نمایندگان 3 نامزد معترض به نتایج انتخابات با نمایندگان شورای نگهبان دیدار و درباره مفاد اعتراضی به گفت‌وگو پرداختند.

عباسعلی کدخدایی به نمایندگی از شورای نگهبان و علی اکبر محتشمی پور، داوود دانش جعفری و غلامحسین کرباسچی به‌ترتیب به نمایندگی از میر حسین موسوی، محسن رضایی و مهدی کروبی در نشست دیروز حضور یافتند.

پس از این نشست، سخنگوی شورای نگهبان و علی اکبر محتشمی‌پور با خبرنگاران نشست‌های جداگانه‌ای برگزار و آخرین خبرها را در این زمینه تشریح کردند.

پس از آنکه روز یکشنبه دبیر شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای آمادگی این شورا را برای رسیدگی به کلیه شکایات و اعتراض‌های نامزدها در یک فرصت 10روزه اعلام کرد، دیروز سخنگوی شورای نگهبان از توافق این شورا با نامزدها برای بازشماری آرای برخی حوزه‌ها با حضور نمایندگان نامزدها خبر داد.

عباسعلی کدخدایی در یک نشست خبری که بر خلاف رویه گذشته این شورا در روز سه‌شنبه و به‌صورت فوق‌العاده برگزار شد، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او  در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص جلسه صبح دیروز این شورا با نمایندگان نامزدهای معترض گفت: در این جلسه دلایل و استنادات اعتراض نامزدها شنیده شد و روند قانونی رسیدگی به شکایات را توضیح دادیم و قرار شد مطالبی که عنوان شد در جلسه عمومی شورای نگهبان مطرح شود.

کدخدایی افزود: تلاش خواهیم کرد تا جایی که امکانپذیر است در یک روند اطمینان‌سازی‌ حرکت کنیم و اگر قرار شد در جایی بازرسی یا بازشماری داشته باشیم، پیشنهاد کرده‌ایم که با حضور نمایندگان نامزدها باشد. برخی نامزدها بازشماری برخی صندوق‌ها را خواسته‌اند که اجمالا موافقت کرده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه محورهای مهم اعتراض نامزدها چه بوده است، تصریح کرد: اعتراض‌ها به‌صورت کتبی ارسال شده و در جلسه‌ای که با نمایندگان نامزدها برگزار شد موضوع‌های شکایات به‌صورت کلی و جزئی مطرح شده است.

وی افزود: بررسی صلاحیت‌ها، روند کلی انتخابات، استفاده از امکانات دولتی توسط برخی از نامزدهای ریاست‌جمهوری، برگزاری مناظره‌هایی که با حواشی زیادی همراه بود و اینکه مناظرات روند انتخابات را تغییر داده از جمله موارد اعتراض‌های کلی نامزدهاست.

کدخدایی گزارش تخلفات در برخی شعبه‌ها و شهرستان‌ها را به‌عنوان اعتراض‌های جزئی نامزدها عنوان کرد و گفت: از آنها خواسته‌ایم در این باره مستندات خود را کامل کنند.

نتایج اولیه

وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر اینکه با وجود اینکه گفته‌اید نتایجی که از سوی وزارت کشور اعلام شده نتایج اولیه است و نتایج نهایی باید به تایید شورای نگهبان برسد، آیا حضور رئیس‌جمهوری در یک برنامه تلویزیونی و همچنین در یک همایش سیاسی در میدان ولیعصر و اعلام پیروزی‌‌اش مخالف نص صریح قانون نیست، خاطرنشان کرد: نص صریح قانون می‌گوید نتایجی که از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود نتایج اولیه است و شورای نگهبان بین 7 تا 10 روز فرصت دارد تا صحت آن را اعلام کند؛ این امر یک روند کلی است که در انتخابات گذشته نیز وجود داشته است.

کدخدایی با اشاره به اینکه فرصت 3روزه‌ای برای دریافت شکایات از سوی نامزدهای معترض تعیین شده بود، گفت: روز دوشنبه سومین شکایت نامزدهای معترض، تسلیم شورای نگهبان شد. شکایات این نامزدها در یک فرصت 10روزه در جلسه عمومی شورای نگهبان مطرح خواهد شد و سپس نتیجه را به اطلاع عموم می‌رسانیم.

امکان تغییر فیزیکی آرا

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در این دوره از انتخابات از جهت روند رسیدگی به جریان سالم برگزاری انتخابات 2 اقدام تازه صورت داده بودیم. به این ترتیب که مکانی را برای مهر نظارت در برگه‌های اخذ رای در نظر گرفتیم و از سوی دیگر بازرسان ویژه‌ای را به برخی از نقاطی که احتمال تخلفات می‌رفت اعزام کردیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا امکان جابه‌جایی 10 میلیون رای وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: امکان تغییر فیزیکی آرا به این شکل وجود ندارد و هیچ کدام از این نامزدها هم این ادعا را مطرح نکرده است.

کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اگر پس از بررسی نهایی، ادعای عدم‌سلامت انتخابات به اثبات نرسد آیا تهمت‌ها و افتراها به‌صورت جرم قابل پیگیری خواهد بود؟ گفت: تبصره 3 ماده 80 قانون انتخابات این موضوع را به‌طور کامل توضیح داده است.

درصورتی که شاکی بدون دلیل و مدرک و مغرضانه داوطلبان انتخاباتی را متهم کند و عمل شاکی عنوان افترا داشته باشد قابل تعقیب و پیگیری است.

مکانیسم نظارتی شورا

خبرنگار دیگری با اشاره به حضور 2 عضو شورای نگهبان در میتینگ‌های انتخاباتی یکی از نامزدها، گفت آیا با وجود این می‌توان اعتماد مردم را در بی‌طرفی شورای نگهبان جلب کرد که کدخدایی پاسخ داد: مکانیسم نظارتی شورا جانبدارانه نیست. حضور اعضای شورا به این معنا نیست که آنها بی‌طرفی خود را رعایت نمی‌کنند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او درباره احتمال ابطال آرا پرسید گفت: اگر شما احتمال را می‌پرسید، این احتمال دور از ذهن نیست اما اینکه ادعاهایی که شده چقدر صحت دارد؟ باید بررسی صورت گیرد و نتیجه اعلام شود.

وجدان عمومی

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که از او پرسید این انتخابات وجدان عمومی را اقناع نکرده و با استناد به حضور یکی از اعضای شورای نگهبان در دولت فعلی گفت برخی معتقدند ناظران و مجریان انتخابات یکسان هستند، خاطرنشان کرد: پیشداوری شما مبنی بر اینکه انتخابات وجدان عمومی را اقناع نکرد، درست نیست؛ شما می‌توانید بگویید اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که ما هم این اختلاف نظرها را قبول داریم.

وی ادامه داد: انتخابات یک فعالیت اجتماعی– سیاسی است و احتمال اینکه تخلفاتی در آن اتفاق بیفتد طبیعی است اما مهم این است که چگونه با این تخلفات برخورد شود. در این انتخابات نیز ممکن است تخلفاتی صورت گرفته باشد که ما آن را بررسی می‌کنیم.

کدخدایی افزود: لازم نیست برخی مطالبی راکه رسانه‌های خارجی مطرح می‌کنند بگوییم و آب به آسیاب دشمن بریزیم.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، افزود: شورای نگهبان مدافع تمامی آراست و تفاوتی بین کسی که رأی آورده و آنکه رای نیاورده قائل نیست زیرا همه از ملت ایران هستند. ما سعی می‌کنیم آنچه در چارچوب وظایف برایمان پیش‌بینی شده به شکایات رسیدگی کنیم و نتایج را بیان کنیم.

همه تخلف‌های مورد ادعا

محتشمی پور، نماینده میرحسین موسوی گفت: بررسی دخالت‌های عوامل دولتی و نهادها به‌صورت سازمان یافته در انتخابات و میزان تاثیر آن، بررسی استفاده از امکانات دولتی و موقعیت شغلی و میزان تاثیر آن از جمله این موارد هستند.

وی ادامه داد: بررسی موضوع خریداری رای و پرداخت‌های منتهی به زمان انتخابات و میزان تاثیر آن، بررسی مقدار واقعی شرکت‌کنندگان در انتخابات، بررسی مهندسی آرا و تعیین و اعلام سهمیه و درصد رای برای نامزدها توسط وزارت کشور و بررسی گروه سایه مدیریت انتخابات از دیگر موارد مهم در این زمینه هستند.

محتشمی‌پور همچنین برخی موارد دیگر از 15 ایراد مورد شکایت را ذکر کرد: بررسی علل مانع‌تراشی برای حضور نمایندگان نامزدها در هیأت‌های اجرایی هنگام پلمب صندوق‌ها، هنگام شمارش آرا در شعب اخذ رای و امکان تجمیع آرا و تاثیر آن، بررسی علت اعلام سریع نتایج قبل از پایان اخذ رای از طریق سیستم رایانه‌ای و بدون طی مراحل قانونی و برخلاف نامه رسمی شورای نگهبان مبنی بر دستی بودن شمارش.

این عضو مجمع روحانیون ادامه داد: از دیگر مواردی که در این چارچوب مورد نظر ماست: بررسی تبلیغات جانبدارانه صدا و سیما به سود کاندیدای خاص برخلاف ادوار قبل، بررسی تاثیر افتراهای مجرمانه در صدا وسیما و مراکز تبلیغاتی نسبت به مقامات نظام از جهت خدشه دار کردن رقیب و جلب آرا، بررسی مدیریت تعرفه ( تعداد واقعی چاپ شده) علت عدم‌توزیع مناسب و کم آمدن تعرفه در تعدادی از استان‌های مهم و نهایتا بررسی مدیریت زمان و علت عجله وزیر کشور برای کاهش اخذ آرا و موارد دیگر که کمیته، خود آن را تکمیل و اصلاح خواهد کرد.

پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب

علی‌اکبر محتشمی‌پور دیروز پس از جلسه مشترک با نمایندگان 2 نامزد دیگر و سخنگوی شورای نگهبان، در نشستی خبری اعلام کرد که در این جلسه پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت یاب برای حل مشکل انتخابات اخیر در کشور را به شورای نگهبان ارائه کرده است.

نماینده میرحسین موسوی همچنین خبر داد که نظر دانش‌جعفری بازشماری آرای تعداد بسیار زیادی حوزه‌ انتخابیه بود و پیشنهاد کرباسچی ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن بود. به گفته محتشمی‌پور پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مورد تایید نمایندگان 2 نامزد دیگر قرار گرفت.

محتشمی‌پور جزئیات این پیشنهاد را توضیح داد و گفت: ترکیب این هیأت عبارت است از 3 نفر از نمایندگان مراجع تقلید، 4 نفر از نمایندگان نامزدها، یک نفر از وزارت کشور که به سود نامزدی موضع رسمی نگرفته باشد، یک نفر از شورای نگهبان که به نفع نامزدی موضع نگرفته باشد و یک حقوقدان دانشگاهی که قاضی بی‌طرف با معرفی کانون وکلا باشد به‌علاوه دادستان کل کشور، رئیس قوه قضاییه و رئیس بازرسی کل کشور.

کد خبر 83705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز