همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش گفت: محتوای برخی کتب درسی دختران و پسران با توجه به شرایط جغرافیایی و زبان بومی باید متفاوت نگاشته شود تا تاثیر و اثربخشی لازم را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، علی‌رضا علی‌احمدی در همایش "بررسی و تبیین نگاشت اول سند برنامه درس ملی" که سه‌شنبه (13 اسفند) در مرکز تربیت معلم نسیبه با هدف گردآوری نظرات کارشناسان درباره این نگاشت برگزار شد، با بیان این که با توجه به تفاوت نیازهای دانش‌آموزان در رده‌های سنی مختلف، باید در برنامه درسی ملی به نیازهای دانش‌آموزان پسر و دختر به طور مجزا، توجه و محتوای تعلیم و تربیت در این برنامه برای دانش‌آموزان دو جنس متفاوت دیده شود، گفت: محتوای برخی کتب درسی دختران و پسران با توجه به شرایط جغرافیایی و زبان بومی باید متفاوت نگاشته شود تا تاثیر و اثربخشی لازم را داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود برنامه درسی ملی کشور را تبیین‌کننده‌ نظام فکری و ایدئولوژی همه گروه‌های دانش‌آموزان توصیف کرد.

علی احمدی در عین حال گفت: باید در برنامه درسی ملی کشور در زمینه‌ آداب و سنن زندگی دانش‌آموزان عشایری، روستایی و شهری نگاه متفاوتی وجود داشته باشد.

او بر این مطلب که برای موفقیت در اجرای برنامه درسی ملی نیاز به همکاری حوزه، دانشگاه، خانواده‌ها و همه نهادهای اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و نیز این که این برنامه باید فرهنگ‌ها، موقعیت‌های مختلف جغرافیایی و شکوفایی استعدادهای فردی دانش‌آموزان را مدنظر قرار دهد، تاکید کرد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برنامه درسی ملی باید به گونه‌ای اجرا شود که با تغییرات مدیریتی دچار دگرگونی و لغزش نشود.

وی با اشاره به این که دانش‌آموزان توانایی‌ها و استعدادهای مختلفی دارند، خاطرنشان کرد: معلمان باید نیازهای فردی دانش‌آموزان را کشف کنند و برای رفع مشکلات آن‌ها وقت بگذارند که در این راستا، توجه به نیازها و استعدادهای مختلف دانش‌آموزان از جمله استعدادهای ورزشی و هنری آن‌ها از سوی آموزش و پرورش ضروری است.

علی‌احمدی گفت: اگر برنامه درسی ملی فقط برای آموزش و پرورش و کلاس و مدرسه دیده شود، موفقیت‌آمیز نخواهد بود، زیرا برنامه درسی ملی کشور باید پاسخگوی همه اقشار با نیازهای مختلف باشد.

وی با تبیین راهکارهای عملی و اجرایی‌شدن برنامه درسی ملی، بر تولید محتوای الکترونیکی کتب درسی تاکید کرد و با اشاره به برخی نواقص در نظام تعلیم و تربیت کشور، به "سلیقه‌ای و بدون برنامه متمرکز عمل کردن" مراکز آموزشی چون دارالقرآن‌ها اذعان کرد و گفت: آموزش کارآمد مربیان این مراکز باید مدنظر قرار گیرد.

علی‌احمدی بر این نکته که آموزش و پرورش باید دارای برنامه انعطاف‌پذیر باشد، نیز تاکید و اظهار کرد: برای پاسخگویی به این نیازها، باید نگاه آینده‌نگرانه در آموزش و پرورش وجود داشته باشد.

وی در عین حال، کتاب و معلم را در شرایط فعلی جوابگوی نیازهای دانش‌آموزان ندانست، زیرا معتقد است که کلاس‌های‌ درس امروزی باید به کلاس‌های مولتی مدیا یا چند رسانه‌ای تبدیل شود.

کد خبر 76425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز