چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
۱ نفر

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن خواستار توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح شد و به سران این رژیم هشدار داد که حمله به منطقه‌ای که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه‌ گرفته‌اند، فشار زیادی را بر روابط دو طرف وارد می‌کند.

جوزپ بورل

به گزارش همشهری‌آنلاین، جوسپ بورل در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد گفت: این عملیات توزیع کمک های بشردوستانه در غزه را بیشتر مختل می کند و به آوارگی بیشتر، قرار گرفتن در معرض قحطی و رنج انسانی منجر می شود.

وی افزود: بیش از یک میلیون غیرنظامی در رفح و اطراف آن پناه گرفته اند و به آنها گفته شده است به مناطقی که به گفته سازمان ملل نمی توان امن تلقی شوند، کوچ کنند. در حالی که اتحادیه اروپا حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت می شناسد، اما باید این کار را در راستای قوانین بین المللی بشردوستانه انجام دهد و امنیت غیرنظامیان را تامین کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از اسرائیل می خواهد که از تشدید بیشتر اوضاع وخیم انسانی در غزه خودداری و گذرگاه رفح را باز کند. اگر اسرائیل به عملیات نظامی خود در رفح ادامه دهد، به ناچار فشار زیادی بر روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل وارد خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد: اسرائیل باید بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه، عبور بلامانع کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان را تسهیل کند. دیوان بین المللی کیفری هم این موضوع را در دستورات ۲۶ ژانویه و ۲۸ مارس خود به وضوح بیان کرده است.

وی در پایان گفت: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که تلاش‌های خود را برای دستیابی به آتش‌بس فوری و آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌های حماس (اسرائیل) مضاعف کنند.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی بین‌المللی را برانگیخته و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی در نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر در حملات رژیم صهیونیستی به باریکه غزه مجروح شده‌اند.

کد خبر 852260
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha