هدف بایدن و تل‌آویو در غزه یکی است اما تحقق این هدف توسط نتانیاهو است که با منافع آمریکا در تضاد است.

بايدن

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، ماه گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‎سی در موضع‌گیری کم‌سابقه علیه متحد وفادارش ـ اسرائیل ـ حمله به رفح بدون برنامه‌ای متمرکز برای در نظر گرفتن امنیت غیرنظامیان خط قرمزی است که اگر تل‌آویو از آن عبور کند ممکن است مواضع آمریکا را نسبت به این جنگ تغییر دهد. پس از آن بود که رسانه‌های عبری زبان به نقل از منابع سیاسی گزارش دادند که تنش‌های بایدن و نتانیاهو در تماس تلفنی اخیر این دو تن به اوج خود رسیده است.

با وجود اختلافات آشکار، تل‌آویو و واشنگتن در جنگ غزه هدف مشترکی دارند: شکست دادن حماس؛ امری که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا پس از دیدارش با مقامات اسرائیلی در هفته گذشته به صراحت به آن اشاره کرده است.

آمریکا از آغاز جنگ در غزه به‌طور فعال با فرایندهای تصمیم‌گیری تل‌آویو همکاری کرده است و حتی مقام‌های بلندپایه آمریکایی از جمله بایدن، آنتونی بلینکن وزیر خارجه، و لوید استین وزیر دفاع در جلسات کابینه جنگ اسرائیل هم شرکت کرده‌اند. اما با وجود این دیدگاه استراتژیک مشترک، تحولات اخیر اختلاف نظر در حال ظهور میان نتانیاهو و بایدن را برجسته کرده است. اختلافات حول روش‎های مورد استفاده برای حفاظت از امنیت و آینده اسرائیل است.

به نوشته کرادل،‌ هسته اصلی این اختلاف را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • دولت بایدن مسیر عادی سازی روابط را یک فرصت تاریخی می‌بیند که نقطه ا.ج آن توافق عادی‌سازی روابط سعودی-اسرائیلی است. اما تشکیل یک دولت فلسطینی برای ائتلاف نتانیاهو که افراطی‌ترین دولت در تاریخ کوتاه رژیم صهیونیستی است شر کامل است.
  • نگرانی‌های آمریکا در مورد احتمال جنگ در غزه که منجر به یک جنگ منطقه ای گسترده تر شود، در حال افزایش است.
  • از دیدگاه واشنگتن، هویت اسرائیل به‌عنوان یک جایگاه عملکردی مهم است زیرا اهداف ژئوپلیتیکی آمریکا را در منطقه برآورده می‌کند. برعکس، نتانیاهو و راست‌گرایان صهیونیستی هویت اسرائیل را به‌عنوان یک دولت ملی یهودی در اولویت قرار می‌دهند.
  • بحران انسانی فاجعه‌بار غزه نه تنها توانایی آمریکا برای ارائه حمایت بین‌المللی از تل‌آویو را نشانه رفته که با اقدامات نتانیاهو، شهرت آمریکا در جهان به شدت خدشه‌دار شده است.
  • در داخل آمریکا نیز، نظرسنجی‌ها از افزایش روزافزون مخالفت‌ افکارعمومی آمریکا با جنایات جنگی اسرائیل در غزه خبر می‌دهند. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها با خشونت‌های ارتش اشغالگر مخالف هستند، امری که باعث شده تا محبوبیت بایدن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به شدت کاهش یابد.
کد خبر 842487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha