شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

مهدی محمدی: زندگی در جوار پایتخت‌نشینان حالا بیش از آنچه برای مردمان حاشیه پایتخت حس خوش‌بینانه و غرور و از این دست احساس‌ها را داشته باشد‏، جلوه‌ای وارونه پیدا کرده و باعث شده تا احساس کنند زندگی در چنین منطقه‌ای چندان هم نمی‌تواند جالب باشد.

مخصوصا آنجا که اغلب آنها معتقدند تهران به‌عنوان پایتخت، عمده منابع و اعتبارات بودجه‌ای را می‌بلعد و در این میان چیزی برای حاشیه‌نشینان باقی نمی‌ماند.امروز همسایگان پایتخت عمدتا به گونه‌ای دیگر می‌اندیشند و به این اعتقاد رسیده‌اند که در حاشیه بودن همواره نارسایی‌هایی دارد، حتی اگر در حاشیه پایتخت باشی. این‌را نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس می‌گوید.

از حرف‌هایش هم این گونه استنباط می‌شود که در مرکز بودن خیلی بهتر از در حاشیه بودن است. حتی در مرکز حاشیه‌ای‌ترین نقطه کشور بودن بسیار بهتر از قرار گرفتن در حاشیه مرکزی‌ترین نقطه کشور است.

این اعتقاد را عمده ساکنان شهرستان‌های استان دارند و اما این بدان معنا نیست که در خود شهر تهران هم هیچ مشکلی وجود ندارد و اوضاع از هر لحاظ بر وفق مراد است. این شهر نیز به نسبت خود دارای مشکلات ریز و درشت است. اما در هر حال این حس در شهرستان‌های استان وجود دارد.

در همین‌باره نماینده مردم ساوجبلاغ و طالقان در مجلس هشتم گفت: شهرستان‌های حومه تهران، در سایه پایتخت از بسیاری از امکانات خصوصا خدمات درمانی محروم مانده‌اند.محمدحسین ‌نژاد‌فلاح با اشاره به تمرکز امکانات در تهران افزود: اغلب امکانات در تهران ایجاد شده و به خاطر هزینه‌‌های سنگین این نوع امکانات، شهرستان‌های اطراف در سایه پایتخت قرار گرفته‌اند.

وی با بیان این که شهرستان‌های استان تهران از این وضعیت راضی نیستند‏ خواستار توجه جدی‌تر دولت به این مناطق شد و افزود: منابعی که برای استان تدارک دیده شده ‏ معمولا به سمت شهر تهران سرازیر می‌شود و این موضوع کمکی به حال شهرستان‌های دیگر نکرده است.

وی به مشکلات و کمبودهای بهداشتی ساوجبلاغ، به‌عنوان یکی از شهرستان‌های استان تهران اشاره کرد و ادامه داد: شهرستان ساوجبلاغ 500 هزار نفر جمعیت دارد و به تناسب این جمعیت نیاز به تعداد قابل توجهی بیمارستان و مراکز درمانی مجهز دارد، در صورتی که این منطقه شدیدا از امکانات درمانی محروم مانده است و شهروندان ما برای استفاده از خدمات تخصصی و حتی غیر تخصصی درمانی باید به پایتخت مراجعه کنند.

نژادفلاح خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز مبرم این شهرستان به بیمارستان تخصصی، بیش از 8 سال است که کلنگ احداث بیمارستان امام جعفر صادق‌(ع) به زمین خورده، اما تنها 70 درصد آن ساخته شده و ادامه طرح با سرعت بسیار کم در حال انجام است.

وی علت کندی روند ساخت بیمارستان امام جعفر صادق‌(ع) را کمبود اعتبارات عنوان کرد و اظهار داشت: به‌رغم نیاز به بودجه‌های کلان، طرح بیمارستان با بودجه قطره‌چکانی در حال پیشروی است و به احتمال زیاد مرحله اول آن تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

نژاد‌فلاح همچنین در تبیین بیشتر عقب‌ماندگی شهرستان‌های استان تهران با اشاره به توقف ساخت بیمارستان شهر جدید هشتگرد گفت: یکی دیگر از طرح‌های ساخت بیمارستان در این شهرستان، بیش از 17 سال است که آغاز شده، اما تنها 10 درصد پیشرفت داشته است.این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه هشتگرد بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد، هنوز تکلیف ادامه ساخت این بیمارستان مشخص نیست و طبق تاکیدات صورت گرفته به زودی می‌بایست ادامه ساخت این طرح تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس افزود: احداث 3 بیمارستان با 10 تخت سلامت در شهرهای چهارباغ، کوهسار و طالقان از مصوبات سفر اول هیات دولت به این مناطق است که متاسفانه هیچ پیشرفتی نداشته است. این نماینده معتقد است چنین محرومیت‌هایی در شهرستان‌های تهران وجود دارد و باید ساکنان آنها را از این محرومیت درآورد.

یکی از اقداماتی که در راستای حل چنین مشکلاتی انجام گرفته رفع تمرکز مدیریتی از پایتخت و قوی‌تر کردن پایه‌های مدیریتی دیگر شهرستان‌های استان است. شاید لایحه استان شدن کرج هم بر همین اساس در هیات دولت مطرح شد.

بر همین اساس نماینده مردم کرج در مجلس معتقد است: با تصویب لایحه تشکیل استان البرز در مجلس شورای اسلامی بسیاری از مشکلات مردم منطقه و از جمله محرومیت‌های موجود به طور حتم برطرف می‌شود. عزیز اکبریان گفت: مردم ساکن در حاشیه کرج با مشکلات زیادی مواجه هستند و مسئولان در شرایط فعلی و با این ساختار نمی‌توانند اقدامی در خصوص برطرف کردن این مشکلات انجام دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم گفت: استان شدن کرج در راستای خدمات‌رسانی بهتر به جمعیت حدود 3 میلیونی این منطقه است. حسین نجابت تصریح کرد: یک استاندار نمی‌تواند جمعیت به این بزرگی در این وسعت را به شکل مناسب دمات‌رسانی کند، بلکه نیاز به دو استاندار و تعداد زیادی ادارات کل دارد، که این حجم نیرو به حل مشکلات کرج کمک خواهد کرد.

فاطمه آجرلو ، دیگر نماینده مردم کرج هم به این موضوع که نه‌تنها در کرج، بلکه در غرب استان تهران نیز شاخص‌های محرومیت را می‌بینیم، یادآور شد: در آغاز دور قبلی مجلس بررسی آسیب‌شناسانه‌ای را انجام دادیم و نتایج این بررسی نشان داد که ساختار کرج با این میزان جمعیت پاسخگوی مشکلات مردم نیست و با این ساختار و بودجه‌هایی که اختصاص می‌یابد، تا 70 سال دیگر هم زخم‌های موجود قابل ترمیم نخواهد بود.

در حالی شهرستان‌های استان تهران در حاشیه برخی از تصمیم‌گیری‌ها قرار گرفته‌اند‏ که امروزه نیاز به توجه جدی در ابعاد مختلف مدیریتی و برنامه‌ریزی دارند. ساکنان آنها دوست دارند به این باور برسند که در حاشیه مرکز نیستند. بلکه این شهرستان‌ها نیز رگ‌های حیاتی قلب ایران هستند و نباید برای لحظه‌ای هم که شده‏، از تپش باز ایستد.

همشهری استانها

کد خبر 87309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز