عمارتی در پایتخت که در نمای خود کتیبه‌هایی با نمادهای دوران کیانی و هخامنشی دارد، این روزها به یکی از بیمارستان های خاص شهر تهران تبدیل شده است. از این خانه با کاشیکاری های منحصر به فردش روایت های زیادی دارد.  

سلامت

همشهری- مریم باقرپور: میرزا معصوم فاضل‌عراقی از مؤسسان کانون وکلای دادگستری و مستشار اواخر دوره قاجار بود. او پس از اینکه پای منبر ملک‌المتکلمین از کمبود فضای درمانی و مشکلات نیازمندان در این زمینه مطلع شد، خانه‌اش را برای درمان نیازمندان وقف کرد. خانه ای که این روزها نام بیمارستان دادگستری برآن حک شده است.

بیمارستانی در دل عمارت

سال۱۳۳۴ به خواست معصوم فاضل‌عراقی خانه‌اش، به‌عنوان بیمارستان زنان دادگستری وقف و بعد از ۱۰سال هم ساختمان‌های دیگری به آن افزوده شد. سال۱۳۵۲ به‌ دستور دکترحسن حکمت، رئیس وقت بیمارستان، تغییراتی در بنا و ساختمان موقوفه فاضل‌عراقی به‌وجود آمد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت دادگستری تصمیم گرفت که ساختمان را به کل تخریب و به‌جای آن بیمارستان ۵ طبقه‌ای بسازد که با مخالفت شدید سازمان میراث فرهنگی روبه‌رو شد و در نتیجه این کار انجام نشد. سرانجام این عمارت در سال۱۳۷۰ زیرنظر کارشناسان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد و در فهرست میراث ملی کشورمان به ثبت رسید.

عمارت قجری با معماری متفاوت

قدمت این عمارت پوشیده‌شده از آجر، به دوره قاجار نسبت داده می‌شود. پلان ساختمان، مستطیل‌شکل بوده و سازنده و معمار عمارت با پیش‌رفتگی و فرورفتگی‌ها در نما، تنوع ایجاد کرده است. بخش مرکزی نما با در شیشه‌ای در قسمت همکف و پنجره‌ای تمام‌شیشه‌ای در طبقه اول، پیش‌آمده‌ترین قسمت این بنا به‌شمار می‌آید. روی کاشی‌های عمارت هم تصاویر شاهان و پادشاهان ایران باستان نقش بسته است که گردشگران و مراجعه‌کنندگان می‌توانند آنها را مشاهده کنند. در حال حاضر بیمارستان دولتی ۸۱ تخته‌خوابی‌ای در این عمارت دایر است و خدمات درمانی در زمینه تخصص‌های داخلی، جراحی، زنان و زایمان، چشم‌پزشکی، قلب، نورولوژی و سی‌سی‌یو ارائه می‌شود.

نشانی: خیابان انقلاب اسلامی، ضلع غربی میدان فردوسی، کوچه پارس

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: فردوسی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: فردوسی

امکان عکاسی: دارد

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

کد خبر 842332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha