پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

برای شناخت یک کاندیدای اصلح چه باید کرد؟ چطور می‌توان حالا که کمتر از 24ساعت به انتخابات مانده، از روی رفتار یک کاندیدا متوجه صلاحیت او برای نمایندگی در قوه مقننه شد؟

دانیال معمار

تقریبا همه کاندیداها می‌گویند که معتقد به اسلام، جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه هستند، همه کاندیداها هم کم‌وبیش سابقه و تجربیات مشخصی دارند، همگی از فیلتر شورای نگهبان هم عبور کرده‌اند و درضمن همه آنها یکسری برنامه بزرگ و کوچک برای حضور در مجلس ارائه داده‌اند. در این شرایط یکسان چه باید کرد؟ تفاوت در برنامه‌ها هم که بیشتر اختلاف‌سلیقه است، آیا این اختلاف سلیقه می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری و حذف یا اضافه کردن یک نفر باشد؟

راه تشخیص را که رهبری فرمودند. مطالعه، تحقیق، دقت در اظهارات، شنیدن از افراد مطلع و مشورت با افراد آگاه، 5کلید پیشنهادی رهبر انقلاب برای شناخت فرد اصلح است. اما شاید در این زمان اندک تا انتخابات، بهترین محک برای تشخیص صلاحیت یک کاندیدا، نگاه به رفتار او در این روزها و شب‌های قبل از انتخابات باشد. کاندیدایی که این روزها برای شروع تبلیغاتش، مجلسی آنچنانی برپا می‌کند، مشخص است که فردای ورود به مجلس هم دنبال رانت‌ها و زدوبندهای اقتصادی خواهد رفت. کاندیدایی که امروز برای تخریب رقیب دست به هر نوع بی‌اخلاقی می‌زند، معلوم است که فردای نشستن روی کرسی‌های مجلس و به‌محض قدرت گرفتن، دست به هر کار غیراخلاقی ممکن خواهد زد. از آن طرف کاندیدایی که امروز حاضر است به نفع وحدت یک جریان سیاسی‌، از خواسته‌های خود بگذرد یا کاندیدایی که به تبلیغ برنامه‌های خود و دستاوردهای نظام برای بالابردن مشارکت مردم می‌پردازد معلوم است که در مجلس هم تصمیماتش را نه بر مبنای سود شخصی یا گروهی که بر مبنای منفعت جمعی و آنچه به صلاح مردم کشور است خواهد گرفت.

پیامبران الهی، موفق به جذب قلب‌های مردم می‌شدند؛ می‌دانید چرا؟ چون عملا اخلاق الهی را در رفتارشان رعایت می‌کردند. آنها بخشنامه صادر نمی‌کردند که بله، از امروز به بعد باید قلب‌های مردم نسبت به آنها رئوف‌تر و مهربان‌تر باشد. بخشنامه‌های آنها، اخلاق عملی‌شان بود که باعث می‌شد دیگران جذبشان شوند. در مورد انتخابات هم این اخلاق تبلیغاتی و عملی و سیره واقعی کاندیداها و طرفداران آنهاست که جذب‌کننده دیگران است. اگر می‌خواهید در شهری، بلندترین ساختمان را بسازید، 2راه دارید؛ یا اینکه همه ساختمان‌های دیگری را که بلندتر از ساختمان شما هستند ویران کنید که به‌نظر عاقلانه نیست یا اینکه به جای ویران کردن ساختمان‌های دیگران، روی ساختمان خودتان کار کنید. با ویران کردن زمین دیگران، محصولات ما بیشتر نخواهد شد. این درسی است که این روزها و در تبلیغ‌های کاندیداها باید آویزه گوش‌مان کنیم.

دانیال معمار؛ سردبیر

کد خبر 836258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha