هیات ایرانی در سفر به عراق ضمن تاکید بر همکاری مشترک در زمینه مقابله با بیابازدایی، مدیریت گرد و غبار و تغییرات اقلیمی، در زمینه انتقال تجربیات ایران به طرف عراقی توافق کردند.

گردو غبار - گرد و خاك - خوزستان

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نتایج سفرچهار روزه هیات ایرانی به ریاست عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عراق را تشریح کرد.

نقی شعبانیان که در این هیات حضور داشت، در گفت وگو با همشهری آنلاین به اهداف سفر به عراق اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود مشکلات و معضلات مختلف محیط زیستی نظیر گسترش بیابان‌ها، کاهش تنوع زیستی، ریزگردها و تغییر اقلیم و طوفان های گرد و غبار در منطقه و از همه مهمتر، تاثیر پذیرفتن شهرهای ایران از کانون های گرد و غبار کشور عراق، جلسات مشترک کارشناسی با مسئولان دو استان کربلا و نجف برگزار و قرار شد دو کشور در زمینه مقابله با با بیابان زایی و جلوگیری از تولید گردوغبار همکاری‌ کنند.

شعبانیان ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین حجم ریزگردهای ناشی از کانون های بحرانی گرد و غبار عراق بر شهرهای ایران تاثیر می گذارد، قرار شد مجموعه اقداماتی برای مقابله با این پدیده به اجرا گذاشته شود.

همکاری ایران و عراق برای مدیریت طوفان‌های گرد و غبار  | ایران تجربه های خود را با عراق به اشتراک می گذارد

کنترل کانون های گرد و غبار عراق

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی ادامه داد: منشاء ریزگردهایی که به مرزهای جنوبی و غربی ایران می رسند از کانون های بحرانی گرد و غبار عراق است و اگر بخواهیم بر این مشکلات غلبه کنیم، همکاری مشترک کشورهای منطقه به ویژه ایران و عراق که مرزهای مشترک زیادی دارند و اقلیم دو کشور از همدیگر تاثیر می پذیرد، ضرورت دارد. بر همین اساس در این سفر کارشناسی چهار جلسه میان هیات ایرانی و استاندار و مسئولان استان نجف و کربلا برگزار کردیم و در این جلسات، مباحثی هم میان دو طرف در زمینه مدیریت گرد و غبار، بیابانزدایی، آبخیزداری، جنگلکاری و ... مطرح شد. به دنبال این جلسه، نشست کارشناسی با مدیران و کارشناسان مرتبط در استان های کربلا و نجف با محور مباجث مطرح شده در جلسات قبلی برگزار و تصمیمات خوبی برای اجرای برنامه های مدیریت گرد و غبار و جنگل کاری در این کشور اتخاذ شد.

اعلام وضعیت خطرناک برای هوای ۲ شهر | گرد و غبار در این شهر ۸ برابر حد مجاز شد

تبادل تجربیات در زمینه بیابانزدایی

شعبانبان گفت: با توجه به اینکه ایران در زمینه بیابان زدایی از دانش و تجربیات بالایی برخوردار است، دراین سفر به مسئولان عراقی اعلام کردیم که ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در زمینه مقابله با این پدیده و تثبیت شن های روان با کشور دوست و همسایه به اشتراک بگذارد. همچنین طرفین در این دیدار ضمن برشمردن چالش های زیست محیطی و شناسایی منشاء گرد و غبارها مقرر شد به‌زودی انجام اقدامات موثر و مشترک را در یک بازه زمانی کوتاه اعلام کنند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پایان گفت وگو با همشهری آنلاین تصریح کرد: همچنین در بحث جنگل کاری قرار گذاشتیم، طرف عراقی عرصه هایی را در دو استان کربلا و نجف مشخص کنند تا در زمینه تولید نهالستان و جنگلکاری در عرصه های بیابانی همکاری و برای تهیه طرحی در این زمینه به مسئولان و کارشناسان عراقی کمک کنیم. به دنبال این مباحث، به زودی یک هیات کارشناسی از عراق به ایران می آیند و از طرح ها و اقدامات ما در زمینه های مختلف دیدن خواهند کرد. در نهایت ورکشاپی هم برای کارشناسان عراقی در زمینه بیابانزدایی و ...برگزار و تجربیات خود را به طرف عراقی منتقل خواهیم کرد.

کد خبر 848798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha