مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

رافائل گروسی

به گزارش همشهری‌آنلاین، خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.
گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

وی همچنین با بیان اینکه یک کلاهک هسته‌ای کاربردی به چیزهای دیگری مستقل از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد، تصریح کرد: اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.
او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

کد خبر 846682
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • مسعود IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    67 8
    بنظرم ایران باید باتمام‌توان نسبت به ساخت سلاح هسته ای اقدام کند
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    50 12
    نه به گروسی
  • DE ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    34 4
    اسرائیلی ها کینه توز و نژاد پرست اند در غزه حدود چهل هزار کشتند و بیمارستان و مدرسه ویران کردند فراموش نکنید اسرائیلی ها پنج شهر ایران رو تهدید کردند که به عصر حجر (غارنشینی) برمیگردانند اسرائیل صد ها بمب اتم دارد و این برای ایران خطرناک است بهتر است ایران شروع به ساختن چند بمب اتمی به طور همزمان در چند جای گوناگون از ایران کند و بمب ها را به طور کامپیوتری یا به صورت زیر زمینی آزمایش کند زیرا اگر ایران بمب اتمی داشته باشد شاید اسرائیل جرات حمله به ایران را نکند و شجاعت نداشته باشد زیرا در آن صورت می داند پاسخ ایران هم اتمی خواهد بود و بنابراین بمب اتم داشتن بازدارندگی از حمله اتمی دیگران ایجاد میکند وعده ای که به احتمال بالا حقوق بگیر اروپایی ها یا ترکیه یا اسرائیل اند مخالف ساختن بمب اتمی اند سعی میکنند با بحث هایی مغلطه ای مانند اقتصاد مهمه و اقتصاد رو دریابید ساختن بمب اتم رو سرزنش کنند اما با این شرایط ، امروز ساختم بمب اتم از اقتصاد مهم تره چون جان ایرانی ها از اقتصاد مهم تره اقتصاد مهمه اما ایرانی با نان و پنیر شاید زنده بماند اما اگر به ایران حمله اتمی شود خطرناک است
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    42 4
    آمریکا و اسرائیل و کشور های غربی تنها زبان قدرت و شمشیر را می‌فهمند اگه ضعف نشان بدهیم با تمام توان فشار میارن
  • علی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    36 4
    آن چیزی که مشخص است شما مدیر کل آمریکا و اروپا هستید نه مدیر کل آژانس فضاوت شما 90درصد یک طرفه است احسن با مقامات مقتدر ایرانی
  • ایرانی IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    37 2
    ببند فکتو ...مردکه جاسوس ...چرااین یارو راراه می دهندایران...با همدستی همینها دانشمندان هسته ای را ترورکردند
  • hop IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    4 4
    ما نیازی به بمب هسته ای نداریم ولی طرف مقابل باید بدونه در صورت تهدید یا استفاده از بمب هسته ای علیه ما میتونیم خیلی سریع بسازیم و استفاده کنیم همین باعث بازدارندگی میشه این قابلیت رو باید در این دنیای وحش امروز داشته باشیم وگرنه دیر یا زود همین وضعیت غزه رو در مقابل ابرقدرتها خواهیم داشت.
  • تورج IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 0
    این یارو خیلی گوه میخوره راهش ندین تو مملکت پا قدمش بده باعث ترس دنیا از اسلام میشه ۳۰۰هزار ایرانی رو میکشتن کجا بود
  • US ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 0
    ایران باید بمب اتم داشته باشد برای امنیت مملکت گور پدر اسرائیل و حامیان جاسوسش
  • کوثر IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    4 1
    با سلام و تحیت یک نفر نیست از آقای گروسی در مورد تأسیسات اتمی اسرائیل بپرسد که چرا در مورد آنها تحقیق نمیکنید؟!!!! شما که بخوبی میدانید آنها دارای سلاح اتمی هستند ، پس چرا به سراغ آنها نمی روید؟!!!!! چرا کوچکترین حرفی در مورد اسرائیل و تسلیحات اتمی آنها نمیگوئید؟؟؟!!!! همه میدانند چرا !!!! چون جرأت ابراز آنرا ندارید !!! و این از اعتبار شما بشدت میکاهد !!!!! پس لطفاً ژست بازرسانه بخود نگیرید!!! ولله الحمد
  • مهدی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    44 1
    باسلام منم بانظرکاربران موافقم وقتی دشمنت بمب اتم داره برماهم واجب هست که سلاح‌های اتمی داشته باشیم اینشاالله که به همین زودی خبر خوش بهمون بدن🌷💕