شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

محدوده سرچشمه و عودلاجان در سال‌های نسبتا دور، به‌خصوص در دوره قاجار، محل زیست رجال صاحب منصب پایتخت بود و به همین دلیل در مقایسه با سایر محله‌های تهران، خانه‌های قجری یا به‌عبارتی بناهای تاریخی بیشتری دارد.

خانه معتمد‌السلطنه

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی:خانه تاریخی معتمدالسلطنه در محله سرچشمه یک خانه قجری به‌حساب می‌آید و مدتی محل سکونت عبدالله وثوق، فرزند ابراهیم‌خان معتمد السلطنه، بوده است. عبدالله وثوق، برادر صلبی وثوق‌الدوله و قوام‌السطنه و از رجال قابل اعتماد دربار مظفرالدین‌شاه بوده و گفته می‌شود در دهه ۲۰شمسی در این خانه تاریخی زندگی کرده است. او در دوره حکومت مظفرالدین‌شاه برای ادامه تحصیل در امور مالی به فرانسه فرستاده شد و بعد از بازگشت در پست وزیر مالیه مشغول به کار شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

در همان سال‌ها بود که پدرش برای او از مظفرالدین‌شاه لقب «وثوق‌السطلنه» را گرفت چرا که گفته می‌شود مظفرالدین‌شاه اعتماد خاصی به او داشته است. عبدالله وثوق از دوره چهارم تا ششم به‌عنوان نماینده وارد مجلس ملی شد و با مرگ پدرش در سال ۱۲۹۷ لقب «معتمدالسلطنه» همچون میراث به او رسید.

خانه سوگلی مظفرالدین شاه در کدام محله تهران است؟

محدوده سرچشمه و عودلاجان در سال‌های نسبتا دور، به‌خصوص در دوره قاجار، محل زیست رجال صاحب منصب پایتخت بود و به همین دلیل در مقایسه با سایر محله‌های تهران، خانه‌های قجری یا به‌عبارتی بناهای تاریخی بیشتری دارد. خانه ۸۰۰مترمربعی معتمدالسلطنه را هم باید در زمره همین خانه‌های تاریخی قرار داد؛ عمارتی زیبا با معماری چشمنواز ایرانی که درهای چوبی و گره‌چینی‌های آن برای گردشگران جذاب است.

خانه سوگلی مظفرالدین شاه در کدام محله تهران است؟

این خانه تاریخی مملو از تزیینات داخلی و نازک‌کاری است و ارسی‌های کم‌نظیری دارد که به خوبی شکوه معماری تهران قدیم را به نمایش می‌گذارد. در مرمت و بازسازی این خانه تلاش شده تا شکل و فرم اولیه بنا حفظ شود و قسمتی به آن اضافه یا بخشی از آن حذف نشود.

این خانه تاریخی که این روزها به یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران تبدیل شده در محله سرچشمه و کوچه قوام‌الحضور قرار دارد.قوام‌الحضور یکی دیگر از لقب‌هایی است که در یک برهه‌ای به عبدالله وثوق داده بودند و با گذشت سال‌های طولانی روی سر در یکی از کوچه‌های تهران دیده می شود.

کد خبر 842349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha