گروه سیاسی: دیروز دوشادوش تمام مردمی که برای تعیین سرنوشت خود و کشور، پای صندوق‌های رای آمده بودند، 4 نامزد انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، جمعی از مسئولان و مراجع عظام تقلید در شعب اخذ رای حضور یافتند و رای خود را به صندوق انداختند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در دقایق آغازین رای‌گیری با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق شماره 160 انداخت.

اکبر هاشمی رفسنجانی پس از رأی دادن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از سرنوشت سازترین انتخابات کشور است، اضافه کرد: با شرایطی که در جهان و منطقه وجود دارد و با توجه به پرونده‌سازی‌‌هایی که درشورای امنیت علیه ما صورت گرفته و نیروهای اشغالگر هم در اطراف ما وجود دارند، بیش از هر دوره مردم احساس مسئولیت کردند و با حضور در خیابان‌ها، مراسم و دانشگاه‌ها آگاهی خود را نشان دادند.

وی گفت: بسیار مهم است که این انتخابات به‌گونه‌ای برگزار شود که هیچ کس نتواند شبهه‌افکنی کند و همه بپذیرند آنچه از صندوق بیرون می‌آید همان باشد که مردم رای دادند.

علی اکبر ناطق نوری حضور مردم در نخستین ساعات رأی‌گیری را استثنایی دانست و گفت: شعور و درک مردم بسیار بالا رفته و علت این حضور نیز شور و شعور آنان است. وی که صبح جمعه برای دادن رأی به حسینیه ارشاد آمده بود در جمع خبرنگاران افزود: نشاط و شادابی و حضور جوانان در کنار بزرگ‌ترها و تطبیق نسل‌ها را می‌توان به خوبی در میان رأی دهندگان مشاهده کرد.

سید محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه نیز ساعت 30 : 10 دقیقه رای خود را به صندوق سیار شماره 1413 انداخت و از حضور گسترده مردم در انتخابات تشکر کرد.

علی لاریجانی رئیس قوه قانونگذاری کشور نیز صبح دیروز با حضور در پای صندوق شماره یک اخذ رای مستقر در حرم حضرت معصومه(س)رای خود را به صندوق انداخت و گفت: امروز شـاهد خیزش بـزرگ مردمی برای تعیین سرنوشت هستیم.

سید حسن خمینی، نوه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی  ایران نیز با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت.

غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات نیز بعد از اینکه رای خود را در وزارت کشور به صندوق انداخت، در پاسخ به این سؤال که برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بعد از شمارش آرا عده‌ای احتمالا قصد اخلال و بی‌نظمی دارند، گفت: اگر کسانی به هر دلیلی بخواهند ایجاد ناامنی و اخلال کنند، بدون شک دستگاه‌های مسئول برخورد قاطعی با آنان خواهند داشت.

دبیر شورای نگهبان نیز پس از آنکه رای خود را در صندوق شماره 1416 واقع در شورای نگهبان انداخت، گفت: مردم با حضور در انتخابات رشد سیاسی خود را نشان دادند.
به گزارش مهر، احمد جنتی گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی رئیس‌جمهوری  باشد و ما بی‌طرفی کامل خود را حفظ می‌کنیم.

سید محمد خاتمی نیز با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق شماره 160 انداخت.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد صیانت از آرا گفت: ان‌شاء‌الله که خوب است. خاتمی همچنین در مورد نتیجه انتخابات گفت: من نمی‌توانم پیشگویی کنم. علاوه بر اینها دیروز شاهد حضور برخی مسئولان لشکری و کشوری در ساعات اولیه رای‌گیری در پای صندوق‌های رای‌گیری بودیم.

حضور 4 نامزد

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم نیز از نخستین کسانی بودند که پای صندوق‌های رای آمدند.

محمود احمدی‌نژاد نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه غلامحسین الهام سخنگوی دولت در مسجد جامع افسریه حضور پیدا کرد و رای خود را به صندوق انداخت.
وی پس از رای دادن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انتخابات صحنه تجمیع اراده ملت، هم‌افزایی ملی و توان و اندیشه ملت برای یک جهش و پرش بلند به سمت قله‌های افتخار و برتری است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: بحمدالله ملت ایران ملتی هوشیار، آگاه، انقلابی، مصمم، تلاشگر و آرمانی است و می‌بینید که از ساعات اولیه رای‌گیری ازدحام مردم در صندوق‌های رای وجود دارد و این نشانه هوشمندی مردم و تصمیم قاطع مردم برای رقم زدن یک آینده روشن و سرشار از پیشرفت و عدالت، برادری و همچنین تعیین سرنوشت آنهاست.

مهدی کروبی آنچنان که در روز ثبت‌نام تقریبا با همه اعضای اصلی ستادش در وزارت کشور حضور پیدا کرد دیروز هم به همراه غلامحسین کرباسچی، محمد علی نجفی، مرتضی الویری و جمیله کدیور در حسینیه حصار بوعلی بالا حاضر شد و رای خود را در صندوق شماره 66 انداخت.

محسن رضایی یکی از 4نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به همراه داوود دانش جعفری، رضا طلایی نیک و امیرعلی امیری از مسئولان ستاد انتخاباتی‌اش به حسینیه جماران آمد و رای خود را به صندوق شماره 160 انداخت. وی پیش‌بینی کرد که انتخابات دو مرحله‌ای باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام باتاکید بر اینکه بداخلاقی‌هایی صورت گرفته که من مخالف این بداخلاقی‌ها هستم، مصادیق کارهای غیراخلاقی در این انتخابات را اموری مثل عوام‌فریبی، پول دادن و...توصیف کرد و تاکید کرد که این کارها در رای مردم اثر نخواهد گذاشت.

میرحسین موسوی نیز آنچنان که به همراه همسرش زهرا رهنورد در وزارت کشور برای ثبت نام حضور یافته بود، دیروز نیز در کنار همسرش در مسجد جامع ارشاد شهر ری حضور پیدا کرد و رای خود را به صندوق انداخت.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پس از آنکه رای خود را به صندوق انداخت ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) در مقابل جمع کثیری از نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی حاضر شد و سخنان کوتاهی را ایراد کرد.

وی در ابتدای سخنانش ولادت حضرت زهرا(س) را تبریک گفت و افزود: از حضور سبز همه مردم تشکر می‌کنم که معجزه آفریدند.

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با تاکید بر لزوم حفظ آرای مردم  بیان کرد: من به همه مردم قول داده‌ام که از رای آنها صیانت کنم. همه ما تا انتهای رای‌گیری بیداریم. از همه مسئولان اجرایی هم می‌خواهم این امانت سنگین را حفظ کنند.

رأی مراجع

مراجع عظام تقلید دیروز با حضور در پای صندوق‌های رای حضور خود را در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند.

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی پس از انداختن رای خود به صندوق سیار شماره 396 گفت: تمام قرائن و شواهد نشان می‌دهد که انتخابات خوبی در پیش‌رو داریم.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله العظمی  لطف‌الله صافی گلپایگانی نیز رای خود را به صندوق سیار 397 انداخت و گفت: مردم باید به فردی که به اقشار ضعیف نگاه فوق‌العاده داشته باشد رای دهند.

آیت‌الله العظمی یوسف صانعی نیز پس از آنکه رای خود را در صندوق سیار شماره 396 انداخت با تاکید بر اینکه از سال 35 در خدمت امام و انقلاب بودم ولی هیچگاه شرایط را مانند امروز برای حضور در انتخابات حساس ندیدم، افزود: عقل، حضور در انتخابات را الزام می‌کند و اینکه باید رای داد و اگر رای ندهیم مسئول عواقب آن هستیم.

آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی نیز پس از آنکه رای خود را به صندوق انداخت، اذعان داشت: اهمیت وحساسیت موضوع انتخابات بر همگان روشن است و لازم است همه مردم در پای صندوق‌های رای حضور داشته باشند.

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در نخستین ساعات رای‌گیری رای خود را در صندوق شماره 397 قم انداخت و اظهار داشت: رای دادن یک وظیفه دینی و شرعی است و شایسته است در انتخابات ریاست‌جمهوری به کاندیدای اصلح‌تر رای داده شود

کد خبر 83406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز