مرجان طباطبایی: «زمان» در اجرای طرح‌های دولتی حرف اول را می‌زند که اگر از دست برود افتتاح آن در مقطعی دیگر چندان راه‌گشا نخواهد بود.

طرح انتقال آب غدیر هم از جمله این طرح‌ها به‌شمار می‌رود که برای تابستان برنامه‌ریزی شده بود اما قرار است در پاییز بخشی از آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.اگرچه اعلام می‌شود که تغییر مسیر در طرح انتقال آب غدیر، آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان را به تاخیر انداخته است، اما چون هدف از اجرای آن، تامین آب آشامیدنی پایدار و با کیفیت بالا برای شهرهایی چون آبادان، خرمشهر، شادگان، هویزه و حمیدیه برای این فصل بوده است، اشتباه در مسیریابی و یا کم‌دقتی در انتخاب بهترین مسیر دلیل مناسبی برای تاخیر به‌نظر نمی‌رسد.

این طرح که از مصوبات سفر دوم هیات دولت به استان خوزستان است قرار بود تیر‌ماه جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. خبری که ساکنان این مناطق را که از نبود آب شرب رنج می‌برند بسیار خرسند کرد. اما هم اکنون تازه اعلام می‌شود که 3 ماه دیگر یک فاز آن قابل اجرا خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار همشهری در مورد علت تاخیر توضیح می‌دهد: «بیشتر، مشکلات اجرایی ،کار را طولانی کرده است. ابتدا قرار بود پیمانکار-‌ قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌ - طرح را از یک مسیر مشخص و تثبیت شده اجرا کند که بعد از مدتی مشاور به این نتیجه رسید که مسیر بهتر دیگری هم وجود دارد، بنابراین مسیر را تغییر دادیم و همین جا‌به‌جایی باعث تاخیر در اجرا شد.»

مجید نامجو، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر کارخانه‌ای که قرار بود لوله مورد‌نیاز طرح آبرسانی غدیر را تامین کند، در این اقدام تعلل کرد و این موضوع هم تاخیر را دو‌چندان کرد.تامین آب از مسیر طرح غدیر از آن جهت مهم تلقی شد که برای تابستان 88 هدف گذاری شده بود و قرار بود در شرایط موجود مناطقی را که از آب سالم بی بهره هستند و آب موجود لوله‌کشی آنها، حتی برای شست و شو و استحمام هم قابل استفاده نیست، تحت‌پوشش قرار دهد.از همین‌رو تیرماه جاری در برنامه‌ریزی برای افتتاح از این طرح پیش‌‌بینی بود.

این در حالی است که نامجو می‌گوید: ما نگران تابستان نبودیم؛ از نظر کمی و کیفی هیچ مشکلی برای تامین آب این بخش‌ها وجود ندارد.نماینده آبادان در مجلس، اما از روند کند اجرای طرح انتقال آب «غدیر» گله‌مند است و از کیفیت نامناسب آب این بخش انتقاد دارد.
عبداله کعبی، در گفت‌و‌گو با همشهری بر نامطلوب بودن آب آبادان و خرمشهر تاکید می‌کند و تامین آب مناطق خوزستان را بسیار حیاتی می‌خواند.

«طرح غدیر»، در صورت اجرایی شدن، 5 طرح انتقال آب‌های بالادست سد کرخه را از طریق لوله‌گذاری به شهرهای مختلف خوزستان از جمله آبادان- خرمشهر- اروندکنار- ماهشهر و شادگان منتقل خواهد کرد. منبع اصلی تامین آب این طرح رودخانه کرخه و طول کل خط انتقال آب حدود 850 کیلومتر است.

نامجو، میزان اعتبار مورد‌نیاز برای این طرح را 1300 میلیارد تومان ذکر کرده و می‌افزاید: این طرح شامل 2 خط انتقال است که یکی از این خطوط آب را از کرخه به آبادان و خرمشهر منتقل می‌کند.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، ادامه می‌دهد: به‌دلیل ضرورت کار و وعده داده شده برای تامین آب، فعالیت ما در اجرای خط اول متمرکز شد که براساس آخرین اطلاعات، این خط شهریور‌ماه آماده بهره‌برداری است.

وی، ادامه می‌دهد: طرح غدیر، آب مطمئنی را برای این منطقه به ارمغان می‌آورد، بدون آن که نیاز به برداشت از آن برای سایر حوزه‌ها باشد.جمعیت زیر‌پوشش این طرح که شهرها و روستاهای مناطق مرکزی، جنوبی و غربی استان خوزستان را شامل می‌شود، بالغ بر 3 میلیون نفر عنوان می‌شود.

همشهری استانها

کد خبر 85412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز