فصل صید در دریای خزر از ۲۰مهر ۱۴۰۲آغاز شد و تا ۱۹فروردین ادامه داشت. از آنجا که بیشتر شرکت‌های پره صیادی به حفظ بازسازی ذخایر دریا کمک کرده‌بودند، توانستند ۵روز زودتر از موعد تور صیادی را در دریای خزر پهن و ۴روز دیرتر از موعد هر سال جمع کنند.

صید

به گزارش همشهری آنلاین مشارکت صیادان در بازسازی ذخایر دریا و نیز نوسازی ادوات صیادان ازجمله علل افزایش صید امسال بوده‌است. این اتفاق به رونق و افزایش صید ۱۵درصدی نسبت به فصل صید گذشته و رضایت صیادان منجر شده است.

۶منطقه صیادی گیلان

صید در دریای خزر به روش پره انجام می‌شود؛ مدیرکل شیلات گیلان به همشهری می‌گوید: «پره‌های صیادی ۳۳۴۵تن ماهی صید کردند. ارزش ناخالص برای پره‌های استان تقریبا هزار میلیارد تومان برآورد شده‌است.» به‌گفته کورش خلیلی، صیادان ۵۲درصد ماهی سفید، ۴۷درصد ماهی کفال و یک در صد سایر گونه‌های ماهیان را صید کردند. رونق صید در ۶منطقه صیادی در گیلان از آستارا تا چابکسر متفاوت بوده و به‌گفته او با وجود شرایط جوی نامساعد در برخی از روزها، با تلاش صیادان در بازسازی ذخایر باز هم شاهد افزایش میانگین صید هستیم.

۴۲۰۰ صیاد گیلانی در قالب ۴۵ شرکت صیادی، توانستند ۳۳۴۵ تن ماهی صید کنند در حالی که این عدد سال گذشته ۳۱۰۰ تن بود.

تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان

صیادان مازندرانی از ۲۰مهر تا پایان ۱۴۰۲موفق شدند ۳۴۲۰تن انواع ماهی‌ استخوانی دریای مازندران را صید کنند. مدیرعامل صید پره مازندران به همشهری می‌گوید که صید امسال ۳۷۰۰تن اعلام شده درحالی‌که پیش‌بینی صید امسال ۳۵۰۰تن بود. خشایار نوایی ادامه می‌دهد: «۶۰درصد ماهی سفید، ۳۰درصد ماهی کفال و ۱۰درصد ماهی کپور صید شده‌است.» یکی از ماموریت‌های شیلات مازندران، کمک به ترمیم و بازسازی ذخایر آبزیان دریایی در رودخانه‌های مهم شیلاتی و دریاست. به‌گفته نوایی، ۴هزار ماهی مولد از ۱۵خرداد در ۳۰رودخانه مهم رهاسازی می‌شود.

آخرین آمار اعلام شده نشان می‌دهد صیادان مازندرانی در قالب ۵۰ شرکت صیادی با ۴۲۰۰ صیاد امسال ۳۷۰۰ تن ماهی صید کردند در حالی که این عدد سال گذشته ۳۲۰۰ تن بود.

صید در نوار ساحلی کوچک

با وجودی که فصل صید در استان‌های شمالی به پایان رسیده، اما مدیر شیلات گلستان به همشهری می‌گوید که امکان دارد در گلستان صید کماکان تا پایان فروردین ادامه داشته باشد. گلستان ۱۲۰کیلومتر نوار ساحلی در شهرستان‌های بندرگز، ترکمن و گمیشان، کمترین طول نوار ساحلی استان‌های شمالی را دارد. اسماعیل جباری می‌گوید: «طبق پیش‌بینی همراه با آمار صید غیرمجاز، صید امسال در استان گلستان به ۱۵۰۰تن می‌رسد. فصل صید سال گذشته نیز ۱۲۰۰تن صید داشتیم.»

صیادان گلستانی ۱۲۰۰ نفر می‌شوند که در قالب ۱۰ شرکت صیادی فعالیت می‌کنند. آن‌ها امسال ۱۵۰۰تن ماهی صید کردند که سال گذشته این رقم ۱۲۰۰تن بود.

افزایش ۱۵درصدی صید

با پایان فصل صید در دریای خزر، مدیرکل امور صید سازمان شیلات کشور وضعیت میزان صید امسال را خوب و رضایتبخش ارزیابی می‌کند؛ وضعیتی که با افزایش ۱۵درصدی صید نسبت به فصل صید گذشته همراه بوده ‌است.
رضا عباسپور نادری به همشهری می‌گوید: «آمار دقیق صید امسال تا ۱۰فروردین۱۴۰۳ احصا شده و نشان می‌دهد حدود ۶۸۰۰تن صید امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۵درصد افزایش داشته‌است.»
آمار صید نشان می‌دهد صید ماهی سفید در هر ۳استان گلستان، گیلان و مازندران در وضعیت قابل‌قبولی قرار داشته‌است.
نادری می‌افزاید: «صید ماهی سفید نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۵۰درصد افزایش داشته است، اما صید ماهی کفال به‌دلیل برخی از تغییرات اکوسیستم و شرایط زیست‌محیطی اینگونه زیستی کاهش داشته و مجموع صید ماهی کفال در ۳استان کاهش ۱۸درصدی را نشان می‌دهد. صید ماهی کپور و سایر گونه‌های دیگر نیز وضعیت مناسبی داشته و افزایش میزان صید را داریم.»
افزایش میزان صید بی‌شک باید وضعیت درآمدزایی و اقتصادی خوبی را برای صیادان داشته باشد. نادری در این‌باره نیز آماری را مطرح می‌کند و می‌گوید: «به‌طور متوسط سرانه صید شرکت‌های تعاونی پره در ۳استان با متوسط ۶۵تن در گیلان، ۷۴تن در مازندران و ۱۵تن در گلستان انجام شده و شرایط درآمدی مناسبی را به‌ویژه در مازندران و گیلان داشته‌ایم به‌طوری که سرانه ارزش صید و درآمد اقتصادی شرکت تعاونی در گیلان ۱۷۵میلیارد ریال و در مازندران ۲۲۰میلیارد ریال بوده‌است. گلستان به‌دلیل محدودیت‌ها ازجمله پسروی آب دریای خزر و نبود محل‌های مناسب برای تکثیر و تولید مثل شرایط صید مناسبی در این استان نداشته و نسبت به گیلان و مازندران از متوسط صید برخوردار بوده‌ است.»
نادری در ادامه مشارکت جامعه صیادی در فعالیت‌های تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی را یکی از اقدامات ارزشمند جامعه صیادی در فصل صید می‌داند و می‌گوید: «صیادان به این باور رسیدند که برای تداوم در بهره‌برداری از ذخایر ماهیان استخوانی لازم است با بخش اجرا و تحقیقات شیلات تعامل داشته باشند. اتحادیه‌های صیادی در فعالیت‌های تکثیر طبیعی، تامین مولدان و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی سرمایه‌گذاری کردند و هم با رویکردهای اجرایی شیلات همسو شدند»
به روز رسانی، مکانیزاسیون و نوسازی ادوات صیادی ازجمله عوامل دیگری است که در افزایش صید امسال تأثیر مستقیمی داشته‌است. تسهیلاتی برای نوسازی ادوات صیادی به صیادان تعلق گرفته است که نتیجه آن در افزایش صید امسال نشان داده می‌شود.
طرح حفاظت از رودخانه‌ها برای ایجاد بستر لازم و شرایط مناسب برای بازسازی ذخیره ماهیان استخوانی بوده که با استقرار و حضور یگان منابع حفاظت آبی در محل‌های اصلی تکثیر و تولید مثل ماهیان استخوانی در سواحل دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به دریا انجام شده، محیطی طبیعی برای ازدیاد نسل ماهیان استخوانی ایجاد کرده و این طرح حفاظتی تا پایان اردیبهشت استمرار دارد.

بیشتر بخوانید:

صیادان به دریا زدند

کد خبر 842814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha