یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل:‌ گروه‌های فلسطینی نسبت به هرگونه توافق میان آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر ادامه محدود شهرک‌سازی‌‌ها در کرانه باختری هشدار دادند

به گزارش خبرگزاری رویترز، صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در گفت‌وگو با رادیو فلسطین گفت: راه حل‌های میانه‌ای هم برای مسئله شهرک نشینی‌ها وجود دارد اما این امر منوط به تعطیلی یا عدم‌تعطیلی شهرک‌سازی‌ هاست.

عریقات همچنین گفت که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان دراین باره نامه‌ای را خطاب به باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده نوشته است.

سخنان عریقات در واکنش به گزارشی مبنی بر توافق ایالات متحده و رژیم صهیونیستی درباره گسترش شهرک‌سازی‌‌ها در برخی مناطق کرانه باختری به‌منظور اسکان شهرک نشینان جدید بیان شده است.

یک مقام رسمی آمریکا چهارشنبه هفته گذشته گزارش چاپ شده در روزنامه اسرائیلی معاریو درباره موافقت اوباما با پایان احداث 2500 خانه شهرکی را که کار احداث آنها آغاز شده است، تکذیب کرد. این مقام رسمی آمریکا همچنین توقف مذاکرات صلح را هم تایید کرد.

هفته گذشته جورج میچل نماینده ویژه اوباما در امور خاورمیانه با ایهود باراک وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در لندن درباره شهرک‌سازی‌‌های رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کردند. وزارت امور خارجه ایالات متحده هم پس از این دیدار اعلام کرد جورج میچل به‌زودی برای دیدار و گفت‌وگو با رهبران اسرائیل و فلسطین راهی خاورمیانه می‌شود.

باراک به‌دنبال توافقی با آمریکاست که براساس آن کشورهای عربی در ازای محدود شدن ساخت شهرک‌سازی‌ اقدام به عادی‌سازی‌ روابط خود با این رژیم کنند.

گفت‌وگوهای صلح

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز باردیگر برای دیدار با محمود عباس و از سرگیری گفت‌وگوهای صلح، اعلام آمادگی کرد. نتانیاهو در نشست هفتگی کابینه خود گفت: به‌نفع هر دو طرف است که گفت‌وگوهای صلح باردیگر از سر گرفته شود. 

با این حال گروه‌های فلسطینی اعلام کرده‌اند تا زمان توقف کامل شهرک‌سازی‌‌ها به میز مذاکره با طرف اسرائیلی برنخواهند گشت.

صائب عریقات در این باره می‌گوید: با ادامه شهرک‌سازی‌‌ها، اسرائیل اجازه خواهد یافت تا هزار واحد خانه اینجا و 2هزار خانه آنجا احداث کند و این ماجرا گروه‌های فلسطینی و کشورهای عربی را به این باور می‌رساند که دولت آمریکا قادر نیست جلوی اسرائیل را بگیرد.

بنابر این پیام ما روشن است: شهرک‌سازی‌‌ها باید متوقف شود.  در حدود 500 هزار صهیونیست در کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس زندگی می‌کنند. فلسطینی‌ها معتقدند ادامه شهرک‌سازی‌‌های رژیم صهیونیستی امکان تشکیل کشوری یکپارچه را از فلسطینیان می‌گیرد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند آمریکا به اسرائیل اجازه داده پروژه‌هایی را که در حال اتمام است یا به‌دلیل داشتن پیمانکار خصوصی قابل نقض نیست، به‌پایان برساند.

اسرائیل می‌گوید براساس قوانین اسرائیل حدود 2500 واحد شهرکی که در حال ساخت هستند، امکان پایان ندارند. با افزایش فشارهای آمریکا، نتانیاهو وعده داده است شهرک‌سازی‌‌های جدیدی انجام نشود.

کد خبر 85355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز