یوتیوب اعلام کرده است که بیش از یک‌چهارم از سازندگان محتوا در برنامه‌ همراه‌ یوتیوب ازطریق یوتیوب Shorts درآمد کسب می‌کنند.

یوتیوب

به‌ گزارش همشهری آنلاین و به نقل از تک‌ناک، یک سال پس از فعال‌شدن سیستم تقسیم درآمد برای ویدئوهای کوتاه یوتیوب، تعداد زیادی از خالقان محتوا با این روش درآمدزایی می‌کنند.

یوتیوب اخیراً اعلام کرده است که بیش از یک‌چهارم خالقان محتوا در برنامه‌ همراه‌ یوتیوب (YouTube Partner Program) ازطریق یوتیوب Shorts درآمد به‌دست می‌آورند. با درنظرگرفتن اینکه بیش از ۳ میلیون نفر سازنده محتوا در برنامه‌ تقسیم درآمد تبلیغاتی یوتیوب حضور دارند، این آمار به حدود ۷۵۰ هزار سازنده‌ شورتز می‌رسد.

یوتیوب جزئیات مربوط به مبلغ پرداختی اختصاصی به سازندگان Shorts را ارائه نکرده است؛ اما این شرکت در سه سال گذشته درمجموع ۷۰ میلیارد دلار به سازندگان محتوا پرداخت کرده که بخش عمده‌ آن به ویدئوهای طولانی‌تر تعلق داشته است.

با تمام معیارها، محبوبیت شورتز در حال افزایش است. طبق گفته‌ کیمبرلی تیلور، سخن‌گوی یوتیوب Shorts، به وب‌سایت ورج، تعداد شورتز آپلودشده در یوتیوب درمقایسه‌با سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته و ماهانه بیش از ۲ میلیارد سازنده‌ محتوا این قابلیت را روزانه به‌طور میانگین بیش از ۷۰ میلیارد بار مشاهده می‌کنند. این قابلیت ابتدا در سال ۲۰۲۰ عرضه و از آن زمان به‌بعد با پلتفرم یوتیوب یکپارچه‌تر شده است.

با وجود این رشد، Shorts هنوز از تأثیرگذاری و پایگاه کاربری شورتز تیک‌تاک بی‌بهره است. این پلتفرم رقیب آن‌قدر محبوب است که کاربرانش در اوایل این ماه خطوط تلفن کنگره را برای اعتراض علیه احتمال ممنوعیت یا فروش اجباری تیک‌تاک اشغال کردند. درحال‌حاضر، آینده‌ تیک‌تاک در ایالات متحده با وجود لایحه‌ای در سنا که خواستار ممنوعیت یا فروش این پلتفرم است، همچنان نامشخص به‌نظر می‌رسد.

نمونه‌ای از ویدئوهای کوتاه یا همان Shorts کانال یوتیوب همشهری

درحالی‌که خروج گسترده‌ای از تیک‌تاک اتفاق نیفتاده است، به‌نظر می‌رسد قابلیت کسب درآمد از Shorts انگیزه‌ بیشتری به یوتیوبرهای محلی برای تجربه‌ این قابلیت داده است. بسیاری از سازندگان پربازدید محتوا در یوتیوب، ازجمله MrBeast و Like Nastya و Markiplier، حالا به ساخت محتوا در شورتز روی آورده‌اند.

تاد شرمن، مدیر محصول یوتیوب Shorts، بر این باور است که ارتباط شورتز با اکوسیستم گسترده‌ یوتیوب به آن دربرابر رقبا برتری می‌دهد. برخلاف تیک‌تاک، کاربران یوتیوب می‌توانند به‌راحتی از تماشای شورتز سازنده‌ محتوا به تماشای ویدئوهای کامل او یا عضویت در کانال او بروند. این اتفاق معمولاً برای سازندگان محتوا فرصت‌های درآمدزایی بهتری به‌همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

شرایط یوتیوب برای کسب درآمد ازطریق Shorts آسان‌تر از تیک‌تاک است که ازنظر تئوری، به سازندگان بیشتری فرصت کسب درآمد می‌دهد. بااین‌همه، همچنان برخی از سازندگان محتوا فقط با شورتز نمی‌توانند به درآمد مناسبی برسند. شاید دلیل این مسئله درآمد بسیار کمتر Shorts از ویدئوهای طولانی‌تر یوتیوب باشد. ازاین‌رو، بسیاری شورتز را روشی برای جذب مخاطب جدید به کانال اصلی خود می‌دانند.

از درآمد تبلیغاتی Shorts، یوتیوب ۵۵ درصد را برای خود برمی‌دارد و ۴۵ درصد باقی‌مانده به سازندگان محتوا می‌رسد. این برعکس سهمی است که یوتیوب به سازندگان ویدئوهای طولانی‌تر می‌دهد. یوتیوب دلیل این موضوع را هزینه‌های لایسنس موسیقی برای Shorts عنوان می‌کند. به‌نظر نمی‌رسد که این تقسیم درآمد برای شورتز به این زودی‌ها تغییر کند.

نکته‌ مهم دیگر این است که اکثر سازندگان یوتیوب شورتز از بخش‌های دیگر یوتیوب درآمد کسب می‌کنند. نزدیک به ۸۰ درصد سازندگانی که ازطریق Shorts واجدشرایط ورود به برنامه‌ همراه‌ یوتیوب شده‌اند، از بخش‌های دیگر این پلتفرم، ازجمله ویدئوهای طولانی‌تر و حمایت مالی طرفداران درآمد کسب می‌کنند. این موضوع برای یوتیوب موفقیت به‌حساب می‌آید و نیز نشان می‌دهد که فرصت کسب درآمد از ویدئوهای کوتاه ممکن است هنوز محدود باشد.

کد خبر 841160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha