مجموع نظرات: ۱۳
یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

پسته یکی از آجیل‌های بسیار لذیذ و پرطرفدار است که غالبا در سبد خرید شب عید تمام ایرانیان جا دارد. بسیاری از ما در زمان خرید، انواع پسته را نمی‌شناسیم و تصور می‌کنیم که فقط پسته در دو نوع خام و بو داده وجود دارد، اما باید گفت که تنوع این آجیل بسیار بالاست.

image-20240324122122-1.jpeg

تا به حال بیش از ۶۰ نوع پسته ایرانی شناسایی شده است. هر نوع پسته طعم و شکل ظاهری متفاوتی دارد. با شناخت انواع پسته و ویژگی‌های آنها این بارهنگام خرید پسته، پسته لذیذتری را برای نوروز انتخاب خواهید کرد.

انواع پسته در ایران بر اساس ظاهر

پسته از آجیل‌های بومی ایران است و مرغوب‌ترین پسته جهان نیز در کشور ما کشت می‌شود. پسته ایرانی تنوع بسیار زیادی دارد تا به حال بالغ بر ۶۰ گونه پسته شناسایی شده است. انواع پسته از جنبه‌های مختلفی مانند ظاهر، رنگ، طعم، محل کشت و ... با هم تفاوت دارند. یکی از متداول‌ترین دسته‌بندی‌های پسته بر اساس نوع ظاهر است که شناخت انواع پسته بر اساس ظاهر خرید آن را برای مشتریان ناوارد در شب عید راحت‌تر می‌کند. انواع پسته در ایران بر اساس شکل ظاهری دو نوع است:

پسته فندقی

پسته فندقی یا پسته اوحدی از پسته‌های معروف ایرانی است که به خاطر ظاهر گرد و فندقی به این نام شناخته می‌شود، ولی در دنیا به نام پسته گرد معروف است‌.‌ این دسته در اغلب استان‌های ایران مانند کرمان، یزد، خراسان، فارس، قزوین، تهران و مرکزی کشت می‌شود. اما مرغوب‌ترین و پربارترین پسته فندقی در استان کرمان پرورش می‌یابد. از پسته‌های معروف فندقی پسته‌های کله قوچی و اوحدی هستند. پسته کله قوچی کیفیت بسیار بالایی دارد و اغلب به خارج از ایران صادر می‌شود. پسته اوحدی هم بسیار باکیفیت است و در بازار ایران توزیع می‌شود.

پسته بادامی

پسته بادامی به پسته‌ای که از لحاظ ظاهری کشیده است و ظاهری بادامی شکل دارد، اطلاق می‌شود. معروف‌ترین پسته بادامی شکل، پسته زرند است که خاستگاه آن شهر زرند در ایالت کرمان بوده و هم اکنون در سایر نقاط استان کرمان هم کشت می‌شود. انواع معروف پسته‌های بادامی شکل اکبری، احمد آقایی، سفید نوق و ... هستند. این نوع پسته در استان‌های خراسان، یزد و کرمان کشت می شوند.

معرفی انواع پسته در بازار

اگر برای خرید آجیل و پسته عید به آجیل فروشی‌ها رفته باشید، متوجه می‌شوید که روی هر ظرف پسته اسامی مختلفی مثل کله قوچی، اکبری، شاه‌پسند و ... نوشته شده است که از لحاظ ظاهری تقریبا یکسانند، ولی قیمت آنها با هم تفاوت دارد. در واقع بسیاری از مشتریان متوجه تفاوت انواع پسته بر اساس نام نمی‌شوند و فقط نام پسته‌ها را شنیده‌اند و آنها را از روی شکل نمی‌شناسند. حتی اگر پسته آقا احمدی را به جای پسته کله قوچی به آنها بفروشند، اصلا متوجه این موضوع نخواهند شد. انواع پسته در بازار با اسامی خاصی شناخته می‌شوند که هر یک از آنها ویژگی‌های منحصربه‌فردی را دارد، با شناخت مشخصات هر پسته، راحت‌تر می‌توانید پسته محبوب خود را انتخاب کنید. انواع پسته در بازار ایران شامل موارد زیر می‌شود:

پسته اوحدی

پسته اوحدی یکی از شناخته‌شده‌ترین پسته‌های ایرانی است که اغلب پسته‌های عرضه شده در بازار ایران از این نوع هستند. این پسته نخستین بار توسط کشاورزی به اسم اوحدی در یکی از روستاهای شهرستان رفسنجان شناسایی شده که نام خود را بر روی این گونه از پسته گذاشت و هم اکنون با گذشت بیش از ۵۰ سال این نوع پسته به نام اوحدی شناخته می‌شود. این پسته ظاهری گرد و فندقی شکل دارد؛ رنگ پوست آن استخوانی مایل به کرم بوده و رنگ پوسته مغز آن ارغوانی است.

معرفی انواع پسته برای خرید عید

پسته کله ‌قوچی

پسته کله قوچی از محبوب‌ترین پسته‌های ایران و جهان است که بخش اعظم این پسته به کشورهای دیگر صادر می‌شود. این نوع پسته مانند اوحدی ظاهری گرد و فندقی شکل دارد، اما بسیار درشت‌تر و گران‌قیمت‌تر است‌. رنگ پوسته مغز آن سرخ خاکستری و رنگ پوسته آن هم سفید تقریبا تیره است. به دلیل درشت بودن این پسته، در هر کیلو آن تعداد زیادی پسته وجود ندارد و از سوی دیگر قیمت بالایی دارد که شاید برای برخی از اقشار جامعه خرید آن برای شب عید مقرون به صرفه نباشد.‌

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقای یکی از انواع پسته ایرانی است که در مقایسه با دیگر گونه‌ها دوره باردهی کوتاه و محصول فراوانی دارد. این نوع پسته از نوع بادامی است و اندازه آن بسیار متغیر بوده؛ اندازه هر پسته احمد آقایی بین ۲۲ تا ۳۴ اینچ است‌. رنگ پوسته مغز آن قرمز و پوسته بیرونی آن سفید است. این پسته طعم بسیار منحصربه‌فردی دارد و از سایر گونه‌های پسته لذیذتر است و نه تنها در ایران، بلکه در سرتاسر جهان محبوبیت بالایی دارد. پسته احمد اقایی کرمان و رفسنجان از دیگر نواحی باکیفیت‌تر است. قیمت این نوع در مقایسه با کله قوچی و اکبری با قیمت کمتری عرضه می‌شود، اما از پسته اوحدی قیمت بالاتری دارد.

پسته اکبری

پسته اکبری از معروف‌ترین پسته‌های ایرانی در میان مردم است. این نوع پسته در دسته پسته‌های بادامی شکل قرار دارد و از لحاظ ظاهری کشیده است. پسته اکبری با رنگ پوسته استخوانی یا کرم تیره و رنگ پوسته مغز بنفش_قهوه‌ای شناخته می‌شود. این پسته از لحاظ اقتصادی و در مقایسه با سایر انواع پسته قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد.

پسته عباسعلی

پسته عباسعلی یکی از گونه‌های خوشمزه بوده که از خانواده احمد آقایی است،‌ ولی تفاوت‌هایی با آن دارد. این پسته از پسته‌های بومی شهر دامغان است و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. پسته عباسعلی علاوه بر طعم لذیذ، قیمت بسیار مناسبی دارد و اغلب مردم برای ایام نوروز این پسته خوشمزه را انتخاب می‌کنند.

پسته شاه‌پسند

پسته شاه پسند یکی از معروف‌ترین پسته‌های ایرانی است که در شهر دامغان کشت می‌شود. این نوع پسته به خاطر خندان بودن شهرت بالایی دارد. شاه پسند از پسته‌های بسیار پرطرفدار است که بخش زیادی از آن به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.‌ این پسته ظاهری کشیده و بادامی شکلی دارد و بسیار درشت است. پسته شاه‌پسند در ایام شهریور به صورت تر و تازه و در مابقی سال به صورت خشک در بازار وجود دارد و قیمت آن با توجه به کیفیت مغز، میزان خندان بودن، شکل ظاهری و... تعیین می‌شود.

پسته خنجری

یکی از گونه‌های بسیار محبوب پسته برای پذیرایی از مهمانان در ایام نوروز پسته خنجری است. این گونه از پسته از پسته‌های اعلا و مرغوب ایرانی بوده که در دامغان کشت می‌شود. پسته خنجری در مقایسه با سایر پسته‌ها درشت‌تر است و اغلب به خارج از ایران صادر می‌شود. این پسته از لحاظ ظاهری شبیه به پسته احمد آقایی بوده، ولی طول بیشتری دارد و نوک آن تیزتر است‌.‌ این پسته کاملا خندان است، البته خندان بودن آن از یک سمت است و درجه متوسطی دارد. رنگ پوسته مغز آن بنفش و رنگ پوسته خارجی آن هم استخوانی یا کرمی تیره است.

سخن پایانی

تنوع پسته در بازار ایران بسیار زیاد است و شناخت تمام این گونه‌ها برای افراد مبتدی کار دشواری بوده و اغلب قادر به تشخیص گونه‌های مختلف پسته از هم دیگر نیستند. تمام گونه‌های پسته کاشته شده در ایران به شرط تازه بودن و نگهداری خوب لذیذ و مرغوب هستند و طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان دارند. اگر قصد خرید مغز پسته و انواع پسته ایرانی مرغوب و تازه را دارید به فروشگاه‌های معتبر آنلاین مراجعه کنید.

کد خبر 840646

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • US ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    4 3
    لطفاطریق پول خریدپسته رویادبدید
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    5 0
    این تصاویر مث بعضی تصاویر دیگر دیدنش هوس انگیز و مشکل سازه !!! همشهری تقوا را رعایت کن !
  • صمد IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    9 1
    این دوست عزیز باید میگفت طريقه در آوردن پول پسته رو یاد بدید چون با این اقتصادي که دولت به وجود آورده کسی‌ نمیتونه پسته و آجیل بخره مگر زمین خواری یا اختلاس کرده باشه
  • Bgn GB ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    11 0
    بهتر نبود با این همه توضیح ۴تا عکس هم ضمیمه میکردین تا مخاطب ی تصوری از این شاهنامه داشته باشه؟!
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    6 0
    پسته دیگه چیه؟
    • Rezvan IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      3 0
      پسته یه چیزیه شبیه پیازه
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    3 0
    با همین فرمون پیش بریم قشنگ چندسال دیگه نسل جدید پسته و حتی آجیل نمیشناسه
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    1 0
    من ۵۵سالم هست ۵سال از عمرم در هفته ۲عدد موز و ۱۵۰گرم پسته و ۱۵۰ گرم مغز بادام و سیب و شیر کیک خوردم.اما وقتی سرباز دوران دفاع مقدس شدم ۷حقوق و فوقالعاده حقوم را ندادن . ۲۵ سالگی ۱۲۲۲متر زمین مسکونی سند دار رسمی واگذاری زمین شهری را بعنوان موات مصادر شد و ۲۱۸متر در بیابان لم یزرع بهم دادن که قابل ساخت سکونت نبود.حالا عده ای سهم خوار این سرزمین شدن و دائم خیانت منت سر من و مردم میزارند شهیدان زنده مائیم .تا پسته ما برا دشمن نرود زعفران ما برا دشمن نرود عسل ناب برا دشمن نرود محصولات سمی بی کیفیت پس خورده صادرات خوراک مردم بی نوا نشود....