معاریو به نقل از دیپلمات‌ها نوشته با پایان انتخابات شهرداری‌ها ترکیه سفیرش را به سرزمین های اشغالی بازمی گرداند!

اردوغان

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: روزنامه عبری زبان معاریو گزارش داده که دولت ترکیه پس از پایان کارزارهای انتخابات شهرداری‌ها در این کشور قصد دارد تا روابطش را با رژیم صهیونیستی ترمیم کرده و سفیر خود را به سرزمین های اشغالی باز گرداند.

ترکیه در اعتراض به حملات اسرائیل به غزه سفیر خود را از سرزمین‌های اشغالی فراخوانده بود، اقدامی که به نوشته روزنامه عبری زبان معاریو کاربرد انتخاباتی داشته و در واقع تلاشی بوده برای جلب آرای اسلامگرایان در ترکیه. این استراتژی با پایان انتخابات و شکست حزب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در انتخابات به پایان رسیده و اکنون آنکارا قصد دارد تا روابط خود را با تل‌آویو ترمیم کند.

آنطور که روزنامه معاریو دوم آوریل (سه‌شنبه) نوشته، چند هفته پیش که اردوغان در یک اظهارنظری توئیتری نتانیاهو را به‌دلیل جنایاتش در غزه به خدا واگذار کرده بود، یسرائیل کاتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، سفیر ترکیه را احضار کرده و در این دیدار دیپلمات ترکیه به کاتس اطمینان داده که موضع‌گیری‌های تند اردوغان علیه تل آویو به‌دلیل ملاحظات سیاسی در آستانه انتخابات شهرداری‌ها است! و به محض پایان یافتن انتخابات، روابط دو طرف با بازگشت سفیر ترکیه به اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) و دعوت از سفیر اسرائیل برای بازگشت به ترکیه ترمیم خواهد شد.

با آغاز جنگ غزه و توقف ظاهری روابط دیپلماتیک آنکارا و تل‌آویو، آمارها حاکی از آن است که تجارت بین ترکیه و رژیم صهیونیستی نه تنها ادامه داشته بلکه رشد هم کرده است. بر اساس آمارهای اعلام شده،‌ صادرات ترکیه به سرزمین‌های اشغالی در بحبوحه جنگ غزه ۳۴.۸ درصد افزایش یافته و از ۳۱۹.۵ میلیون دلار در ماه نوامبر 2023به ۴۳۰.۶ میلیون دلار در ماه دسامبر سال گذشته میلادی رسیده است.مهمتر از همه، ترکیه همچنان یک بازیگر کلیدی در زنجیره تامین نفت اسرائیل است که حدود ۴ درصد از آن از طریق ترکیه از جمهوری آذربایجان وارد می‌شود. با وجود درخواست های ایران برای توقف صادرات نفت و مواد غذایی به سرزمین‌های اشغالی در همبستگی با فلسطینی‌ها، آنکارا در حفظ منافع استراتژیک خود با تل آویو اصرار دارد.

در انتخابات محلی یکشنبه ترکیه، حزب مخالف جمهوری خلق (CHP) در ۱۵ شهر بزرگ از جمله در آنکارا پایتخت و همچنین در استانبول، جایی که اردوغان دهه ها پیش به عنوان شهردار فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد، پیروز شد. به‌گزارش رویترز، این شکست در انتخابات بدترین شکست اردوغان و حزب عدالت و توسعه به رهبری او از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۰۳ بوده است.

کد خبر 841905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha