گروه دانش - حمید ضیایی پرور: این 4 خبر در یک روز و توسط یک خبرگزاری مخابره شده است:

1- وزیر ارتباطات: در زمینه ارتباطات با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان همگام شده‌ایم. دکتر سلیمانی گفت: فعالیت‌های مناسبی در زمینه‌ تکنولوژی های روز دنیا در شرکت مخابرات در حال انجام است و می‌توان گفت در زمینه ارتباطات با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان همگام شده‌ایم.

2- استفاده از GPRS و MMS  وVOIPهمچنان امکان‌پذیر نیست و اختلالات شبکه تلفن همراه نیز همچنان ادامه دارد و این موضوع مشترکان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است اما به گفته مسئولان مخابرات وجود چنین اختلالاتی طبیعی بوده و برطرف خواهد شد.

3- گزارش وضعیت عملکردی شاخص‌های بخش فناوری اطلاعات منتشر شد. در گزارش وضعیت عملکردی شاخص‌های بخش فناوری اطلاعات برنامه چهارم توسعه به تفکیک استان‌ها، در پایان 3 ماهه اول سال 88 آمده است: در شاخص تعداد پورت‌های پرسرعت واگذار شده در بخش خصوصی(شرکت‌های PAP)، وضعیت مورد انتظار در پایان برنامه عدد 1224700 پورت است که با رسیدن به عدد 307438 پورت 25/10 درصد این هدف تحقق یافته است.

در شاخص تعداد پورت‌های پرسرعت واگذار شده در بخش دولتی، وضعیت مورد انتظار در پایان برنامه عدد 296690پورت است که با رسیدن به عدد 57689 پورت 19/44درصد این هدف محقق شده است.

4- 95 درصد از مردم کره‌جنوبی باند‌پهن دارند. براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط Strategy Analytics کشورهای سنگاپور و تایوان در میان 5 کشور نخست در زمینه دسترسی به اینترنت پرسرعت قرار دارند و این در حالی است که تنها 60درصد از خانواده‌های ایالات متحده به باند پهن دسترسی دارند که این میزان این کشور را در میان 58 کشور مورد بررسی قرار گرفته در جایگاه بیستم قرار داده است.

5 کشور از 10 کشور نخست این بررسی در قاره آسیا قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود تعداد مشترکان باند‌پهن در منطقه آسیا اقیانوسیه به‌طور میانگین سالانه بین سال‌های 2009 تا 2013، 15 درصد رشد داشته باشد.

سنگاپور پس از کره‌جنوبی با نفوذ 88 درصدی باندپهن دومین کشور جهان در زمینه دسترسی به باندپهن است و پس از آن هلند با 85 درصد، دانمارک با 82 درصد، تایوان با 81 درصد و هنگ‌کنگ با 80 درصد جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند.

فکر نمی‌کنم نیازی به توضیح بیشتری داشته باشد، چرا که این سخن وزیر ارتباطات که با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان همگام شده‌ایم تنها توسط کسانی باور خواهد شد که پایشان را به آن سوی مرزها نگذاشته باشند یا هیچ خبری از وضعیت ارتباطات در سایر کشورهای جهان به گوش‌شان نخورده باشد.

اگر معنای همگامی با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در زمینه ارتباطات وضعیتی است که شهروندان ایرانی در حال حاضر با آن روبه‌رو هستند پس وضعیت کشورهای عقب مانده چگونه است؟

متأسفانه اغراق در بیان وضعیت و ارائه گزارش کارها و توصیف‌های غلو آمیز آنچنان مرسوم شده که ظاهرا امر بر خود آقایان مشتبه شده که بهترین هستیم. شاید بهتر باشد یک نفر در وزارت ارتباطات چند صفحه از آمارهای ارتباطات و مخابرات و اینترنت و موبایل را از سایت اتحادیه بین‌المللی مخابرات ITU در آدرس www.Itu.int پرینت گرفته و روی میز آقای وزیر قرار دهد.

کد خبر 85687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز