در تحقیقات قدیمی‌تر اثبات شده بود که چاقی با دیابت، عوارض قلبی و عروقی، درد مفاصل و برخی از سرطان‌ها مرتبط است، اما در نتیجه تحقیقات اخیر متخصصان هشدار داده‌اند که چاقی با ۳۲ نوع سرطان مرتبط است و در واقع چاقی عامل ۴۰ درصد از سرطان‌هاست.

چاقی - افراد چاق - چاقی مردان - مردان چاق

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: این نتایج نگران کننده در حالی اعلام می‌شود که وضعیت چاقی در کشور ما ایران نیز بحرانی است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، بیش از ۵۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در ایران دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۳۰ هستند و بنابراین چاق یا دارای اضافه‌وزن محسوب می‌شوند. در این میان ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز دچار چاقی مفرط هستند.

چاقی عامل ۳۲ سرطان است | راهکارهای طلایی کاهش وزن بدون جراحی لاغری

با توجه به این آمار تکان دهنده نتابج این تحقیق بزرگ که نشان داده که چاق شدن می‌تواند عاملی برای ایجاد چهار مورد از هر ۱۰ سرطان باشد، اهمیت کاهش وزن و لاغر شدن برای افراد چاق در کشورمان بیش از گذشته مشخص می‌شود . به گفته کارشناسان چاقی اکنون می‌تواند با ۳۲ نوع تومور مرتبط باشد ۱۹ مورد بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد.

به نوشته روزنامه سان، در تحقیقاتی «پیشگامانه» که توسط محققان دانشگاه لوند در سوئد انجام گرفته ، وصعیت سلامت ۴.۱ میلیون نفر تا ۴۵ سال ردیابی کرد و ۳۳۲.۵۰۱ مورد سرطان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در نتیجه این تحقیق مشخص شده که تا ۴۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان به دلیل وزن بیمار بوده است.

به تازگی مشخص شده که چاقی با انواع تومورهای بیشتری نسبت به ۱۳ نوع تومور که به طور رسمی توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در سال ۲۰۱۶ به رسمیت شناخته شده بود مرتبط شده این موارد شامل سرطان‌های دهان، گلو، معده و مغز بودند.

لاغری مانعی برای خیلی از سرطان‌ها

چاقی عامل ۳۲ سرطان است | راهکارهای طلایی کاهش وزن بدون جراحی لاغری

دکتر مینگ سان، نویسنده این مطالعه گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که تأثیر چاقی بر سرطان ممکن است بیشتر از آنچه قبلا شناخته شده بود باشد. این یک عامل خطر برای سرطان‌هاای بیشتر، به ویژه انواع نادرتر است، برخی از این سرطان‌ها قبلا هرگز در رابطه با چاقی بررسی نشده بودند.

سرطان‌هایی که ییشتر و در نتیجه تحقیقات قبلی مرتبط با چاقی تشخیص داده شده بودند ۲۵ درصد از کل موارد سرطان در این مطالعه را تشکیل می‌دهند و با اضافه شدن سرطان‌های بالقوه مرتبط با چاقی، این نسبت به ۴۰ درصد افزایش یافته است. بخش قابل توجهی از سرطان‌ها به طور بالقوه با حفظ وزن طبیعی قابل پیشگیری هستند.

کارشناسان می گویند اضافه وزن می‌تواند با تغییر سطح هورمون‌ها و تحریک طولانی مدت التهاب در اندام‌های حیاتی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این مطالعه که نتایح آن در کنگره اروپا در مورد چاقی فاش شد، نشان داد که چاقی خطر ابتلا به سرطان را تا یک چهارم افزایش می‌دهد.

به صدا در آمدن زنگ خطر با قرار گرفتن در آستانه چاقی

شاخص توده بدنی (BMI) ۳۰ که آستانه چاقی محسوب می‌شود، در مقایسه با داشتن وزن سالم، خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند روده، کلیه، سینه و رحم را ۱۲ درصد برای زنان و ۲۴ درصد برای مردان افزایش می‌دهد.

دکتر جنیفر بیکر، از انجمن اروپایی برای مطالعه چاقی، این مطالعه را تحقیقی «پیشگامانه» خواند. او گفت: این نتایج نشان می‌دهد که ما احتمالا با افزایش قابل توجهی در موارد سرطان روبرو هستیم. مالکوم کلارک، از تحقیقات سرطان انگلستان، در این باره گفت: چاقی دومین عامل سرطان در بریتانیا پس از سیگار کشیدن است.

به گفته دکتر بیکر کارهای زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام دهند و حفظ وزن سالم یکی از راه‌های کاهش آن است. اقدامات دیگر عبارتند از سیگار نکشیدن، ایمن بودن در برابر آفتاب، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم .

چگونه وزن خود را بدون عمل جراحی کاهش دهیم؟؛ راهکارهای طبیعی برای رسیدن به لاغری

چاقی عامل ۳۲ سرطان است | راهکارهای طلایی کاهش وزن بدون جراحی لاغری

لاغری لازمه کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها است، بسیاری از افرادی که از چاقی مفرط رنج می‌برند، اغلب عمل جراحی از جمله بای پس معده را به عنوان سریع ترین راه لاغری انتخاب می‌کنند که این خود می‌تواند عوارضی به ویژه برای قلب و عروق در پی داشته باشد.

اما می‌توان به منظور پیشگیری از عوارض جراحی لاغری با استفاده از یک سری راهکار وزن خود را به طور طبیعی کاهش داد.

طبق دستور العمل سرویس ملی سلامت بریتانیا، برای شروع به کاهش وزن، هفت مرحله را باید دنبال کرد:
• هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. می‌توانید دفعات ابن فعالیت را به جلسات کوتاه تری تقسیم کنید
• سعی کنید روزی ۵ وعده غذایی خود را دریافت کنید .
• سعی کنید ۵۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم وزن کم کنید.
• برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید و گزینههای سالم‌تری را انتخاب کنید.
• نوشیدنی‌های شیرین را با آب عوض کنید. اگر طعم آن را دوست ندارید، برش‌های لیمو یا لیموترش را برای طعم دادن اضافه کنید.
• غذاهای سرشار از قند و چربی را کاهش دهید. با جایگزینی غلات شیرین با غلات کامل شروع کنید.
• برنامه کاهش وزن خود را با فردی که به او اعتماد دارید در میان بگذارید . این فرد می‌تواند در زمان خستگی و بی حوصلگی به شما انگیزه دهد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 850978
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha