شرکت تصویربرداری تجاری «HEO Robotics» تصاویری از ماهواره «ERS-۲» آژانس فضایی اروپا هنگام سقوط به سمت جو زمین ثبت کرد.

ماهواره در حال سقوط

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، عکس‌های گرفته شده در فضا، یک ماهواره مرده بزرگ را نشان می‌دهد که در حال سقوط و در نهایت سوختن در جو زمین است.

شرکت تصویربرداری تجاری استرالیایی HEO Robotics توانست تصاویری از ماهواره رصد زمین ERS-۲ آژانس فضایی اروپا (ESA) را در ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ در حالی که ماهواره به سمت سیاره ما سقوط می‌کرد، ثبت کند. ERS-۲ یا European Remote Sensing ۲ در سال ۱۹۹۵ پرتاب شد و ۱۶ سال را صرف رصد سیاره ما از فضا کرد تا اینکه ماموریت آن در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید. آژانس فضایی اروپا ده‌ها مانور برای خارج کردن ERS-۲ و نابودی ایمن آن در جو زمین انجام داد و سرانجام این هفته قرار است کار این ماهواره قدیمی به پایان برسد.

تصاویر سقوط پیچیده‌ترین فضاپیمای رصد زمین | سقوط ERS-۲ آژانس فضایی اروپا

آژانس فضایی اروپا در یک بیانیه که در روز یکشنبه (۱۸ فوریه) منتشر شد، گفت که انتظار می‌رود پایان کار ERS-۲ در روز چهارشنبه (۲۱ فوریه) در ساعت ۱۰:۱۹ صبح به وقت شرقی (۱۵۱۹ GMT) به اضافه یا منهای حدود ۱۹ ساعت انجام شود. این عدم قطعیت به دلیل «تاثیر فعالیت غیرقابل پیش‌بینی خورشیدی است که بر چگالی جو زمین تاثیر می‌گذارد» و بنابراین می‌تواند میزان کشش ماهواره در حال سقوط را تغییر دهد. هنوز خیلی زود است که بگوییم کجا سقوط می‌کند، اما با نزدیک شدن به زمان ورود مجدد، ایده بهتری خواهیم داشت.

آژانس فضایی اروپا در برگه سوالات متداول در توضیح ورود مجدد ERS-۲ نوشت: چنین مانورهایی برای ورود مجدد کاملا عادی و ایمن هستند. ERS-۲ قبلا سوخت باقیمانده خود را در طول مانورهای خروج از مدار در سال ۲۰۱۱ سوزانده و فرود آن با دقت برنامه‌ریزی شده بود تا اطمینان حاصل شود که با فضاپیماها یا زباله‌های فضایی دیگر برخورد نمی‌کند.

تصاویر سقوط پیچیده‌ترین فضاپیمای رصد زمین | سقوط ERS-۲ آژانس فضایی اروپا

این آژانس می‌نویسد: «بیرون‌کردن ماهواره‌ها در پایان عمرشان و اطمینان از ورود مجدد آن‌ها به جو زمین، ابزاری اساسی برای دور نگه‌داشتن بزرگراه‌های فضایی شلوغ ما از ناکارآمدی، ماهواره‌های معطل، جلوگیری از برخورد در مدار، و کاهش ایجاد زباله‌های فضایی بیشتر است».

به گفته آژانس فضایی اروپا، ERS-۲ پیچیده‌ترین فضاپیمای رصد زمین بود که تاکنون توسط اروپا ساخته و پرتاب شده است. وزن این ماهواره ۲۲۹۴ کیلوگرم است که برای یک تکه زباله فضایی بسیار زیاد است.

اما این روزها ورود مجدد اجسامی با این اندازه غیر معمول نیست. بر اساس بخش پرسش‌های متداول سایت آژانس فضایی اروپا، تکه‌های زباله فضایی از گذر مشابه هر چند هفته یک‌بار در جو زمین می‌سوزند.

تصاویر سقوط پیچیده‌ترین فضاپیمای رصد زمین | سقوط ERS-۲ آژانس فضایی اروپا

انتظار می‌رود که ERS-۲ پس از رسیدن به ارتفاع ۸۰ کیلومتری بالای زمین به قطعات کوچک‌تری تجزیه شود که اکثریت قریب به اتفاق آن در جو می‌سوزد. برخی ممکن است راه خود را به سطح زمین برسانند، اما انتظار می‌رود که به اقیانوس بیفتند. آژانس فضایی اروپا نوشت: «هیچ یک از این قطعات حاوی مواد سمی یا رادیواکتیو نیستند.»

کد خبر 833671
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha