مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته اخیر پایان یک دوره فعالیت بسیار کم خورشید و عدم حضور لکه‌های خورشیدی بود.

پایگاه اینترنتی Space.com‌ می‌نویسد می‌نویسد که ظاهر شدن لکه‌های خورشیدی در هفته اخیر می‌تواند به معنی پایان یک دوره کم‌کاری خورشید باشد.

فعالیت‌های خورشیدی معمولاً دارای یک سیکل 11 ساله است که وجود لکه‌ها معیاری برای سنجش میزان این فعالیت است. همین لکه‌های محل فوران طوفان‌های خورشیدی نیز هست.

دوسال گذشته را می‌توان به عنوان یکی از کم‌کارترین سال‌های خورشید از سال 1913 شناخت.

سطح خورشید در سال 2009 حدود 77 درصد عاری از لکه بوده‌است و دانشمندان ناسا ماه گذشته اعلام کردند که وجود جریان‌های آرام جتی داخلی در خورشید علت کاهش وجود لکه‌ها هستند و روند فعالیت‌ها به زودی به حالت عادی باز می‌گردد.

لکه‌های خورشیدی محل‌های نسبتاً سرد خورشید هستند  که به صورت تاریک نمایان هستند. شعله‌های خورشیدی از این محل‌های خارج می‌شوند و به صورت طوفان خورشیدی به زمین می‌رسند. این طوفان‌های می‌توانند ضررهای زیادی به زیرساخت‌های مخابراتی و حتی الکترونیکی بزنند.

پایین بودن میزان فعالیت‌های خورشیدی به معنی بالا تعداد طوفان‌های در زمان بازگشت شرایط به حالت عادی است. به همین دلیل دانشمندان به تازگی از طوفان خورشیدی بسیار قوی در سال 2013 خبر داده‌اند که می‌تواند 2 تریلیون دلار به تأسیسات مختلف مخابراتی و الکترونیکی ضرر وارد کند. [ابراز نگرانی ناسا از توفان خورشیدی سال 2012]

کد خبر 84999

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز