گروه اجتماعی: رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت:

پراید‌، وانت نیسان، تریلی هوو و کامیون بنز، پرخطرترین خودروهای کشور هستند.

سرهنگ میربهرستی در جمع خبرنگاران افزود: پراید با توجه به قیمت و تیراژ تولید، خودرویی مردمی است، این درحالی است که 17‌درصد حوادث فوتی و جرحی را در طول سال و 24‌درصد این حوادث را در زمان سفرها به‌خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این خودرو 25‌درصد خودروهای کشور معادل 2‌میلیون و 700‌هزار دستگاه را به‌خود اختصاص داده است عنوان کرد: خودروی پراید برای بار و مسافر محدود ساخته شده و در زمان سفر به‌علت سنگین شدن، حوادث ناگواری به بار می‌آورد به شکلی که به‌طور مثال در نوروز امسال بر اثر برخورد یک دستگاه پراید 8 نفر سرنشین آن کشته شدند.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه 35 درصد واژگونی خودروها در کشور متعلق به پراید است، افزود: این خودرو مشکلات ایمنی فراوانی دارد که فعلا کمربند آن اصلاح شده و قرار است نسبت به نصب ترمز ضد‌قفل و کیسه هوا در آن نیز اقدام شود.

وی دیگر خودروی پرخطر کشور را وانت نیسان عنوان کرد و گفت: در حالی که این خودرو تنها 2‌درصد از خودروهای کشور را تشکیل می‌دهد اما در 6/5‌درصد از حوادث فوتی و جرحی کشور نقش دارد که بدین‌ترتیب باید گفت که تعداد کشته‌ها و زخمی‌های تصادفات وانت نیسان 3 برابر تعداد کل این خودرو است.

میربهرستی تریلی هوو را یکی دیگر از خودروهای پرخطر کشور دانست و تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد این خودرو در بسیاری از تصادفات فوتی و جرحی تریلی‌های کشور نقش دارد که قیمت پایین، خرید آن توسط افراد کم تجربه در کنار برخی نقص‌های فنی، علت اصلی بروز حوادث هووهاست.

وی همچنین به کامیون‌های بنز اشاره کرد و گفت: متأسفانه این کامیون‌ها در بسیاری از حوادث موجب مرگ‌ومیر می‌شوند و اکثر خودروهای تصادف‌کننده با این کامیون به‌دلیل ارتفاع غیراستاندارد آن زیر خودرو له می‌شوند.

بنابراین  به شرکت تولیدکننده اعلام شده است که تنها تا پایان سال‌جاری اجازه تولید این کامیون‌ها را دارد و پس از آن شماره‌گذاری کامیون‌های بنز در کشور ممنوع است.

وی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد کامیون‌ با وجود اینکه 7/1‌درصد از خودروهای کشور را تشکیل می‌دهد، اما در 14‌درصد حوادث رانندگی نقش داشته و 47‌درصد تصادفات فوتی و جرحی متعلق به آن است.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک به وضعیت موتورسیکلت‌ها در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: آمارها نشان می‌دهد تعداد کشته‌های موتورسیکلت در کشور ما 10‌درصد بیش از کشته‌های تصادفات 80‌میلیون خودرو آلمان است.

وی با اشاره به اینکه در ایران 18‌میلیون دستگاه خودرو و در آلمان 80‌میلیون دستگاه خودرو وجود دارد، گفت: این در حالی است که سال گذشته در کشور آلمان 4‌هزار و 500 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که این رقم تنها برای موتورسیکلت سواران ما 5‌هزار و 500 نفر بوده است. به گفته وی 23‌درصد حوادث فوتی کشور را موتورسیکلت‌ها تشکیل می‌دهند.

میربهرستی به وضعیت جاده‌های کشور اشاره و خاطرنشان کرد:‌ آمارها نشان می‌دهد پرخطرترین نقاط کشور، 30‌کیلومتری شهرهاست که 62‌درصد تصادفات فوتی و جرحی را به‌خود اختصاص می‌دهد و براین اساس محور جیرفت در استان کرمان و اصفهان - شیراز پرخطرترین جاده‌های کشور هستند.

وی درخصوص حوادث رانندگی در کشور گفت: با وجود افزایش یک میلیون و 200‌هزار خودرو و 800‌هزار موتورسیکلت در سال‌جاری طی 3ماه نخست با 9‌درصد کاهش کشته مواجه بودیم اما در تیرماه کشته‌های صحنه تصادفات در کشور افزایش داشته است.

رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک تصریح کرد: درون شهرها نیز سواری و وانت با 39‌درصد، عابر پیاده 28‌درصد، کامیون 14‌درصد، ‌موتورسیکلت 12‌درصد و مسافربرهای عمومی 5/7‌درصد در شکل‌گیری حوادث رانندگی نقش دارند که بیشترین علل وقوع حوادث درون شهرها بی‌توجهی به جلو و پس از آن تخطی از سرعت مطمئنه و عدم‌رعایت حق تقدم است.

ازسوی دیگر 60‌درصد حوادث رانندگی در روز و 23‌درصد در معابر اصلی رخ می‌دهد.
میربهرستی درخصوص حوادث رانندگی در جاده‌های روستایی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد 7‌درصد تصادفات فوتی کشور در 3 ماهه نخست امسال در جاده‌های کشور رخ داده که بدین ترتیب 529 نفر در جاده‌های روستایی کشته شده‌اند.

کد خبر 86784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز