مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۱
۱ نفر

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که یک شست و شوی سریع دهان در مطب پزشک می‌تواند زمینه تشخیص زودهنگام سرطان معده، چهارمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان را فراهم کند.

شست و شوی دهان

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: محققان در پی بررسی آب ناشی از شست و شوی دهان افراد، تفاوت‌های مشخصی در نمونه‌های باکتری گرفته شده از دهان افراد مبتلا به سرطان معده یا شرایط پیش سرطانی معده در مقایسه با نمونه‌های بیماران سالم پیدا کردند.

به گزارش یو اس نیوز، محققان در ۲۰ مه جاری در طی سخنرانی در جلسه هفته بیماری‌های گوارشی در واشینگتن دی سی استدلال خواهند کرد که یک شستشوی ساده دهان می‌تواند آن باکتری‌ها را به عنوان بخشی از یک غربالگری سریع و آسان سرطان جمع کند.

دکتر شروتی ردی پراتی، محقق جراحی عمومی در دانشکده راتگرز رابرت وود جانسون، در این باره گفت: ما می‌دانیم که میکروبیوم دهان و میکروبیوم معده به هم متصل هستند، و دانستن اینکه چه باکتری‌هایی در دهان شما وجود دارد، به ما می‌گوید که محیط معده چگونه است. این پیامد بزرگی دارد که می‌تواند منجر به آزمایش‌ها و دستورالعمل‌هایی شود که شیوه تشخیص سرطان معده را تغییر می‌دهند.

برای این مطالعه، محققان نمونه‌هایی از ۳۰ فرد مبتلا به سرطان معده، ۳۰ نفره که احتمال خطر ابتلا به سرطان معده در آن‌ها بالا بود (دارای شرایط پیش سرطانی معده) و یک گروه کنترل شامل ۳۸ بیمار سالم را مقایسه کردند.

در نتیجه این بررسی، محققان تفاوت اندکی را در باکتری‌های دهان افراد مبتلا به سرطان معده و افرادی که دارای شرایط پیش سرطانی معده بودند، پیدا کردند. به گفته محققان، این نتایج نشان می‌دهد که به محض اینکه معده فرد شروع به تغییراتی می‌کند که در نهایت منجر به بروز سرطان می‌شود، تغییرات در میکروبیوم وی نیز رخ می‌دهد.

اگر این نتایج دقیق باشد، بیانگر آن است که آزمایش شست و شوی دهان می‌تواند به پزشکان و بیماران این فرصت را بدهد که قبل از بروز سرطان معده از آن جلوگیری کنند.

پراتی گفت: در دنیای سرطان، اگر بیماری را بعد از ابتلا به سرطان تشخیص دهد، کمی دیر شده است. زمان ایده آل برای تلاش برای پیشگیری از سرطان زمانی است که در آستانه تبدیل شدن به سرطان است. در جریان این تحقیق ما توانستیم افرادی را که شرایط پیش سرطانی داشتند شناسایی کنیم. شست و شوی ساده دهان نشان داد که به عنوان یک ابزار غربالگری و پیشگیری، پتانسیل بسیار زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است

چرا جوان‌ ها بیشتر به سرطان مبتلا می‌شوند؟ | چند نکته مهم درباره پیری زودس

کد خبر 850994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha