همشهری آنلاین : رییس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری می‌گوید آموزش مهارت‌های زندگی در دنیا از دهه هفتاد میلادی یعنی حدود 30 سال قبل از ایران آغاز شده است، ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم .

دکتر بهرام یگانه در گفت‌وگو با ایسنا، آموزش و پرورش را قوی‌ترین بازوی اجرایی طرح آموزش مهارت‌های زندگی خواند. او تاکید کرد: اگر آموزش و پرورش همچنان در ارائه آموزش‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی غفلت کند، آسیب‌های رفتاری و اجتماعی دانش‌آموزان روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی تصمیم‌گیری، حل مساله، جرات‌ورزی، نه گفتن، دوست یابی، کنترل خشم، همدلی و انطباق یا تطابق با استرس را از عمده موارد مهارت‌های زندگی عنوان کرد.

رییس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری در این راستا تاکید کرد: چاره‌ای جز تبدیل کردن مهارت‌های زندگی به یک واحد درسی اجباری نداریم.

او همچنین با تاکید بر این که بدون آموزش مهارت‌های زندگی، بسیاری از برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد عقیم می‌ماند، گفت: آموزش و پرورش باید برای ارائه آموزش‌ مهارت‌های زندگی بجنبد، والا به زبان ساده، «دیر خواهد شد».

اظهارات رییس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری در حالی عنوان شد که دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تشکیل کمیته «مهارت‌های زندگی» در آموزش و پرورش نیز پس از چندین سال انتظار خبر داد.

مهدی نوید ادهم در این باره خاطرنشان کرد: با تشکیل نخستین کمیته «مهارت‌های زندگی» در آموزش و پرورش، آموزش 10 مهارت اصلی زندگی از جمله مهارت شهروندی و مهارت تفکر خلاق در کتب و برنامه‌ریزی‌های درسی گنجانده می‌شود.

وی در این باره یادآور شد: تشکیل این کمیته قطعا در کنترل بسیاری از آسیب‌های رفتاری و اجتماعی دانش‌آموزان از جمله افت تحصیلی که به تبع بسیاری از آسیب‌های دوران نوجوانی پدیدار می‌شود، موثر خواهد بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: پیرو تشکیل کمیته «مهارت‌های زندگی» در آموزش و پرورش، محتوای کتب درسی دانش‌آموزان نیز متناسب با آموزش مهارت‌های زندگی غنی خواهد شد.

 

کد خبر 86921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز