با اینکه مرزهای تهران در این سال ها عقب و عقب‌تر رفته و خیلی از باغ های قدیمی بخشی از شهر شده اند، هنوز در برخی مناطق پایتخت ردپای باغ‌ها و کوچه باغ‌ها باقی مانده است. اهالی غرب تهران هنوز فرصت قدم زدن در کوچه باغ های مشجر را از دست نداده‌اند.

طرشت و پونك

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: اگر هوس قدم زدن در کوچه باغ‌های قدیمی به سرتان زده اما نمی‌خواهید از شهر خارج شوید، می‌توانید خودتان را به غرب تهران برسانید، جایی که کوچه باغ‌ها در بعضی محله‌ها هنوز نفس می‌کشند.

نام مقصد: کوچه‌باغ‌های طرشت

منطقه: ۲

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: طرشت

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: طرشت

امکانات رفاهی: مسجد، فروشگاه، فضای نشستن

پارکینگ: ندارد

جاذبه‌های نزدیک: بقعه شیخ عبدالله دوریستی (علامه طرشتی)، بوستان پردیسان

معرفی: دیوار کاهگلی دور باغ کاج در طرشت فرو ریخته اما هنوز هم کاج‌ها و درختان باقیمانده از باغ قدیمی و کوچه‌های اطراف، هویت تاریخی خود را حفظ کرده‌اند.

زیرسایه کاج‌ها

کوچه‌باغ‌های طرشت شهروندانی را که ناگهان از بافت شهری وارد مسیرهای سرسبز و خوش آب و هوا می‌شوند، شگفت‌زده می‌کند. در گذشته کاج‌های برافراشته که اکنون کمتر نشانی از آن باقی مانده و درختان توت، خرمالو و گردوی طرشت زبانزد بود. کوچه‌باغ کاج که هنوز هم به این نام وجود دارد، قبلا زمین‌های کشاورزی و باغ‌های توت را در خود جا داده بود و حالا ردپای باقی مانده از آن زمان، مسیرهای سرسبزی برای پیاده‌روی کنار ردیف منظم کاج‌ها ساخته است.

اهالی غرب تهران در همسایگی کوچه باغ ها

نام مقصد: کوچه‌باغ‌های پونک

مناطق: ۵ و ۲

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میدان پونک

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: اشرفی اصفهانی

امکانات رفاهی: مسجد، فضای استراحت، سرویس بهداشتی

پارکینگ: ندارد

جاذبه‌های نزدیک: بقعه امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع)، بوستان نهج‌البلاغه

معرفی: مثل بسیاری از محله‌های تهران، در پونک هم در گذشته باغ‌های بزرگ و فراوانی داشته است. قدمت این محله که قبلا ده بوده به بیش از ۸۰۰ سال می‌رسد و درخت بید معروفی هم در آن وجود دارد.

پاتوق زائران

کوچه باغ پونه سوم، کوچه‌ای کم عرض و قدیمی در محله پونک تهران سال‌هاست پاخور زائرانی شده که برای زیارت به بقعه امامزاده عینعلی و زینعلی (ع) می‌روند. کوچه‌های اطراف این بقعه، همسایگان قدیمی باغ‌های سرسبز پونک بوده‌اند. جاری بودن رودخانه در این محله، بافتی سرسبز و پردرخت ساخته که حالا به مسیرهای مناسب برای پیاده‌روی و حتی عکاسی در فضای طبیعی تبدیل شده‌اند. کوچه‌باغ‌های پونک از گذشته جزو مناطق خوش آب و هوای غرب پایتخت محسوب می‌شدند.

اهالی غرب تهران در همسایگی کوچه باغ ها

کد خبر 853119
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha