر اینکه کشورش با جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار عمیقی دارد، گفت که ایروان کماکان به این روابط متعهد خواهد بود.

نیکول پاشینیان  و رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری آرمن پرِس، نیکول پاشینیان در مونیخ و جمع نمایندگان ارامنه مقیم آلمان با بیان اینکه "اما این (روابط) نیز یکی از مواردی است که همه چیز آن شفاف نیست"، معتقد است: روابط خوب ما با ایران در برخی (کشورها) باعث تنش می شود و در همین حال روابط خوب ما با سایر کشورها باعث ایجاد تنش در ایران می شود.

وی افزود: هدف سیاست خارجی ما حفاظت از استقلال، تمامیت ارضی و حق حاکمیت (ارمنستان) بوده و این محور تمام روابط خارجی ما است.

پاشینیان دیروز (۲۹ بهمن) گفت که وی در روابط با شرکای غربی و اتحادیه اروپا، نه فقط به مادیات بلکه به ارزش ها نیز اهمیت می دهد. به گفته وی، دموکراسی دلیل اصلی توسعه روابط ایروان و بروکسل است.

نخست وزیر ارمنستان بار دیگر صلح بانان روس را متهم کرد که به وظایفشان عمل نکرده و در جریان جنگ سال ۲۰۲۰ از ارامنه قره باغ محافظت نکردند.

وی گفت: ماده ۹ بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ شامل چیزی در مورد (عبور) کریدور از خاک ارمنستان نیست و محال است که بتوان چنین چیزی را (در آن بیانیه) یافت.

پاشینیان ادامه داد: دیگر مفاد این بیانیه را جمهوری آذربایجان و روسیه پاره کرده و به دور انداخته اند. ارجاع به ماده ۹ دیگر موضوعیتی ندارد چرا که هر دو کشور روسیه و جمهوری آذربایجان تعهدات خود در دیگر مفاد بیانیه را کاملاً نقض کرده و امروز دیگر ارمنی ای در ناگورنو - قره باغ باقی نمانده است.

خبرگزاری تاس نیز پیشتر به نقل از وی نوشته بود که ارمنستان در مورد مسئله اوکراین، با روسیه متحد نبوده و بیانیه آلماتی را در مورد مرزها به رسمیت می شناسد.

پاشینیان گفت که بیانیه آلماتی در مورد مرزها و تمامیت ارضی جمهوری های جدا شده از شوروی سابق را به رسمیت می شناسد و این امر در مورد اوکراین هم صدق می کند.

وی خاطرنشان کرد: من مدت هاست که می گویم در مورد مسئله اوکراین، متحد روسیه نیستیم. این موضع صادقانه ما است.

نخست وزیر ارمنستان سپس افزود: دردناک است که ما نمی توانیم تاثیری بر اوضاع داشته باشیم. مردم اوکراین دوست ما هستند.

بیانیه آلماتی که در سال ۱۹۹۱منعقد شد، به امضای روسیه و اوکراین هم رسیده و دو کشور مرزهای یکدیگر را به رسمیت شناخته اند.

پاشینیان در پایان اضافه کرد: بیانیه آلماتی همه چیز را در بر می گیرد و اگر آن را زیرپا بگذاریم همه چیز ممکن است خراب شود.

کد خبر 833597
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha