یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

رکسانا شاهمیری: نمایشنامه «داستان عامه‌پسند» برحسب تصادف در یک برهه زمانی در تهران و قزوین هر دو در حال اجرا است.

آرش عباسی نویسنده نمایشنامه در خصوص اجرای آن توسط ناصر ایزدفر، کارگردان قزوینی می‌گوید: «خیلی جالب بود که خودم اطلاع نداشتم و از طریق سایت‌های خبری متوجه شدم با این حال خیلی خوشحالم که یک نمایشنامه تقریبا هم زمان در دو شهر اجرا می‌شود.»

داستان عامه‌پسند در سال 82 توسط نشر دستان به چاپ رسید و برای اولین بار در جشنواره «عدالت و امید» سال گذشته اجرا شد که جایزه متن برگزیده و بازیگری مرد را کسب کرد و به این شکل در نوبت اجراهای عمومی قرار گرفت. آرش عباسی این نمایشنامه را در تالار هنر حوزه هنری تهران به روی صحنه برده در حالیکه از روزهای پیش در آمفی‌تئاتر کتابخانه علامه رفیعی قزوین نیز به کارگردانی ناصر ایزدفر و گروه تئاتر هنر معاصر نیز به اجرا رفته است.

ناصر ایزدفر مسئول انجمن نمایش قزوین و یکی از تئاتری‌های فعال که تا به حال در بیش از 40 نمایش در مقام بازیگر و کارگردان در قزوین حضور داشته است درباره اجرای این نمایشنامه می‌گوید: «ستاد آموزش و فرهنگ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین از من خواست تا نمایشی را با مضامین آسیب‌های اجتماعی اجرا کنم من هم از قبل که نمایشنامه‌های زیادی را با این محوریت خوانده بودم از
 بین شان نمایشنامه داستان عام پسند را ترجیح دادم و آن را برای اجرا معرفی کردم.»

داستان عامه‌پسند ماجرای پدر و دختری است که پس از 3 سال موفق می‌شوند یکدیگر را پیدا کنند. پدر و دختری که هر کدام به نحوی گرفتار مواد مخدر شده‌اند.در این نمایش کیوان حبیبی، فرشید میرزا سلطانی، سهیلا کلیایی ایفای نقش می‌کنند و از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به مهدی احمدی، امیر امیدی‌راد، حمیدرضا میرآخور، داوود بهرا، آذر متفکر و نسرین مشاط اشاره کرد. 

 ایزدفر درباره وضعیت تئاتر قزوین می‌گوید: «من معمولاً اوضاعمان را با شهرها و استان‌های دیگر و امکاناتی که در مقابل دیگران داریم، مقایسه می‌کنم. ما از استان‌های دیگر چیزی کم نداریم. اگر معیار شرکت در جشنواره باشد، ما هم در جشنواره‌های منطقه‌ای و دیگر جشنواره‌ها هستیم و هم حتی در جشنواره فجر. حدود 7- 8 گروه تئاتر حرفه‌ای در قزوین وجود دارد که دارای اساسنامه و تشکیلات و تعریف مجزا هستند و حدود 50-40 گروه تئاتر آماتور که بیشتر در همایش تئاتر جوان شرکت می‌کنند.»

 این کارگردان درباره ارتباط مرکز هنرهای نمایشی تهران به‌عنوان حمایت کننده با  انجمن نمایش قزوین می‌گوید: «متاسفانه تا به حال که کمک تاثیرگذاری نداشته و بیشتر در حد ارسال کتاب و مجلات نمایش بوده است.»

ناصر ایزدفر که عضو گروه تئاتر هنر معاصر قزوین است درباره اینکه تا چه حد عوامل گروه‌های تئاتری قزوین دارای تحصیلات آکادمیک هستند و تا چه حد جوانان قزوین بعد از تحصیل در دانشگاه‌های تهران به شهر خود برای فعالیت برمی‌گردند، گفت: «متاسفانه وقتی بچه‌ها برمی‌گردند انتظار دارند دستمزدهای خوبی در قبال کارشان بگیرند که این اتفاق نمی‌افتد از آنجا که فاصله بین تهران و قزوین چیزی کمتر از 2 ساعت است بیشتر بچه‌ها بین این دو شهر در حال رفت و آمد هستند و هم پیشنهادهای کاری در تهران را می‌پذیرند و هم قزوین.»

این کارگردان همچنین درباره اینکه آیا فکر می‌کند نسل جدید بازیگران قزوین تبدیل به کاراکترهای تاثیرگذار شوند یا نه، گفت: «من تاثیرگذاری را یک کار فرهنگی – هنری دراز‌مدت می‌دانم.

من فکر نمی‌کنم، یک نفری که یک فیلم بازی می‌کند و چهره می‌شود، تحولی در نهادینه شدن هنر تئاتر بوجود بیاورد. اگر ما دو تا چهره تینیجری قزوینی داشته باشیم، فکر می‌کنم هیچ اتفاق خاصی برای قزوین نمی‌افتد. متاسفانه قزوینی‌ها یک اخلاقی دارند که اگر به تهران بروند، می‌گویند ما قزوینی نیستیم. نمی‌خواهم وارد مسایل روانشناسی این قضیه شوم؛ اما قزوینی‌ها، وقتی وارد یک کار جمعی می‌شوند، همدیگر را دفع می‌کنند.

مثلاً کارگردانی درجه یک آمده است اینجا تا بازیگرانش را از قزوین انتخاب کند. یکی از بزرگ بازیگران اهل قزوین که در مجموعه بازی دارد، رای کارگردان را می‌زند. که از بازیگران قزوینی کسی را انتخاب نکند، اما مثلاً اصفهانی‌ها این طور نیستند.

 اگر یک اصفهانی در هر زمینه‌ای به موفقیت برسد امکانات موجود را به سمت شهر خودش می‌کشد. من تصمیم‌ داشتم در زمان دانشجویی در تهران یک گروه تئاتر از قزوینی‌های مقیم تهران تشکیل دهم؛ اما باور بفرمایید، نشد. هر کس به بهانه‌هایی از این امر سرباز زد. ما نباید فضا را برای یکدیگر تنگ کنیم؛ بلکه باید با کمک یکدیگر بتوانیم پله‌ پرش هم باشیم.»
رئیس انجمن نمایش قزوین درباره چگونگی عضو گیری هم می‌گوید: «هر که کار تئاتر انجام دهد، عضو انجمن است.

 ما در انجمن نمایش، اگر هنرجویی وارد تئاتر شود، رهایش نمی‌کنیم، مگر خودش علاقه‌ای به ادامه کار نداشته باشد. تنها انجمنی که بیشترین عضو بیمه شده و همچنین صندوق اعتباری هنرمندان عضو دارد، انجمن نمایش است.»

داستان عامه‌پسند تا 5 مردادماه در سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه علامه رفیعی هر شب ساعت 30/19 اجرا می‌شود.

همشهری استانها

کد خبر 86188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز