گروه اجتماعی: جمعی از زائران که به تازگی از زیارت عتبات عالیات عراق بازگشته‌اند نسبت به بازرسی برخی از زنان زائر ایرانی توسط ماموران مرد عراقی در کربلا اعتراض کردند

آنان با شرم‌آور خواندن این عمل خواستار پیگیری موضوع از سوی مقامات مسئول شدند.

یکی از زائران ایرانی که از طریق کاروان‌های مجاز عازم زیارت عتبات عالیات شده در این باره به همشهری گفت: در مقر بازرسی سیطره کربلا، زائران مرد و زن را جدا کردند. ابتدا بازرسی از مردان انجام شد، با اصرار عراقی‌ها از محل بازرسی دور شدیم. پس از بازرسی همه اعضای کاروان‌ها، بانوان با ناراحتی اعلام کردند که ماموران مرد عراقی آنها را مورد بازرسی بدنی قرار داده‌اند.

چرا زنان ایرانی در کربلا توسط ماموران مرد بازرسی شوند؟ این برای ایرانیان شرم‌آور است که مردان عراقی از زنان‌شان تفتیش کنند، آیا باید این خفت و خواری را به تماشا نشست و دم نزد؟ این جملاتی بود که این زائر عتبات عالیات با حزن و اندوه بیان کرد.

وی با ابراز تأسف از این موضوع اعلام کرد: بازرسی بانوان ایرانی توسط ماموران مرد عراقی تاثیر بسیار بدی در روحیه آنها داشت و اعتراض اعضای کاروان‌ها نیز به جایی نرسید.

همچنین جمعی از زائران نیز با انتشار نامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار همشهری قرار گرفت در این باره متذکر شده‌اند: مراتب اعتراض خود را نسبت به واقعه تاسف‌بار بازرسی بدنی جمعی از بانوان مسلمان ایرانی توسط نیروهای مرد مقر بازرسی سیطره، مجاور ترمینال کربلا ابراز می‌داریم. این واقعه تاسف‌بار چنان آثار روانی و حیثیتی در زائران بر جای گذاشت که حلاوت زیارت کربلا و نجف را تحت‌الشعاع قرار داد.

در ادامه این نامه آمده‌است:... با این اتفاق جای این سؤال وجود دارد که زیارت رب‌النوع آزادگی و غیرت برای چه منظوری صورت می‌گیرد؟ همچنان‌که حضرت علی(ع) می‌فرمایند: اگر خلخال زن یهودی در حاکمیت اسلام مورد تعرض قرار گیرد و کسی از شدت غم این حادثه جان دهد مذمتی بر او نیست... اگر ما بندگان صالحی باشیم از خدای متعال برای خود مرگ می‌طلبیم تا شاهد چنین رفتاری در مجاورت و سایه سید‌الشهدا نباشیم.

بازبینی‌های غیر‌متعارف

هر از چندی اخباری مبنی بر بد رفتاری ماموران عراقی و سعودی در سفرهای عمره و عتبات عالیات منتشر می‌شود که مسئولان نیز صرفا به ابراز امیدواری برای حل مشکلات بسنده می‌کنند.

سال گذشته نیز اخباری مبنی بر بازرسی نامناسب و زننده از بانوان زائر ایرانی منتشر شد. نماینده ایلام در مجلس در تایید این اخبار اعلام کرد که زائران ایرانی عتبات عالیات در مرز مهران به دلایل واهی مورد بازبینی‌های غیرمتعارف ماموران عراقی مرزی قرار گرفتند و ماموران عراقی زنان زائر را به‌صورتی زننده مورد بازرسی بدنی قرار دادند. داریوش قنبری افزود: ماموران مرزی عراق علاوه بر این اقدام، زنان ایرانی را مجبور کردند لباس‌های خود را از تن در آورند.

امسال نیز به‌دنبال ابراز نارضایتی برخی از زائران از نحوه برخورد ماموران عراقی، هیأتی 3نفره از نمایندگان مجلس برای بررسی موضوع عازم عراق شدند. پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از جواد آرین‌منش، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد: هیأتی ۳ نفره از سوی مجلس برای بازرسی نامحسوس از نحوه برخورد با زائران ایرانی به عراق اعزام می‌کند.

ادامه برخوردهای نامناسب عراقی‌ها

زائران بازگشته از سفر عتبات عالیات همچنان نسبت به نحوه برخورد نامناسب و زننده ماموران عراقی در مرز ورودی و بازرسی‌های شهرهای این کشور معترض هستند.
در همین حال اداره ارتباطات خبری بعثه مقام معظم رهبری نیز از ادامه اعتراض زائران ایرانی از نحوه برخوردهای پلیس عراق خبر داد.

براساس این گزارش، برخوردهای نامناسب، بازرسی‌های نابه‌جا و معطلی کاروان‌های زوار در جاده‌های گرم از جمله مواردی است که زائران ایرانی نسبت به آن نارضایتی خود را اعلام کردند.

تاثیرات وجود اشغالگران در عراق، بمب‌گذاری و حملات تروریستی، وجود اضطراب و استرس و جو شدید نظامی از جمله عوامل تشدید‌کننده برخوردهای نامناسب با زائران ایرانی و سایر زائران کشورهای دیگر در کشور عراق است.

بنا به گزارش‌های رسیده از زائران ایرانی، در برخی از موارد تهدید به بازداشت و زندان زائران و برخوردهای خودسرانه نظامیان عراقی با زائران ایرانی موجب ناراحتی‌هایی برای عده‌ای از زائران شده‌ است.

کد خبر 86478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز