یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

گروه سیاسی: با وجود اینکه صادق محصولی وزیر کشور، لحظاتی پس از شمارش آرا در یک نشست خبری، تلاش کرده بود تا به ابهاماتی که برای برخی از نامزدها و هواداران‌شان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری دهم پیش آمده بود جواب دهد

دیروز شکایت میرحسین موسوی و محسن رضایی جهت رسیدگی به این ابهامات تسلیم شورای نگهبان شد

همه اطلاعات

محسن رضایی که طبق اعلام وزارت کشور با مجموع آرای 678 هزارو 240 رای نفر سوم این دوره از انتخابات شده است، قبل از آنکه متن شکایت خود را رسانه‌ای کند نامه‌ای به وزارت کشور  نوشت و از این وزارتخانه خواست تا همه اطلاعات راجع به آرای شمارش شده به سرعت در اختیار نمایندگان وی قرار داده شود.

آنچنان که از نامه وی برمی‌آید، نتایج آرا در شعب اخذ رای و حوزه‌های انتخابیه به تفکیک و اطلاعات مربوط به رای دهندگان در هر شعبه اخذ رای به همراه کدهای ملی ثبت شده شرکت‌کنندگان مورد ابهام رضایی است که از وزارت کشور درخواست کرده است تا این اطلاعات را در اختیار نمایندگانش قرار دهد.

میرحسین موسوی دیگر نامزد این دوره از انتخابات نیز که طبق اعلام وزارت کشور با کسب بیش از 13 میلیون رای پس از احمدی‌نژاد قرار گرفته و معترض نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دهم است دیروز اعلام کرد که طی نامه‌ای تقاضای خود را برای رسیدگی به ابهامات انتخابات اخیر به شورای نگهبان ارائه کرده است.

پایبندی‌ها

به گزارش ایلنا، وی در بیانیه‌‌اش با ابراز نگرانی از خطراتی که متوجه دستاوردهای عظیم انقلاب است، تاکید کرد: به‌عنوان کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن پایبندیم اصل ولایت فقیه را یکی از ارکان این نظام می‌دانیم و حرکت سیاسی را در چارچوب‌های قانونی دنبال می‌کنیم. 

حسن رضایی نیز در بیانیه دومش که اشاره به تسلیم شکایتش به شورای نگهبان دارد به حوادث حاشیه‌ای دیروز تهران اشاره کرده و نوشته است: مردم و مسئولان نظام را به آرامش و وحدت دعوت کرده، به هواداران خود نیز توصیه می‌کنم با توجه به شکایتی که درخصوص نتایج اعلام شده به شورای نگهبان داشته‌ام، تا رسیدگی به شکایات و اعلام نتیجه، آرامش و متانت خود را حفظ کنند.

نامه موسوی به شورای نگهبان

میرحسین موسوی و محسن رضایی در نامه‌های جداگانه‌ای به شورای نگهبان خواستار رسیدگی به ابهامات موجود در روند شمارش آرا و برخی شبهات دیگر در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شدند. میرحسین موسوی در نامه‌‌اش خطاب به اعضای شورای نگهبان، مدعی رفتارهای غیرقانونی مجریان و برگزارکنندگان انتخابات‌شده و همچنین بررسی ابطال انتخابات ٢٢ خردادماه را خواستار شد. 

آماده دریافت شکایات

نایب رئیس کمیسیون اصل نود نیز در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس، شورای نگهبان را ناظر بر انتخابات و مرجع رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی دانست و گفت: کل فرایند انتخابات اعم از اجرا و نظارت در حیطه وظایف وزارت کشور و شورای نگهبان است و هیچ نهاد دیگری به‌صورت مستقیم حق ورود به این مسئله را ندارد.

ابراهیم نکونام، در واکنش به مطالبی که علیه برخی اشخاص و مسئولان کشور در جریان مناظره‌های انتخاباتی مطرح شده است، گفت: درصورتی‌که هر یک از افرادی که در برنامه‌های صداوسیما از آنها  نام برده شد،  به کمیسیون اصل نود، شکایت کنند، آن را رسیدگی خواهیم کرد.

شورای حکمیت

عماد افروغ نماینده مجلس هفتم نیز در واکنش به شبهه‌های انتخاباتی که برای نامزدها و برخی هواداران‌شان پیش آمده است، از اعلام زودهنگام آرا انتقاد کرد و برای رفع ابهامات خواستار تشکیل شورای حکمیت شد.

وی در گفت‌وگو با همشهری با تاکید بر این نکته که شورای حکمیت در زمان امام خمینی‌(ره) و در مواردی که اختلافاتی درباره نتایج انتخابات پیش می‌آمد تشکیل می‌شد، گفت: در شرایط فعلی، کارآمدترین شیوه برای اثبات اخلاق‌مداری در نظام جمهوری‌اسلامی تشکیل شورای حکمیت است.

بیانیه شورای نظارت

همزمان با انتشار خبر تسلیم شکایات موسوی و رضایی به شورای نگهبان، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: شورای نگهبان، از کلیه نامزدهای محترم و هواداران خوب آنها که در افزایش شور انتخاباتی تلاش کردند سپاسگزاری کرده و یکبار دیگر تاکید می‌کند که در پاسداری و صیانت از آرای یکایک شهروندان محترم جمهوری اسلامی ایران، کمال دقت و مراقبت را داشته و خواهد داشت و در این راه هیچ‌گونه کوتاهی نخواهد کرد.

محسن رضایی البته دیروز از رویکرد گزینشی پخش اخبار و پیام‌های نامزدها در رسانه ملی انتقاد کرد.

توصیه به نیروی انتظامی

در 2 بیانیه‌ای که دیروز توسط میرحسین موسوی و محسن رضایی منتشر شد نکته مشترکی نیز وجود داشت و البته این درخواست از سوی مهدی کروبی هم مطرح شد. این 3 نامزد از نیروی انتظامی خواسته‌اند تا با صبر و بردباری با مردم برخورد کنند تا مبادا فرصتی در اختیار بدخواهان قرارگیرد.

رضایی نوشت: نهادهای اجرایی و نظارتی باید سریعاً به سؤالات و ابهامات مردم پاسخ قانع‌کننده دهند تا خدشه‌ای به اعتماد به‌وجود آمده، وارد نشود.

موسوی هم در بیانیه‌‌اش نوشت: قدرت نیروهای نظامی و انتظامی کشور ما همواره در وحدت آنها با مردم بوده است و در آینده نیز چنین خواهد بود.

کد خبر 83567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز